کد خبر: ماهانه-۶۰-درصد-از-مطالبات-داروخانه-و-بی
۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، حیدر علی عبادی، در مورد ابراز نگرانی رئیس داروخانه 13 آبان از بحران نقدینگی در بازار دارو گفت: مدت زمان زیادی است که داروخانه‌های کشور در حال عرضه دارو به بیمارستان‌ها و بیمه‌شدگان به صورت تدریجی هستند و این در حالی است که بیمه‌شدگان و بیمارستان‌ها بر اساس قانون باید هر سه ماه یک‌بار تسویه حساب کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تاکنون بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت که به عنوان بیمه‌های اصلی طرف حساب همه هستند، نتوانسته‌اند به تعهدات خود نسبت به بیمارستان‌ها عمل کنند و بیمارستان‌ها هم نتوانسته‌اند بدهی خود به داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی و حتی پیمانکاران مختلف پرداخت کنند، کما اینکه تعدادی از این مراکز نتوانسته‌اند معوقات 10 ماه قبل خود را نیز دریافت کنند.

وی یادآورشد: هم‌اکنون که شرایط ویژه‌ای در حوزه دارو ایجاد شده است، داروخانه‌ها باید از شرکت‌های تولیدکننده، داروی مورد نیاز خود را تامین کنند و این در حالی است که نتوانسته‌اند بدهی خود به این شرکت‌ها را پرداخت کنند و این موضوع باعث کاهش نقدینگی شده است.

اجرای طرح تحول‌سلامت موجب افزایش هزینه‌ها شد

عابدی با اشاره به دلایل کاهش نقدینگی در حوزه دارو خاطرنشان کرد: بیمه تامین‌اجتماعی در بیان علل بروز این مشکل تاکید کرد که ما تمام مبالغی که برای این بخش در نظر گرفتیم، پرداخت کرده‌ایم، اما مشکل در افزایش هزینه‌ها است که این موضوع هم تنها مربوط به شرایط کنونی نبوده،  بلکه از زمان اجرای طرح تحول‌سلامت هزینه‌ها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح تحول سلامت بیشتر از آنچه برای منابع پیش‌بینی شده بود، هزینه شد و تامین هزینه‌های این بخش بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت را ناتوان کرد، به گونه‌ای که قادر به پرداخت بدهی داروخانه‌ها هم نیستند.

رویکرد جدید بیمه تامین اجتماعی برای پرداخت سریع مطالبات

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: در نشست‌های اخیر کمیسیون بهداشت این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که بیمه تامین‌اجتماعی بخشی از بدهی خود را پرداخت کند، ضمن اینکه رویکرد جدید این بیمه این است که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با بانک امضا کرده‌اند در پنجم هر ماه همزمان با ارائه اسناد از سوی داروخانه‌ها اگر بر خط باشند و به سیستم تامین اجتماعی متصل شده باشند، 60 درصد هزینه‌های خود را به صورت نقدی دریافت می‌کنند و 40 درصد باقی مانده را نیز بعد از بررسی حساب‌ها و تایید اسنادشان دریافت خواهند کرد، همچنین بیمه سلامت ایرانیان نیز بخشی از بدهی خود را پرداخت کرده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آنچه از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده، این است که وزارت بهداشت باید به سرعت پرونده الکترونیک سلامت را برای بیماران تشکیل دهد تا خرید و فروش در حوزه دارو نظم پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha