کد خبر: قاليبافانجام-کارها-در-شهرداری-منطبق-ب
۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶

شهردار تهران گفت: خداوند بزرگ را شاکر هستیم که با وجود همه تحریم های خارجی و مشکلات داخلی، هیچ گاه اقدامات ما در حوزه زیرساختی متوقف هیچ کدام از موارد نشد. به نحوی که در طول یک هفته گذشته تنها 620 میلیارد تومان پروژه در حوزه حمل و نقل افتتاح شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از شهرداري تهران  محمد باقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در آئین بهره برداری همزمان از سه پروژه پل تقاطع بزرگراه شهید چمران و نیایش و همچنین پل های تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی 1 و 2 ابراز داشت: آلودگی هوا، آب و خاک اولین چالش شهر تهران به شمار می رود و  ما نیز در طول سال های گذشته اولویت خود را بر حل این چالش از جوانب مختلف گذاشته ایم.

وی افزود: ما در شهر تهران هم نیازمند این بودیم که گره های ترافیکی را با توسعه بزرگراهی و احداث زیر ساخت های ضروری در شهر برطرف کنیم و هم وظیفه داشتیم حمل و نقل عمومی را با تاکید بر توسعه ریلی و همچنین توسعه سیستم اتوبوسرانی انجام دهیم. البته این اقدامات قابل مردم شهر تهران نیست اما اگر وضعیت فعلی را با گذشته شهرمان و با دیگر شهرهای داخلی و خارجی مقایسه کنیم، شاهد هستیم رشد پیشرفت تهران در عرصه های زیر ساختی کم نظیر است.

شهردار تهران تاکید کرد: در طول عمر 25 ساله مترو تنها 35 ایستگاه مترو ساخته شده است که این عدد در یک دهه گذشته به 106 ایستگاه رسیده است که در ماه های آینده این عدد از 120 ایستگاه عبور خواهد کرد.

قالیباف عنوان داشت: بعضا گفته می شود اقدامات شهرداری تهران بر اساس اولویت ها و ضرورت ها نبوده، این در حالی است که این حرف اشتباه است و شهرداری تهران بر اساس اولویت ها و ضرورت ها کار کرده است . ما هم نیازمند احداث تونل مترو، هم نیازمند تونل شهری  و هم تونل آب های سطحی بودیم و نمی توانستیم تنها یک موضوع را دنبال کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این کارها منطبق بر یک برنامه مدون پنج ساله شهرداری و با مطالعات دقیق پیش رفته است، ابراز داشت: خداوند بزرگ را شاکر هستیم که با وجود همه تحریم های خارجی و مشکلات داخلی، هیچ گاه اقدامات ما در حوزه زیر ساختی متوقف هیچ کدام از موارد نشد. به نحوی که در طول یک هفته گذشته تنها 620 میلیارد تومان پروژه در حوزه حمل و نقل افتتاح شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

شهردار تهران تصریح کرد: البته نمی دانیم پایه پولی ریال است یا تومان؛ وقتی پروژه ها را افتتاح می کنند عدد آن را به ریال می گویند که عنوان کنند 6 هزار میلیارد ریال؛ البته سر زندگی و سفره مردم فعلا نه ریال اثر می گذارد نه تومان بلکه بالا و پائین رفتن ارز است که مایحتاج زندگی مردم را گران می کند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در محدوه های حریم شهر تهران، تاکید کرد: درست است که امروز محدوده شهر تهران را مشخص کرده ایم  و شورای اسلامی شهر تهران در همین محدوده که نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده، مسئولیت دارد اما اگر چالش شهر تهران را آلودگی هوا، آب و خاک بدانیم، این مسایل تنها در شهر تهران خلاصه نمی شود. البته محدوده تهران از 750 کیلومتر مربع در طرح جامع محدود شد و به 640 کیلومتر مربع رسیده است.

وی اظهارکرد: امروز همه شهروندانی که در دشت تهران از غرب در گرم دره و ورد آورد و شهرستان های شهریار و ملارد تا شرقی ترین نقطه دشت تهران تا پاکدشت و ورامین و در جنوب در محدوده فرودگاه حضرت امام (ره) و حسن آباد زندگی می کنند، جمعیتی بین 17 تا 18 میلیون نفر را شامل می شوند که سرنوشت همه این افراد در حوزه مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کار، خدمات شهری و مخصوصا در دو موضوع اشتغال و حمل و نقل به هم گره خورده است.

شهردار تهران ادامه داد: آلودگی آب، هوا و خاک برای تمامی این 18 میلیون نفر است نه تنها برای مردم شهر تهران؛ از این رو نیازمند یک طرح و نگاه جامعی در این زمینه هستیم

قالیباف با بیان اینکه حدود 23 درصد جمعیت ما در 1.5 درصد از خاک کشور متمرکز شده اند، تصریح کرد: تمرکز این جمعیت در این فضای محدود به معنای بحران زیستی و بحران هوا، آب و خاک است. این ساده اندیشی است که احساس کنیم اگر امکانی در تهران فراهم کنیم، مشکل حل می شود؛ بلکه این امکان حتما باید برای دشت تهران تدبیر شود چرا که سرنوشت کلیه این مناطق به هم گره خورده است.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم بگوییم اتوبان آزادگان مرز تعیین تکلیف است و برای هر بخش این اتوبان نسخه جداگانه ای بپیچیم بلکه همه این منطقه یک نسخه واحد نیاز دارد و باید تدبیری برای این موضوع در ابعاد مختلف صورت گیرد در غیر این صورت مشکلات قابل حل و فصل نیست.

شهردار تهران با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: بخش عمده ای از این جمعیت برای کار و فعالیت خود به تهران مراجعه می کنند، به نحوی که روزانه سه میلیون سفر به سمت تهران حرکت می کند، از این رو نمی توانیم بحث حمل و نقل را پیوسته نکنیم.

قالیباف ادامه داد: قبلا عمده جمعیتی که از این مسیر عبور می کردند در عوارضی ابتدای تهران و سپس در پل محمد علی جناح متمرکز شده و در نهایت به سه خط عبوری محدود می شدند؛ البته این وضعیت برای 12 سال گذشته است و در این مدت روزانه بیش از دو هزار خودرو نیز به دشت تهران افزوده شده است که همه می خواهند از این مسیر تردد کنند.

وی افزود: در حوزه زیر ساخت ها این برنامه ریزی صورت گرفته است تا پل کاروانسرای سنگی و پروژه های منطقه 21 بتواند چندین گلوگاه در جاده مخصوص و قدیم کرج را حذف کند. از این رو امروز اتوبان های شهید همت، شهید حکیم، اتوبان کرج و جاده مخصوص با این دو پل با هم ارتباط را برقرار کرده اند و توانسته ورودی ها را تقسیم کند تا مردم در صف نمانند. البته باید توجه داشت که اگر این مشکل اینجا حل شده است، دوباره به یک نقطه دیگری منتقل می شود.

شهردار تهران ابراز داشت: مردم ما خیلی با مرزهایی که برای تقسیمات اداری کشور می گذاریم کاری ندارند بلکه مردم احساس می کنند شهروند این کشور هستند و باید از این امکان برخوردار باشند. از این رو باید تلاش کنیم تا کار با یک برنامه ریزی دقیق انجام شود و بتوانیم این چالش های بزرگ را حل و فصل کنیم. به همین جهت امیدوارم بتوانیم تا پایان این دوره شورای شهر تمامی این پروژه ها را در بخش های مختلف نهایی کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از همه دست اندرکاران احداث این پل های غیرهمسطح تقدیر کرد و گفت: بخش قابل توجهی از افرادی که از این مسیر عبور می کنند، ساکنان غرب کشور هستند و این زحمت شما گره گشایی بخش عمده ای از مردم عزیز در شهرها و استان های اطراف است.

شهردار تهران با اشاره به زحمات ایجاد شده برای ساکنان و اصناف اطراف این پروژه های عمرانی، ابراز داشت: ممکن است مسایل و مشکلاتی در حوزه حقوقی وجود داشته باشد که با پیگیری های لازم، این مسایل را برطرف خواهیم کرد.

به گزارش شهرنوشت در جریان این مراسم امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهر قدس با اهدای لوح یادبودی از خدمات شهردار تهران به منظور احداث پل های تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی تقدیر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha