کد خبر: فعالیت-ایران-در-حوزه-پزشکی-بازساختی-در
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، گفت: ایجاد زمینه حضور فعال ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در بازار جهانی ضروری است.

به گزارش خبرگزاري سلامت ، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اهمیت فعالیت ایران در مراسم افتتاح مرکز طب بازساختی انستیتو پاستورکه در تالار ابن سینا ی انستیتو پاستور، گفت: طی سال‌های اخیر، پروژه‌های این مرکز در جهت درمان بیماری‌های عفونی بوده است؛ ولی از سال گذشته با توجه به برنامه عملیاتی که برای پاستور تهیه شد؛ استفاده از تکنولوژی های جدید برای درمان بیماری های عفونی، ازجمله استفاده از سلول درمانی و طب بازساختی دردستور کار انستیتو پاستور قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه فعالیت در عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در بازار جهانی در کشور ضروری است تصمیم گرفتیم یک مرکز طب بازساختی با حمایت‌های مالی موجود و استفاده از پتانسیل اعضای هیات علمی و نخبگان تاسیس کرده و این مرکز را در دو بخش آزمایشگاه سلولی و آزمایشگاه مولکولی تجهیز کنیم.

رشد قابل قبول ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی

در ادامه این مراسم، امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی بیان کرد: در ایران ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی وجود دارد و طی ده سال اخیر، رشد بالایی در این حوزه‌ها مشاهده شده است.

وی افزود: با توجه به ارتباط این مباحث با سلامت مردم، ما سعی در افزایش سطح بهداشت در ستاد سلول‌های بنیادی داشتیم. از این رو راه‌اندازی سه مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور را در جزء برنامه‌های این ستاد قرار داده‌ایم.

به گفته حمیدیه، یک مرکز سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تبریز افتتاح شده و به زودی نیز شاهد افتتاح یک مرکز در شیراز خواهیم بود.

وی همچنین به پروژه‌هایی مانند درمان نابینایی، ناشنوایی و نازایی اشاره کرد که طی چند سال آینده در مجموعه مطالبات مردمی قرار خواهند گرفت و در حوزه بین المللی نیز از بازار جهانی مناسبی برخوردار خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با اشاره به تاثیر استفاده از سیستم کریسپر و ویرایش ژنوم برای مقاصد انسان دوستانه و سلامت در جهان و تاثیر آن بر مسائل امنیتی، نظامی و دفاعی کشور، گفت: در جهت انجام اقدامات پیشگیرانه به دنبال این هستیم که بگوییم مراکز ما هم توانایی انجام این فناوری‌های روز جهان را داریم.

شاهین آخوندزاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نیز در این مراسم گفت: قطعا در آینده این مرکز یکی از مراکز بسیار فعال کشور خواهد شد و نیروی انسانی جوان و فعال و زیرساخت‌های موجود در انستیتو پاستور از ویژگی‌های ممتاز این مرکز نسبت به سایر مراکز است.

وی همچنین افزود: فعالیت این مرکز با وجود امکانات و فضای کم، به علت همکاری با سایر مراکز ایزوله نیست و پویایی دارد، از این رو امید است با حمایت‌های آینده شاهد پیشرفت این مرکز باشیم.

همکاری مشترک ایران و ژاپن در حوزه پزشکی بازساختی

همچنین در ادامه این مراسم، امیرمحمد شهسوارانی، رئیس مرکز طب بازساختی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، نیز گفت: همکاری های مشترک این مرکز با دانشگاه اوزاکا و کیوتوی ژاپن در آینده ایجاد خواهد شد.

به گفته شهسوارانی، قرارداد همکاری بین انستیتو پاستور، مرکز طب بازساختی و دانشگاه‌های ژاپنی مذکور منعقد شده است که طی آن به دنبال دستیابی به مطالبات پزشکی و مردمی طی 5 تا 10 سال آینده هستیم.

وی افزود: امید است با توجه به پتانسیل دانشجویی تحصیلات تکمیلی موجود و تجهیزات این آزمایشگاه، تحقیق و توسعه طب بازساختی با استفاده از سلول‌های بنیادی، برای درمان و سلول درمانی شکل بگیرد.

رئیس مرکز طب بازساختی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی مراکز دیگری در ایران از جمله مرکز رویان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران به این مبحث وارد شده و دستاوردهای خوبی نیز داشته‌اند.

شهسوارانی پروژه تمایز سلول‌های بنیادی( IPS سلول‌های پرتوان القایی) به سلول‌های ریوی را پروژه محوری و بین المللی این مرکز معرفی کرد و آن را محور همکاری مشترک نامید.

وی همچنین سایر طرح‌های این مرکز از جمله، پروژه کریسپر و ویرایش ژنوم، میکروفلوئیدیک و تمایز سلول­های قلبی را به عنوان پروژه­های تکمیلی این مرکز معرفی کرد.

رئیس مرکز طب بازساختی در ادامه صحبت های خود از ساخت و تجهیز این مرکز با کمک‌های انستیتو پاستور و همکاران ژاپنی در دانشگاه اوزاکا و کیوتو گفت: برنامه های حمایتی مرکز تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ستاد سلول‌های بنیادی و ستاد توسعه زیست فناوری برای توسعه این مرکز ضروری است.

به گفته دکتر شهسوارانی در حال حاضر 16 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی ارشد، دکترا و یک دانشجوی پسا دکترا در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha