کد خبر: لزوم-مستندسازی-عوارض-و-مخاطرات-در-نظام
۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: مستندسازی عوارض و مخاطرات در نظام مراقبت از خون تاثیرگذار در طراحی و تغییر فرآیندهای مرتبط با انتقال خون است.

 

علی اکبر پورفتح الله در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری سلامت، با اشاره به این که اهمیت انتقال خون مناسب با توجه به عوارض و مخاطرات خاص همواره از سوی متخصصان امر مورد تاکید بوده استف افزود: وضع قوانین و مقررات سختگیرانه به منظور کسب بالاترین میزان اطمینان از از مصرف مناسب و به جا و نیز پیگیری تمامی رخدادهای احتمالی حاصل از تزریق خون بیماران امری ضروری است.
وی ادامه داد: در این میان پیگیری و مستندسازی عوارض و مخاطرات متعاقب تزریق خون به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از زنجیره انتقال خون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این بخش از سیستم مراقبت از خون نه تنها به منظور مداخله به موقع جهت کاهش آسیب‌ها و مخاطرات رخ داده ضروری است بلکه مستندسازی و پردازش داده‌های حاصل از آن در طراحی و تغییر فرایندهای مرتبط با انتقال خون همواره ضروری به نظر می‌رسد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: این داده‌ها و پردازش آنها علاوه بر فراهم آوردن بستری مناسب برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در طب انتقال خون باعث می‌شوند که موقعیت ویژه‌ای به منظور یادگیری از اتفاقات و عوارض متعاقب تزریق خون برای گروه‌های درگیر در چرخه انتقال خون فراهم آید.
پورفتح الله ابراز امیدواری کرد: گزارش سالیانه عوارض حاصل از تزریق خون در راستای سیاست کلی استقرار نظام مراقبت از خون در مراکز درمانی گامی موثر در جهت ارتقا کیفیت فرایندهای انتقال خون بوده و محمل آموزشی مناسبی را برای ارتقای دانش پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان دست‌اندرکار در زنجیره انتقال خونفراهم آورد و بدین طریق باعث کاهش اشتباهات و عوارض حاصل از تزریق خون باشد.
وی ادامه داد: از این پس تلاش می‌کنیم هرسال عوارض به دست آمده از هموبیژیلانس یا مراقبت از خون را ثبت و منتشر کنیم.
مدیر عامل سازمان انتقال خون  با اشاره به رونمایی از کتاب مراقبت از خون و آموزش‌های بالینی گفت: در صدد هستیم در کنار این آمار منتشر شده آموزش همکاران بالینی نیز مورد توجه قرار گیرد که این مسئله برای ارتقای سلامت انتقال خون ضروری است. همچنین کتابی که امروز رونمایی می‌شود اتفاقی بزرگ در زمینه مدیریت خطا به شمار می‌رود.


کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha