کد خبر: فرهنگ-ایمنی-در-کشور-نهادینه-نشده-است-هم
۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶

سخنگوی سازمان آتش نشانی با انتقاد از عدم نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در کشور اذعان داشت: هموطنان دقت داشته باشند اگر قصد خرید وسیله جدید گرمایشی دارند، به دنبال برند خاص و تبلیغات نباشند؛ بلکه باید به استاندارد و کیفیت محصول توجه نمایند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در گفتگو با برنامه «نیم نگاه» شبکه رادیویی سلامت، با فررسیدن فصل سرما و عدم توجه به رعایت نکات ایمنی، شاهد گزارش‌هایی مبنی با مسمومیت با گاز مونواکسید کربن و حوادث ناشی از آن هستیم.

ملکی گفت: استفاده نابجا از وسایل گرمایشی و وسایلی که ایجاد احتراق می‌کنند، حوادث تلخی را رقم می‌زند که طی سال‌های گذشته فوت عده‌ای از متخصصین کشور به همین دلیل رخ داد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این باور در اذهان وجود دارد که مسمومیت با مونواکسید کربن محدود به موسم سرما است؛ در حالی که اگر هموطنان به گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی مراجعه کنند، متوجه خواهند شد این تصور اشتباه است و حتی در مرداد ماه که اوج گرما است، فوت هموطنان به دلیل مسمومیت با این گاز گزارش می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بیان داشت: در روزهای سرد سال علاوه بر پکیج و آبگرمکن که در روزهای گرم نیز استفاده می‌شوند، بخاری و شوفاژ نیز اضافه می‌شود و در این موقع با خطرات انتشار این گاز مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به این‌که از ابتدای نیمه دوم سال تاکنون گزارشی مبنی بر مسمومیت با مونواکسید کربن در تهران گزارش نشده است، ابراز امیدواری کرد این روند تداوم داشته باشد و خاطرنشان کرد: وسایل گرمایشی تولید داخل عمدتا از استانداردهای لازم برخوردار هستند، اما هموطنان دقت داشته باشند اگر قصد خرید وسیله جدید گرمایشی دارند، به دنبال برند خاص و تبلیغات نباشند؛ بلکه باید به استاندارد و کیفیت محصول توجه نمایند.

ملکی متذکر شد: اگرچه استاندارد مقوله مهمی در تولید وسایل گرمایشی است، اما وقوع حادثه فقط به دلیل این مساله و عدم رعایت آن اتفاق نمی‌افتد. درصد بالایی از حوادث و مشخصا گاز گرفتگی مربوط به بی‌احتیاطی افراد است که با کمی دقت و صرف وقت و هزینه‌ای اندک، می‌توان از وقوع اتفاق‌های تلخ پیشگیری کرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با انتقاد از این‌که فرهنگ ایمنی هنوز در کشور نهادینه نشده است، گفت: معمولا شرکت‌های تولیدی، خدماتی را برای نصب وسایل ارائه می‌دهند که البته یک سال را شامل می‌شود. بسیاری از افراد وسایل گرمایشی سال‌های قبل را استفاده می‌کنند که در صورت رعایت نکات ایمنی و سالم بودن، اشکالی ندارد.

ملکی تصریح کرد: با توجه به این که هوا هنوز خیلی سرد نشده است، هموطنان نصب وسایل گرمایشی را سر فرصت و با حوصله انجام دهند.

وی در ادامه یادآور شد: دلیل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن ناشی از کمبود اکسیژن است. در محیطی که وسایل شعله‌دار مانند اجاق گاز و آبگرمکن و بخاری روشن است، اکسیژن محیط به سرعت تمام می‌شود و اگر راهی برای تهویه وجود نداشته باشد، باید منتظر حادثه باشیم.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha