کد خبر: عوارض-مصرف-چیپس-سرخ-شده-و-پیتزای-برشته
۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۱

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران خطرات آکریلامید در مواد غذایی سرخ شده را تشریح کرد و گفت: اختلال در هوشیاری، ضعف، تحریک‌پذیری و سرطان اط عوارض مصرف غذاهای نشاسته‌داری است که در دمای بالا پخته و سرخ شوند.

 

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت   در ارتباط با آکریلامید در مواد غذایی، اظهار داشت: در سال 2002 برای اولین بار پژوهشگران دانشگاه آکستکهلم و انجمن غذایی سوئد به وجود آکریلامید در محصولات غذایی سرخ شده در درجه حرارت بالا پی بردند و تحقیقات نشان داد که حرارت بالای 120 درجه سانتی‌گراد در محصولات غذایی کربوهیدراته منجر به تشکیل آکریلامید می‌شود.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که سیب‌زمینی‌های برشته شده و سرخ شده، قهوه و فرآورده‌های بر پایه غلات از جمله بیسکویت، کلوچه و نان تست می‌تواند سرطان‌زا باشند و زمانی که غذاهای نشاسته‌دار در دمای بالا پخته می‌شود ماده شیمیایی به نام آکریلامید تولید می‌شود که می‌تواند سرطان‌زا باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این ماده در بدن تجزیه شده و ماده‌ای به نام گلاسیدامید تولید می‌کند که می‌تواند با اثر بر روی DNA و ایجاد جهش در ژن‌ها باعث بروز سرطان و آسیب سیستم عصبی شود، عوارضی همچون اختلال در هوشیاری، ضعف، تحریک‌پذیری و تغییرات رفتاری همچنین اختلالات باروری از جمله عوارض آکریلامید در بدن است.

شریعتی تصریح کرد: در مطالعات 120 هزار نفر از زنان و مردان سالم انتخاب شدند و در مورد نوع خوراکی‌هایی که بیشتر می‌خورند از آنها سؤال شد این افراد مدت 11 سال پیگیری شدند و جمع‌بندی اطلاعات نشان داد که افرادی که بیشتر از 40 میلی‌گرم در روز آکریلامید مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر از سایرین به سرطان رحم و تخمدان مبتلا می‌شوند. البته هیچ مطالعه‌ای ارتباط بین آکریلامید و سرطان‌ سینه را ثابت نکرد.

وی گفت: توصیه می‌شود سیب‌زمینی را حداقل کوتاه‌مدت سرخ کرده و از برشته کردن آن به صورت بیش از حد بپرهیزید، برای پختن کیک و یا پیتزا و دیگر غذاهای سرخ کردنی در فر به جای اینکه سینی فر را چرب کنید از کاغذ مخصوص استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حرارت فر را بیش از 200 درجه نگذارید و از برشته کردن حاشیه پیتزا به شدت پرهیز کنید و در صورت برشته شدن نیز این قسمت مصرف نشود. همچنین قبل از استفاده یا پخت سیب‌زمینی بهتر است آن را پوست کنده و به مدت یک ساعت در آب قرار داد تا قند موجود در آن کاهش یافته و تولید آکریلامید کمتر شود.

شریعتی اضافه کرد: نباید از روغن بیشتر از یک بار برای سرخ کردن استفاده کرد همچنین استفاده از مواد غذایی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها که حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان هستند به کاهش خطر آکریلامید کمک می‌کند.

وی گفت: بر اساس یک رژیم غذایی سالم استفاده از غذاهای سرخ کرده توصیه نمی‌شود چرا که علاوه بر اثرات آکریلامید آن در بدن در درازمدت مصرف این گروه از غذاها منجر به تجمع چربی و اضافه وزن خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: گرچه با تبلیغات فراوانی که روزانه با سیل عظیمی از آنها مواجه می‌شویم نمی‌توانیم فست‌فود و تنقلات را به طور کامل از زندگی خود حذف کنیم ولی اگر می‌خواهیم از شر بیماری‌هایی که بشر مدرن وارث ‌آن است در امان باشیم باید کمی بیشتر به آنچه می‌خوریم بیندیشیم.

 

كد خبرنگار: 41070

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha