کد خبر: لزوم-رفع-مشکلات-طرح-تحول-سلامت-با-توجه-ب
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۹

سخنگوی انجمن اسلامی پزشکان ایران با اشاره به لزوم رفع مشکلات طرح تحول سلامت با توجه به سیاست‌های مقام معظم رهبری و استفاده از نظرات نخبگان جامعه پزشکی گفت: اگر مسیر تعرفه ها اصلاح شود فکر نمی کنم دیگر زیرمیزی باشد.

دکتر سید علی ریاض در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با بیان اینکه طرح تحول سلامت با پشتوانه مصوبه بسیار خوب و ارزنده مجلس کلید خورد، اظهار داشت: اختصاص یافتن 10 درصدی بودجه هدفمندی یارانه ها به سلامت قدم بزرگی بوده که کلید حرکت آن طرح تحول سلامت است.

وی ادامه داد: قدم دوم ابلاغ کردن احکام سیاست های سلامت مقام معظم رهبری و 14 ماده ای بود که نقشه راه سلامت را ترسیم کرد چرا که معمولا سیاست های آقا نقشه راه را نیز نشان می دهند.

رئیس کمیته سیاسی انجمن اسلامی پزشکان ایران با تاکید بر اینکه 14 ماده سیاست های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری همه ابعاد سلامت را تشریح می کند، گفت: این ابعاد از بهداشت و درمان، دانشگاه، دانشجو همچنین مسائل صنفی، تغذیه، دارو و... کل جریان سلامت را در برگرفته است و فقط شامل پزشکی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم  عنوان کرد: البته تولیت درون 14 ماده فرمان حضرت آقا تنها برای وزارت بهداشت نبوده بلکه در سلامت وزارت خانه دیگری به نام رفاه و تأمین اجتماعی بوده ولی گفته متولی آن وزارت بهداشت است.

وی افزود: کلید خوردن طرح تحول سلامت در دولت یازدهم باعث شد مردم با در دست داشتن دفترچه های بیمه سلامت تنها با پرداخت حدود 10 درصد از جیبشان در بیمارستان ها بستری و درمان شده که امری بسیار ارزنده و فوق العاده بود و برنده اصلی این طرح مردم بودند که در این زمینه از وزارت بهداشت تقدیر و تشکر می کنیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران با اشاره به اینکه در مسیر طرح تحول سلامت انتقاداتی نیز وجود دارد، گفت: نخبگان جامعه پزشکی معتقدند به موضوع بهداشت در این طرح باید بیشتر توجه می‌شد همچنین در پیشگیری و توجه به مسائل دیگر دقت و تامل بیشتری لازم بوده است.

ریاض با بیان اینکه جامعه پرستاری ما در موضوع پرداخت‌ها در طرح تحول سلامت معترض هستند، اظهار داشت: پرستاران معتقد بوده که ما نقش مراقبت از مریض را داریم اما از طرح تحول سلامت بهرمند نشده و بیشتر جامعه پزشکی، جراحان و پزشکان اتاق عمل از این طرح بهرمند شدند.

 سخنگوی انجمن اسلامی پزشکان ایران تصریح کرد: اعتراض پرستاران مبنی بر این بوده که انضباط مالی در اجرای طرح تحول سلامت  از دست رفته و بعضی دریافت های کلان دارند و این در حالی بوده که جامعه پرستاری از این طرح بهرمند نشدند.

وی افزود: به نظر من طرح تحول سلامت طرح خوبی بوده و امیدواریم در دولت های بعدی و رئیس جمهور شدن هر مومن دیگری این طرح با رفع مشکلاتی که هست و با استفاده از نگاه نخبگان جامعه پزشکی به خصوص با نگاه به سیاست های که حضرت آقا داده اند یعنی همان  14 ماده و اجرای دستورهای مختلف آن اجرا شود.

ریاض در پاسخ به این سوال که آیا طرح تحول سلامت موجب کاهش زیر میزی ها شده است یا خیر؟ گفت: در قضیه زیر میزی ها کمی غلو شده و درصد کمی دریافتی به صورت زیرمیزی را دارند و این درحالی است است که عده زیادی با این کلمه و بحث سوختند و این امر بیش از اندازه واقعی، بزرگنمایی شده است.

رییس کمیته سیاسی انجمن اسلامی پزشکان ایران خاطر نشان کرد: بنده نسبت به این موضوع 100درصد مخالف هستم و می دانم که بعضی زیر میزی می گیرند؛ اقدامی که وزارت بهداشت جهت رفع زیرمیزی انجام داد به نوعی دید و نظری صحیح بود اما خیلی ها آسیب دیدند.

وی در پایان گفت: اگر مسیر تعرفه ها اصلاح شود و خواسته جامعه پزشکی از منظر تعرفه ها تأمین شود فکر نمی کنم دیگر زیر میزی باشد مگر کسی بخواهد خطا و اشتباه کار کند. در هر صورت وزارت بهداشت در مسیر خودش بی توفیق نبوده و خدمت کرده؛ البته اشکالات همیشه بوده و دولت ها با آمدنشان آنها را به سمت بهتر شدن مرتفع می‌کنند.

کدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha