کد خبر: قطع-ناگهانی-آسپرین،-ریسک-سکته-مجدد-را-ا
۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱

بر اساس اطلاعات علمی، بیمارانی که سابقه سکته قلبی دارند، قطع ناگهانی آسپرین می‌تواند منجر به سکته مجدد شود. بنابراین فردی که کمتر از یک سال است دچار حمله قلبی شده نباید مصرف داروی خود را قطع نماید.

 

دکتر مسعود اسلامی دبیر انجمن آترواسکلروز ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: مصرف آسپرین روزانه در حال افزایش است و اگرچه بیش از صد سال است این دارو در دسترس بیماران قرار دارد، اما موارد مصرف آن افزایش یافته و این امر را به ویژه می‌توان در بیماران قلبی که تنگی عروق کرونر دارند، مشاهده کرد.

اسلامی گفت: آسپرین مانع از تجمع پلاکتی شده، به همین دلیل ریسک خونریزی را افزایش می‌دهد. بنابراین سوال مطرح است افرادی که آسپرین مصرف می کنند، برای انجام کارهای دندانپزشکی، بایستی داروی خود را قطع کنند یا خیر؟ آیا قطع ناگهانی این دارو ریسک سکته قلبی مجدد را افزایش نمی‌دهد؟

وی متذکر شد: در موارد بسیاری مشاهده شده همکاران دندانپزشک، قطع مصرف دارو را برای این بیماران تجویز می‌کنند. بر اساس اطلاعات علمی، بیمارانی که سابقه سکته قلبی دارند، قطع ناگهانی آسپرین می‌تواند منجر به سکته مجدد شود. بنابراین فردی که کمتر از یک سال است دچار حمله قلبی شده نباید مصرف داروی خود را قطع نماید.

اسلامی خاطرنشان کرد: در افرادی که بیش از یک سال از حمله قلبی گذشته، اگر کار دندانپزشکی با ریسک خونریزی کم باشد، در این موارد نیز مصرف آسپرین قطع نمی‌شود. اما فردی که ناچار به انجام عمل جراحی دندانپزشکی است، در صورتی که بیش از یک سال از حمله قلبی گذشته باشد، با تایید پزشک می‌تواند به مدت پنج روز تا یک هفته مصرف دارو را قطع نماید.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha