کد خبر: علامت-های-هشدار-دهنده‌-آلزایمر-را-جدی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷

رئیس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه با تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر می توان سیر پیشرفت بیماری را کند کرد و معلولیت ناشی از آن را 5 سال به تعویق انداخت، گفت: علامت های هشدار دهنده‌ آلزایمر را جدی بگیرید.

معصومه صالحی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با بیان اینکه اختلال حافظه از نشانه های اصلی ابتلا به آلزایمر است، اظهارداشت: افراد مبتلا به اختلال حافظه در انجام فعالیت‌های روزانه مشکل دارند و اینگونه افراد ممکن است، مبتلا به آلزایمر بوده و به ویژه مسائلی را که اخیرا اتفاق افتاده است را فراموش می کنند.

وی افزود: بیماران مبتلا به آلزایمر مسائل را هرگز بخاطر نمی آورد درحالی که افراد معمولی ممکن است یک قرار ملاقات، اسم همکار و یا شماره تلفن دوست را فراموش کنند و سپس بخاطر آورند.

مؤسس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه آلزایمر شایع ترین علت دمانس( خردسودگی) یا زوال عقل است ‌اضافه کرد: فرد پر مشغله ممکن است گاهی حواسش پرت شود، مثلاً هویجی را که برای استفاده در کنار غذای اصلی پخته است، بر روی اجاق گاز جا گذارد و تا پایان صرف غذا هم بخاطر نیاورد اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به تدریج توانائی پخت غذا به شیوه سابق را از دست می‌دهد و گاهی نیز فراموش می کند که غذا خورده است.

رئیس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه ضعف بیان برای همه افراد ممکن پیش آید و همه در پیدا کردن لغات مناسب دچار مشکل شوند، گفت: ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر گاهی کلمات ساده را از یاد می برد و لغات نامناسب جایگزین می کند و جملات او نامفهوم می شوند همچنین اشتباهات دستوری و ناتوانی دنبال کردن یک موضوع از دیگر نشانه های بیماری آلزایمراست.

 صالحی تصریح کرد: افراد ممکن است روزهای هفته، تاریخ و مقصدشان را فراموش کنند ولی دوباره با تمرکز آنها را به یاد آورند درحالی که فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است در خیابان راه خود را گم کند، نداند چگونه به آنجا رفته ونتواند از آنجا راه خانه خود را پیداکند همچنین فرد مبتلا به آلزایمر نه مشکلاتش را درک می کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می داند و اختلال در تصمیم گیری های ساده مانند پوشیدن لباس های زمستانی در گرمای تابستان از دیگر علائم هشداردهنده بیماری است.

وی یادآورشد: افراد معمولی گاه و بی گاه ممکن است رسیدگی به حساب های مالیشان را مشکل بدانند، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به تدریج ارقام را فراموشی می کند و نمی داند با آنها چکار کند همچنین این افراد ممکن است اجسام را در جاهای نامربوط مثلاً گذاشتن اطو در فریزر و یا ساعت مچی در قندان بگذارد.

رئیس انجمن آلزایمر ایران خاطرنشان کرد: تغییرات در حالات و رفتار همه ممکن است گاهی پیش آید مثلا غمگین و بد خلق بودن، اما در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خلق بیمار می‌تواند سریعاً تغییر کند و بدون دلیل، آرامش او به اشک و خشم تبدیل شود همچنین تغییر شخصیت در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند شدید باشد این تغییرات شامل سردرگمی، ترس، بدبینی، منزوی شدن، بی تفاوتی و بروز رفتارهای نامناسب است.

وی افزود: به طور طبیعی افراد گاهی انگیزہ خود را ازدست داده و از کار در منزل، فعالیت‌های شغلی و وظایف اجتماعی خسته می شوند ولی در نهایت پس از کمی استراحت دوباره انگیزه های خود را باز می یابند در حالی که فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده اش کاملا بی تفاوت بنظر آید.

صالحی در نهایت به سایر علائم رفتاری هشدار دهنده آلزایمر اشاره کرد و گفت: عدم توجه به طرز لباس پوشیدن و نظافت شخصی، مشکوک شدن بی دلیل نسبت به اطرافیان، روی آوردن به الکل، موادمخدر، سیگار و یا بالا بردن بی رویه مصرف آنها، گوشه گیری و کناره جویی کردن بدون دلیل و ناگهانی، کاهش رفت و آمد و مصاحبت با دوستان از دیگر علائم آلزایمر است.

 وی خاطر نشان کرد: تغییر در الگوی خواب مانند دیر بیدار شدن هنگام صبح، افزایش تعداد حوادث در منزل مانند سوزاندن غذا، روشن گذاشتن گاز، اطو و ...  همچنین تصادف های بیش از حد با اتومبیل، تمایل بیشتر برای صحبت راجع به گذشته های دور و عدم رعایت آداب اجتماعی از علائم دیگر هشدار دهنده است.

رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: از آنجا که علائم بیماری آلزایمر شروعی تدریجی و خاموش دارد، ممکن است مدت طولانی جلب توجه نکند و به اشتباه تصور شود این تغییرات بخشی از روند طبیعی پیری است.

وی افزود: با تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر می توان سیر پیشرفت بیماری را کند کرد و معلولیت ناشی از آن را 5 سال به تعویق انداخت.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha