کد خبر: فعالیت-بیشتر-دانشگاه-ها-بر-کاهش-مرگ-و-می
۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۹

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه ها و معاونان پژوهشی کلان منطقه پنج کشور در شیراز، بر فعالیت بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر کاهش مرگ و میر در کشور تاکید کرد.

 

به گزارش   خبرگزاری سلامت به نقل از "وب دا" در شیراز، دکتر "رضا ملک زاده"، گفت: گفت: از نظر تعداد مقالات علمی و اسناد علمی ثبت شده در معتبرترین پایگاه های علمی جهان، ایران در سطح منطقه و در بین کشورهای اسلامی از نظر تعداد و کیفیت مقاله، با وجود بودجه و اعتبار ناچیز، در بخش پژوهش های سلامت، رشد خوبی داشته است.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، یکی از افتخارات و دستاوردهای بزرگ کشور ایران را نظام سلامت و امید به زندگی در بدو تولد معرفی کردو افزد: در این زمینه، توانستیم بین دوازده تا سیزده کشور اول دنیا، قرار بگیریم.

 

او با بیان اینکه کشور ایران در بیست سال گذشته به دستاوردهای بسیاری در زمینه افزایش امید به زندگی دست یافته است، از بررسی دلیل مرگ و میر زودرس، به عنوان یکی از وظایف دانشگاه ‌ها یاد کرد.

 

دکتر ملک زاده، با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت، خدمات بهداشتی درمانی را وسیع تر کرده، اضافه کرد: مجموعه بالای خدمات بهداشتی درمانی در کشور، باعث افزایش پیشرفت در حوزه سلامت، شده است.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در خصوص کاهش کم خونی که یکی از شاخص های سلامت در کشور، است، گفت: با مطالعات بزرگ انجام شده در زمینه میزان کم خونی 180 کشور دنیا طی چهل سال گذشته، ایران بیشترین کاهش کم خونی در دنیا را داشته است.

 

او یکی دیگر از شاخص های سلامت در کشور را، افزایش قد در مردان، عنوان کرد و ادامه داد: با اندازه گیری قد زنان و مردان 180 کشور دنیا، مردان ایرانی بیشترین میزان افزایش قد را در 40 سال گذشته داشته اند.

 

دکتر ملک زاده، توصیه کرد: لازم است مردم در خوردن غذا، اعتدال را رعایت کنند، زیرا میزان چاقی و دیابت در ایرانیان، در 20 سال گذشته دو برابر شده است و فشار خون و قند خون، نتیجه چاقی و اضافه وزن است.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، اضافه کرد: ایران در میزان شیوع سرطان در بین کشورهای منطقه، از متوسط جهانی پایین تر است، زیرا در زمینه تشخیص و درمان سرطان، پیشرفت های زیادی داشتیم.

 

او متوسط شیوع سرطان در جهان را 180 مورد در 100 هزار جمعیت و متوسط آن در ایران را، 134 مورد در 100 هزار جمعیت، بیان کرد.

 

دکتر ملک زاده، بیشترین مورد این بیماری در مردان را، سرطان معده و در زنان سرطان سینه عنوان کرد و 35 درصد دلیل بروز سرطان را چاقی شکمی، مصرف دخانیات و مواد مخدر و رژیم غذایی نامناسب دانست.

 

نقش پزشک خانواده در موفقیت نظام درمانی دنیا

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، یکی از دلیل های مهم و موثر در افزایش شاخص های سلامت در کشور را، اجرای طرح تحول نظام  سلامت و  طرح پزشک خانواده، بیان کرد و گفت: در بهترین مقالات دنیا از نظر علمی ثابت شده که موفق ترین نظام های درمانی در دنیا، در کشورهایی که پزشک خانواده دارند دیده می شود.

 

او انگلستان را نخستین اجرا کننده برنامه پزشک خانواده در دنیا نام برد و افزود: در حال حاضر، انگلستان بهترین شاخص سلامت را دارد.

 

دکتر ملک زاده، مراجعه نکردن مستقیم به متخصصان و ورود به بیمارستان را، از مزایای طرح پزشک خانواده عنوان کرد و ادامه داد: در طرح پزشک خانواده، نخست معاینه اولیه از سوی پزشک خانواده انجام می شود و در صورت نیاز به مراحل بالاتر، ارجاع داده می شوند که اجرای این روند، مانع ابتلا به برخی آسیب های بعدی است.

 

دکتر "محمدهادی ایمانیه" رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در پایان این نشست، با تقدیر از شرکت اعضای کلان منطقه پنج کشور در این نشست، آن را پربار برشمرده و گفت: نتایج این نشست را در کلان منطقه پنج آمایش سرزمین، پیاده می کنیم.

 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیرااز هم مرکز اصلی هماهنگ کننده قطب پنج را دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عنوان کرد و گفت: در این نشست، فرآیندها، موانع و پیشرفت های حوزه پژوهش در کشور، از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، ارایه می شود و ارایه توضیحات از سوی مدیران معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، پرسش و پاسخ از سوی روسا و معاونان پژوهشی دانشگاه ها، از دیگر برنامه های این نشست است.

 

دکتر "سید بصیر هاشمی" با اشاره به جهش بسیار خوب حوزه پژوهش در سال های گذشته، ادامه داد: با توجه به تبادل نظر در این نشست ها، امیدواریم در آینده بتوانیم شاهد پیشرفت های بیشتری در حوزه پژوهش به ویژه در منطقه پنج، باشیم.

 

دکتر هاشمی، ادامه داد: با تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور، باعث شده که ارگان ها و سازمان های دیگر هم، به پژوهش اهمیت بدهند.

 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، اضافه کرد: هدف از این پژوهش ها و نتایج آن، کیفی و کاربردی و محصول محور بودن است، تا بتوانیم ارتباط دانشگاه را با صنعت، توسعه دهیم.

 

دبیر کلان منطقه پنج کشوری در حاشیه برگزاری این نشست، گفت: این دومین نشست روسا و معاونان پژوهشی دانشگاه های کلان منطقه پنج، از زمان تشکیل آن است که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار می شود.

 

دکتر "میرزاخلیل بهمنی"، افزود: پیشرفت های حوزه پژوهشی و همکاری های دانشگاه های منطقه ای با حمایت وزارت بهداشت، از محورهای این نشست است.

 

دبیر کلان منطقه پنج کشوری، ادامه داد: در این نشست دکتر "شاهین آخوندزاده" قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطالبی در خصوص راهکارهای توسعه پژوهشی به ویژه تحقیقات بالینی در منطقه آمایش پنج، دکتر "حسین وطن پور" رییس دفتر توسعه فناوری سلامت در زمینه عملکرد فناوری سلامت و دکتر "پیام کبیری" رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت در مورد حوزه فعالیت مربوطه، سخن گفتند.

 

دکتر بهمنی، اضافه کرد: همچنین در این نشست دکتر "اصغر عبادی فر" رییس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری در خصوص ارایه گزارش عملکرد مرکز و ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات علوم پزشکی کشور، دکتر "کاظم زنده دل" معاون تحقیقات و فناوری و مسوول برنامه ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت وزارت در زمینه برنامه ملی ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت و دکتر "احسان شمسی" دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی وزارت در مورد وضعیت اخلاق در پژوهش های پزشکی کشور، توضیحاتی ارایه دادند.

 

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه ها و معاونان پژوهشی کلان منطقه پنج کشور، با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و مدیرا ارشد این معاونت، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha