کد خبر: عواقب-نامطلوب-بارداری-قابل-پیش-بینی-و-پ
۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۲

یک فلوشیپ پریناتولوژی گفت: زنان در معرض خطر ابتلا به عواقب نامطلوب بارداری می‌توانند با سونوگرافی و تعیین سرعت جریان خون در شریان رحمی و مارکرهای سرمی، شناسایی شوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر اشرف السادات جمال در آستانه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران درباره روش پیش بینی عواقب نامطلوب بارداری، افزود: زنان بارداری که در معرض خطر ابتلا به عواقب نامطلوب بارداری مانند مسمومیت حاملگی، زایمان زودرس، محدود یت رشد داخل رحمی جنین و ... هستند می‌توانند با مشورت پزشک معالج خود برای پیش بینی عواقب‌های احتمالی و تعیین روش‌های درمانی آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: این دسته از زنان می‌توانند در هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری و یا سه ماهه دوم برای پیش بینی این عواقب اقدام کنند. پیش بینی این مسائل به کمک داپلر (تعیین سرعت جریان خون) در شریان رحم انجام می‌شود که اگر فرد در این روش مقاومت نشان داد عواقب احتمالی پیش بینی می‌شود برای پیشگیری از بروز آن اقدام و یا روش‌های مداخله ای طراحی می‌شود.

این استاد گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: در سه ماهه دوم بارداری علاوه بر داپلر می‌توان از مارکرهای سرمی نیز استفاده کرد.

جمال با بیان اینکه پیش بینی عواقب نامطلوب بارداری در حال حاضر برای تمام زنان باردار انجام نمی‌شود، گفت: اگر پزشک معالج بر اساس معاینات، سابقه بارداری‌های قبلی و خانوادگی و... احتمال بروز عواقب را در آنها پیش بینی کرده باشد می تواند بررسی داپلر شریان رحمی را درخواست نماید.

وی افزود: در مارکرهای سرمی سه ماهه اول مانند PAPP-A , βhCG و در سه ماهه دوم کوآد مارکرها هم به ما کمک می کنند که تا حدی عواقب نامطلوب را پیش بینی نماییم ولی اینها حساسیت کافی را ندارند. سونوگرافی مایع آمنیوتیک در سه ماهه دوم هم می تواند عملکرد جفتی را نشان دهد و همراه بیومتری جنین در رشد جنین به ما کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha