کد خبر: ماجرای-یک-میلیون-و-500-عمل-جراحی-توسط-وزیر
۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
به گزارش خبرنگار طبنا (خبرگزاری سلامت)، دکتر محمد رازی در نشست خبری که در ارتباط با بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن جراحی ارتوپدی ایران اظهار کرد: اجرای طرح تحول سلامت متاسفانه باعث ریخت و پاش‌های بی‌رویه در مراکز درمانی دولتی شد؛ در حالی است که شرکت‌های تجهیزات پزشکی هنوز میلیاردها تومان از بیمارستان‌ها طلب دارند. وی با بیان اینکه در هزینه‌های بهداشت و درمان نباید بی‌رویه خرج کرد، افزود: وقتی تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفت و به‌صورت بی‌رویه مصرف شد این امر باعث کاهش پول طرح تحول سلامت و  آشفتگی در بازار سلامت شد. رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: در ابتدا ارز مورد نیاز  به مراکز درمانی اختصاص داده شد اما بلافاصله بانک مرکزی پرداخت ارز را متوقف کرد. بعد از آنکه بانک مرکزی، ارز را داد گمرک کالاها را ترخیص نکرد و همین مسئله باعث شد ۶ ماه زمان از بین برود و تاخیر در تهیه و تأمین وسایل پزشکی به‌وجود آید.

رازی با بیان اینکه بسیاری از پروتزها و تجهیزات پزشکی وارداتی هستند، یادآورشد: فعلا در مرحله تأمین لوازم پیچ و پلاک شکستگی‌ها و تروماها هستیم اما شایعاتی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه تجهیزات پزشکی از کشورهای چین و پاکستان با برند ایرانی در داخل ایران توزیع می‌شود که امیدواریم واقعیت نداشته باشد.

وی ادامه داد: کشور چین هم برای ما و هم برای کشور آمریکا، تجهیزات پزشکی تولید می‌کند اما باید بدانیم تجهیزاتی که برای ایران از کشور چین وارد می‌شود، در چه شرایطی و کجا تولید می‌شود.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به اینکه گفته می‌شود یک میلیون و پانصد عمل جراحی توسط وزیر بهداشت صورت گرفته است، گفت: وزیر بهداشت حتی وقت امضای این همه عمل را هم نداشته است؛ بنابراین امضایش را پای شرح عمل گذاشته‌اند.

گفتنی است این کنگره سی‌ام مهرماه تا چهارم آبان در هتل المپیک با حضور مهمانان داخلی و خارجی و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین مباحث علمی در زمینه‌های مختلف ارتوپدی از جمله شانه، زانو، دست و لگن مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد اما به دلیل مشکلات ارزی امسال نتوانستیم مهمانان خارجی به اندازه کافی دعوت کنیم چراکه امسال هیچ ارزی برای کنگره ارتوپدی اختصاص داده نشد و بسیاری از شرکت‌های عمده تجهیزات پزشکی نیز جهت برگزاری نمایشگاه در حاشیه این کنگره حضور چندانی نخواهند داشت. این در حالی است که در سال گذشته تعداد ۵۵ شرکت، تجهیزات پزشکی در نمایشگاه کنگره حضور داشتند اما امسال به ۲۹ شرکت کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha