نایب رئیس کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس ضمن انتقاد از شیوه ترک اعتیاد در مراکز MMT، گفت: ترک اعتیاد در کمپ‌های سنتی بهزیستی با انجام مراحل سم‌زدایی تا بازگشت به خانوده موجب موفقیت ۶۰درصدی آنها شده است.

 

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت محمدحسین قربانی  در خصوص وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد و واگذاری مسئولیت تمامی کمپ ها به سازمان بهزیستی کشور، گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد در سطح کشور به دو صورت مدیریت می‌شوند، برخی از پزشکان مطب‌های ترک اعتیاد را تحت عنوان MMT راه‌اندازی کردند و جمعیتی از معتادین را تحت پوشش دارند، برخی کمپ‌های ترک اعتیاد نیز به شکل سنتی توسط سازمان بهزیستی اداره می‌شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتایج و برآورد این دو گروه از کمپ‌های ترک اعتیاد، تصریح کرد: در مراکز MMT سعی شده تا افرادی که درگیر اعتیاد هستند را از سمت موادمخدر به سوی متادون‌تراپی سوق دهند، در واقع معتادان را به شکلی از مصرف مواد مخدر و مورفین‌دار رها نساخته‌اند تنها آرامش روحی و روانی برای خانواده معتادان ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: مراکز سنتی ترک اعتیاد تحت نظر سازمان بهزیستی است اما به نظر می‌رسد نسبت به مراکز MMT از موفقیت بیشتری برخوردارند، چراکه در این کمپ‌ها سم‌زدایی، خلاص کردن معتادان از موادمخدر و مرفین دار و بازگشت به جامعه و خانواده صورت می‌گیرد.

قربانی با یادآوری موفقیت حدود 60درصدی کمپ‌های ترک اعتیاد سنتی، تصریح کرد: هزینه ترک اعتیاد در کمپ‌های ترک اعتیاد نسبت به مراکز MMT به مراتب کمتر است، در مراکز MMT پروسه ترک اعتیاد نیز زمان‌بر است و متاسفانه عمدتا از مواد مورفین‌دار خلاصی نمی‌یابند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: سازمان بهزیستی بنا بر مسائل مطرح می‌تواند در این زمینه نظارت و تعامل بهتری داشته باشد چراکه نتیجه و سرانجام این اقدامات باید ملاک و محور قرار گیرد؛ بنابراین واگذاری تمام مراکز ترک اعتیاد به بهزیستی مناسب و درست است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: گزارشاتی از وضعیت برخی کمپ‌های ترک اعتیاد نیز به دست ما رسیده که در آنها نه تنها وضعیت بهداشتی نامناسب است بلکه از تنبیه‌های بدنی هم استفاده می‌شود، در جریان این مسائل نیز سازمان بهزیستی کشور مجاب شد تا به این امور رسیدگی کند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha