کد خبر: مجلس-نهم-تاکنون-بهداشت-درمان-چه-ک
۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱

کمتر از چهار سال فعالیت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با تصویب بیش از ۹۹ طرح و لایحه، این کمیسیون شایسته چه نمره ای است؟

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، دوره نهم مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ۱۳۹۱ رسماً آغاز به کار کرد. مانند دوره های قبل مجالس ایران کمیسیون بهداشت و درمان یکی از کمیسیون های تخصصی بود که نمایندگان عموماً دارای تخصص پزشکی وارد این کمیسیون شدند.
اگر چه در طول چهار سال فعالیت این کمیسیون اعضای آن تغییر کرده است اما نگاهی به فعالیت چهار ساله آن، می تواند نشانگر میزان توجه و نحوه قانونگذاری مجلس مهم در حوزه بهداشت و درمان کشور باشد. اکنون و در چهارمین سال فعالیت این کمیسیون در مجلس نهم 20 نماینده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هستند.
آغاز کار مجلس نهم اگر چه با مسائلی از قبیل کش و قوس های انتخاب رئیس مجلس، جدال بر سر اعتبارنامه نمایندگان و برخوردهای صورت گرفته با دولت دهم همراه بود، اما علی رغم این مسائل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم در این سال لوایحی از جمله لایحه اصلاح قوانین جمعیت و خانواده، طرح خدمت رسانی به ایثارگران، لایحه ناظر بر اجرای معاهده منع گسترش، تولید، انباشت و به کار گیری سلاح های شیمیای و انهدام آنها، لایحه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان را بررسی و این لوایح در مجلس تصویب شد.
لایحه تصویب پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، طرح تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر، لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کارگروه بین المللی پزشکی نظامی، لایحه اصلاح قانون کار و طرح انتزاع خدمات بیمه درمانی مددجویان روستایی و عشایری و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر از سازمان بیمه سلامت ایران و الحاق آن به کمیته امداد از دیگر طرح ها و لوایح مطرح در کمیسیون بهداشت بود.
البته باید یاداور شد که همه طرح های مطرح شده در این کمیسیون ارتباط مستقیمی با مسئله بهداشت و درمان نداشتند و برخی از آنها از قبیل لایحه اصلاح قانون دریایی ایران و یا لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور به سایر مسائل کشوری مربوط بود.


سال 92 و فعالیت های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم
از مهم‌ترین اتفاقات سال 92 مجلس شوراس اسلامی می‌توان به تحلیف رییس‌جمهور یازدهم و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی در روزهای فشرده کاری مجلس اشاره کرد. اما باز هم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرح ها و لوایح مربوط به بخش سلامت و سایر طرح های مطرح در مجلس را مورد بررسی قرار داد.
از جمله طرح هایی که در این سال در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:  طرح الزام دولت به حمایت از استان هایی که مورد هجوم پدیده ریزگردها قرار دارند.(کلیات آن رد شد)  طرح کاهش آلودگی هوای کشور، طرح دائمی شدن قانون اطلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه (کلیات طرح رد شد)، ، طرح الحاق یک تبصره به ماده (22) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر، طرح بیمه اجتماعی فراگیر و لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل.
همچنین در این سال طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، طرح تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده اند و طرح ارزیابی زیست محیطی ایران به تصویب مجلس رسید.
لازم به تذکر است که طرح هایی که کمتر با مسائل بهداشت و درمان مرتبط بودند از قبیل طرح آموزش های فنی و حرفه ای و طرح الحاق یک تبصره به ماده(505) قانون آئین دادرسی دادهای عمومی و انقلاب و ... نیز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شد.


کمیسیون بهداشت مجلس در سال 93 چه کرد؟
طرح الحاق رشته بهداشت دهان و پرستاری دندانپزشکی به بهداشتکاران دهان و دندان وابسته به وزارت بهداست، درمان و آموزش پزشکی، طرح حمایت از بیماران خاص و کلیوی(کلیات طرح رد شد)، طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش جمعیت کشور، طرح حمایت از سلامت و حقوق جانبازان بالای پنجاه درصد، لایحه ارزیابی زیست محیطی، طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان، طرح افزایش جمعیت بهره مند روستایی از آب شرب و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پرتکل ریشه کنی تجارت غیر قانونی محصولات دخانی از جمله مهم ترین اقدامات حوزه بهداشت و درمان کمیسیون بهداشت در سومین سال فعالیت خود بود.
لازم به توضیح است در جلسه علنی سوم تیرماه نمایندگان مجلس به کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای دادند. در جزییات این طرح مجازات 2 تا 5 سال حبس برای انجام عمل‌های جراحی جهت پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)‌ پیش‌بینی شده بود. البته مجلس پس از تصویب کلیات این طرح را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون بهداشت ارجاع کرد.
همچنین ششم مرداد ماه نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات طرح افزایش نرخ باروری و کاهش رشد جمعیت کشور مقرر کردند پزشکان پیشگیری دائمی از بارداری مجازات ‌شوند. همچنین مجلس محکومیت رسانه‌هایی که در خصوص پیشگیری از بارداری تبلیغ کنند را تصویب کرد. مجلس 15 مهر با اصلاح مواردی برای رفع ایرادات شورای نگهبان این طرح را نهایی کرد.
همچنین اختصاص بودجه و حمایت از طرح تحول نظام سلامت نیز از اقدامات خوب مجلس در سال 93 بود.


سال 94 و اقدامات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
طرح منع تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای، طرح مقابله با اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگاه ناشی از آن، لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه توسعه کشور، لایحه واگذاری واحدهای غیر بهداشتی و درمانی بهکده رضوی به کمیته امداد امام خمینی و انتزاع آن از سازمان مبارزه با جذام و لایحه اصلاحات ضمائم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها (1973) از مصوبات سال جاری مجلس شورای اسلامی در حوزه سلامت است.
در این سال همچنین موضوع تحقیق و تفحص مجلس از طرح تحول سلامت مطرح شد که این طرح در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح نشده بود و اکثر نمایندگان مجلس هم با انجام آن مخالفت کردند.
البته قدر مسلم بررسی لایحه بودجه 95 از مهم ترین اقدامات مجلس نهم است که در حال حاضر نمایندگان مشغول بررسی آن هستند.
مطالب مطرح کارنامه بهداشتی مجلس نهم است؛ این کارنامه از دیدگاه شما شایسته چه نمره ای است؟


کد خبرنگار: 41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha