کد خبر: محصولات-ناسالم-در-دسترس-مردم-قرار-دارد
۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴

خبرگزاری سلامت: در آستانه روز جهانی غذا، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران با حضور فرماندار و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران برگزار شد.

دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سلامت غذا گفت: غذا دو قسمت دارد؛ نخست آن که به لحاظ آلودگی مشکلی نباشد که از این جهت می توانیم اطمینان بدهیم زمانی که غذا از اماکن رسمی تهیه میشود، مشکلی نیست و این که آیا غذا سالم هست و طبخ آن به شیوه صحیح انجام گرفته یا خیر، متاسفانه وضعیت مطلوبی در این خصوص به گوش نمیرسد.

جعفریان تصریح کرد: میزان مصرف نمک و شکر بالاتر از حد استاندارد است و این ریزفاکتور جدی است که مردم باید در کنترل مصرف آن توجه و تامل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته ضوابط سازمان غذا و دارو که برای به عنوان مثال نوشابه تعیین می‌شود، در سایر کشورها برای مصرف چنین اقلامی سقف در نظر می‌گیرند و در ایران، حداقل می‌گذارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران متذکر شد: مصرف بالای نوشابه در کشور و قندی که برای تهیه آن به کار می‌رود، گواه آن است که محصول ناسالم را در دسترس مردم قرار می‌دهیم. خوشبختانه اقدامات خوبی برای اصلاح سبک تغذیه‌ای مردم انجام شده و سند کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز در همین مسیر تدوین و اجرایی می‌شود.

این مقام مسؤل اذعان داشت: تا زمانی که استانداردها به حد نرمال برسد، لازم است مردم نیز توجه لازم را در سبک تغذیه‌ای خود داشته باشند و از مصرف زیاد اقلامی که در بیماری‌های غیر واگیر تعیین کننده است مانند نمک و چربی، پرهیز نمایند.

جعفریان تاکید کرد: جنبه حاکمیتی این موضوع که وظیفه سازمان‌های نظارتی است یک بحث کار است و روی دیگر که به مردم مربوط می‌شود، هر اندازه برای آن تلاش کنیم بازهم کم است.

وی با بیان این که البته باید توجه داشت که در سایر کشورها نیز مصرف فست فود رایج است، گفت: در کشورهایی که نسبت به سلامت توجه ویژهای دارند هم اقدامhتی برای رواج تغذیه سالم در حال انجام است.

 

دکتر شهریور مدیرکل اجتماعی فرمانداری تهران که در این کارگروه حضور داشت، صرفه‌جویی در مصرف آب را بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: برداشت آب از چاه‌های شهرستان‌های اطراف تهران و تزریق به منابع آب آشامیدنی، مشکلاتی را در حوزه سلامت به ندبال دارد. به ویژه در حوزه جنوب غرب تهران، آب چاه‌ها نیترات بالایی دارد.

شهریور با تاکید بر این که رسانه‌ها حساسیت این مساله را در سطح ملی منعکس نمایند، بیان داشت: در وهله نخست باید به سه ضلعی جامعه، دولت و فرد توجه داشت که برای کارهای مدنی اگرچه دولت باید ورود داشته باشد، اما لازم است مردم نسبت به این مساله توجه نمایند.

وی متذکر شد: هر اندازه بتوانیم در صرفه جویی آب موفق تر باشیم، قطعا مصرف آب‌هایی که فلزات خطرناک دارند کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، جمعیت کشور به سوی سالمندی در حرکت است. اگر هم‌اکنون به پیشگیری توجه نکنیم و مخاطرات حوزه سلامت مطرح نشود، در آینده کسر زیادی از درآمد ملی کشور برای درمان هزینه می‌شود.

این مقام مسؤل خاطرنشان کرد: یکی از معضلات اصلی امروز، تخصیص بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور در حوزه درمان است. باید به پیشگیری توجه بیشتری داشت.

 

بی‌شک برگزاری روزهای نمادین همچون روز جهانی غدا فرصتی است برای بازنگری در رفتارهای تغذیه‌ای و این که مواد غذایی و سبک غذایی نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دارد.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha