کد خبر: قوز-قرنیه-یا-کراتوکونوس-را-بشناسید
۵ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴

خبرگزاری سلامت: قوز قرنيه یا کراتوکونوس يك پديده غير التهابي است كه به طور معمول قرنيه هر دو چشم را گرفتار مي‌كند. در اين بيماري قرنيه نازك شده و حالت مخروطي پيدا مي‌كند. نازك شدن و تغيير حالت قرنيه از كروي به مخروطي منجر به ايجاد نزديك بيني – آستيگماتيسم نامنظم و در نتيجه كاهش ديد مي‌شود.

 قوز قرنيه بيماري پيش‌رونده‌اي است كه در دوران بلوغ ظهور پيدا مي‌كند و تا دهه سوم و چهارم پيشرفت كرده و بعدا متوقف مي‌شود. اين بيماري ابتدا در يك چشم شروع مي‌شود، اما به طور معمول بعد از مدتي چشم ديگر هم گرفتار مي‌شود؛ هر چند شدت آن در يك چشم با چشم ديگر متفاوت است.

دکتر سید علیرضا حبیب الهی، جراح، متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه می‌گوید: قوز قرنیه می‌تواند ارثی و یا غیر ارثی باشد. بالای 90درصد از موارد به صورت غیر ارثی است و امکان دارد به صورت مستقیم از طریق پدر یا مادر به فرزند منتقل نشود. مالش‌های مکرر چشم به دنبال بیماری‌های آلرژی چشمی در ایجاد این بیماری نقش دارد. بنابراین مالش بیش از حد چشم قز قرنیه را تشدید می‌کند.

با وجود تحقيقات بسیار در این زمینه اما هنوز علت دقیق قوز قرنيه شناخته شده نیست. متاسفانه هیچ روشی برای تخمین این که کراتوکونوس با چه سرعتی و یا این که پیشرفت می‌کند یا نه، وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: نوع خفیف قوز قرنیه با عینک اصلاح می‌شود. نوع متوسط آن به عینک پاسخ نمی‌دهد و استیگماتیسم نامنظم است و باید از لنزهای تماسی نوع سخت استفاده شود. در نوع سوم که قوز قرنیه حالت شدیدتر است، بیمار نمی‌تواند لنزتماسی را تحمل کند و در این صورت باید اقدامات عمل جراحی انجام شود.
یكي از درمان‌هاي جديد كه طی چند سال اخير مطرح شده پيوند متقاطع بين رشته‌هاي كلاژن قرنیه (Collagen Cross-Linking) یا CXL با استفاده از اشعه ماوراءبنفش و داروی ریبوفلاوین است.
این چشم پزشک عنوان می‌کند: يكي ديگر از درمان‌هاي جراحي كه براي قوز قرنيه استفاده از حلقه‌هاي داخل قرنيه مي‌باشد كه اين نوع از درمان در بعضي از قوزهاي خفيف تا متوسط كه كنتاكت لنز را نمي‌توانند تحمل كنند، كاربرد دارد. اين حلقه‌ها با كاهش ميزان استيگماتيسم نامنظم به بهبود بينايي كمك مي‌كنند؛ اما ميزان موفقيت در حلقه‌هاي داخل قرنيه بسيار متغير و از فردي به فرد ديگر متفاوت خواهد بود و در صورت عدم موفقيت درماني، در نهایت بيمار به پيوند قرنيه از یک بیماری که از مرگ آن 24 ساعت گذشته نیاز پیدا می‌کند.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha