کد خبر: عقد-تفاهم‌نامه-مسؤلیت-اجتماعی-برای-ای
۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷

خبرگزاری سلامت: چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت‌ «تجارب عملی در جامعه مدنی»، 25 بهمن 1395 در محک با حضور اعضای هیأت امنا و هیأت مدیره محک، دکتر ایازی قائم مقام وزیر بهداشت، مهندس غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، مهندس مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، نمایندگان اتاق‌های تهران و ایران، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و ثمین صدیقی نماینده مقیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ایران برگزار شد.

این همایش با حمایت مالی - تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و حمایت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد.

تعامل نمایندگانی از دولت، بخش خصوصی و سازمان مردم‌نهاد محک و بیان تجربیات عملی به منظور پیوند هر چه بیشتر ارزش‌های بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های غیردولتی برای توسعه پایدار شرکت‌ها، مهم‌ترین ویژگی این همایش بود. همچنین متخصصان ملی و بین‌المللی در حوزه اقتصاد و مدیریت، نمایندگانی از شرکت‌های بین‌المللی و مؤسسه محک به تبادل تجربیات خود برای ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی در فضای کسب و کار مبتنی بر فرصت‌های جدید پرداختند.

 

تجارب عملی در جامعه مدنی

محک در همایش‌های قبلی خود و با حضور متخصصان ملی و بین‌المللی 3 دیدگاه «آکادمیک» مبتنی بر «زنجیره ارزش»، «استاندارد» مبتنی بر «توسعه پایدار» و «شرکت‌ها» مبتنی بر «استراتژی» را مورد بررسی قرار داده بود. بر همین اساس در چهارمین همایش بین‌المللی مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها به عملياتي شدن مسئوليت اجتماعي، راهبردها و سياست‌ها، چالش‌ها، رموز موفقيت، فرهنگ‌سازي، معرفي تجارب عملی و پروژه‌های پیشنهادی مسؤلیت اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی پرداخت.

 

پورفلاح: محک برای عملیاتی شدن مفهوم مسؤلیت اجتماعی تلاش می‌کند

احمد پورفلاح، دبیر چهارمین همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها در این همایش با بیان این‌که با پیچدگی‌های به وجود آمده، دولت‌ها دیگر نمی‌توانند مسؤلیت کلیه دغدغه‌های جامعه را بر عهده بگیرند، گفت: محک در بيانيه چشم‌انداز خود بر آن است تا هیچ خانوادهای در مسیر درمان فرزند خود تنها نماند و در تمام مسیر درمان همه حمایت‌های لازم را بطور یکسان در سراسر ایران دریافت نمايد.

وی تأکید کرد: این سازمان مي‌كوشد با نهادینه کردن مفهوم مسؤليت اجتماعي، سایر مؤسسات خیریه و گروه‌هایی که در راستای توجه به مسؤلیت اجتماعی پیش‌قدم می‌شوند را همراهی نماید و حرکتی سيستماتيك و عملی را به منظور فرهنگ‌سازي مسؤلیت اجتماعی برای بنگاه‌ها را شکل دهد.

 

ایازی: محک مسؤلیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را به آنها یادآوری می‌کند

دكتر سيد محمد هادي ايازي، قائم مقام وزير بهداشت در امور مشاركت‌هاي اجتماعي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيريه‌هاي حوزه سلامت با قدرداني از مؤسسه خيريه محك براي برگزاري چهارمين همايش مسئوليت اجتماعي شركت‌ها گفت: محك جداي از اقدام ارزشمندي كه خودش انجام مي‌دهد در چهارمين همايش مسئوليت اجتماعي شركت‌ها و در همايش‌هاي قبلي مسئوليت متوليان عرصه‌هاي مختلف اقتصادي در قبال جامعه را را به آنها یادآور شد.

 ایازی افزود: به محك به واسطه اقدام ارزشمند اين سازمان در ترويج مفهوم مسئوليت اجتماعي تبريك مي‌گويم و اميدوارم روزي برسد كه تمام بنگاه‌هاي اقتصادي و دستگاه‌هاي اجرايي ما متوجه مسئوليت اجتماعي‌شان شوند.»

 

شافعی: فعالیت محک باید برای فعالان اقتصادی الگو شود

مهندس غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن ادای احترام به جامعه نیکوکاری ایران و تمام افرادی که در مؤسسه خیریه محک فعالیت دارند، گفت: فعالیت محک در زمینه مسئولیت اجتماعی باید برای جامعه نیکوکاری بخصوص فعالان اقتصادی الگو شود.

وی با بیان این‌که اثرات فعالیت‌های فرهنگی محک ناشی از سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی این مؤسسه برای فعالیت‌های اجتماعی است، گفت: مدیریت مطلوب در این سازمان مردم نهاد، فعالیت نیکوکاری پایدار محک را می‌سازد که هم نتایج آن قابل تقدیر و هم برای همه ما باعث افتخار است.

 

خوانساری: محک الگویی برای ارائه شفاف حساب‌های مالی است

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان آن‌که محک در کنار حمایت از کودکان مبتلا به سرطان به شفافیت در حساب‌های مالی خود  نیز توجه می‌کند، اظهار داشت: محک همه ساله عملکرد و حساب‌های مالی خود را به صورت شفاف منتشر می‌کند و با این عمل یک ایده و الگو مناسب برای همه کسانی که در کار خیر دستی بر آتش دارند بوجود آورده است تا با انتشار حساب‌های مالی خود به شفافیت فعالیت خود و ترغیب به کار خیر در میان مردم بپردازند.

 

اتحادیه: محک در پیشبرد شناخت مسئولیت اجتماعی کارآفرینان مبتکر است

دکتر منصوره اتحادیه، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این همایش به «مروری بر امور خیریه و مسؤلیت اجتماعی کارآفرینان» پرداخت و گفت: پیشینه مسؤلیت اجتماعی به سنت وقف می‌رسد که جزء میراث فرهنگی به شمار می‌آید و تجار در این راستا بسیار فعال بوده‌اند.

وی افزود: ابتکار محک در برگزاری همایش به منظور جلب توجه و آگاهی دادن درباره مسؤلیت اجتماعی، قدمی در پیشبرد شناخت مسؤلیت اجتماعی کارآفرینان است.

 

کارلا: محک در جهان الهام‌بخش شرکت‌هایی چون نستله است

جوزپه کارلا سخنرانی خود را با تبریک به محک برای 25 سال فعالیت و حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی آنان آغاز کرد.

مدیر منطقه‌ای شرکت نستله مقیم در ایران فعالیت محک را گسترده خواند و گفت: محک نه تنها در ایران، بلکه در جهان و برای شرکتی چون نستله الهام‌بخش بوده است. همانگونه که محک در آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی بر روی ارتقای کیفیت زندگی کودکان کوشیده است، نستله می‌خواهد نتایج تحقیقات تراز اول و علمی جهان را برای توسعه کیفیت زندگی به اشتراک بگذارد.

کارلا که «خلق ارزش مشترک» را در این همایش بررسی کرد، درخصوص اهمیت ایجاد ارزش مشترک برای کسب و کار گفت: ارزش مشترک برای هر کسب و کار سودآوری ضروری است. کسب و کارها می‌توانند با ایجاد ارزش مشترک رشد و توسعه بیایند و در جامعه ارزش‌آفرین باشند.

 

لوئیس: پس از سومین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در محک، شاهد افزایش توجه به این مفهوم بوده‌ام

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، «اهداف توسعه پایدار سازمان ملل» را معرفی کرد.

وی پس از تقدیر از محک برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در مسیر درمان گفت: پس از سومین همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها، فعالیت‌های بزرگی در زمینه مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها صورت گرفته و شاهد افزایش توجه به این مفهوم بوده‌ام. در این مدت مراکز دانشگاهی نیز به این مفهوم ورود کرده و در ترویج آن کوشیده‌اند.

گری لوئیس با بیان اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار سازمان ملل برای جامعه مدنی (SDG)، درخصوص فعالیت محک در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان گفت: این سازمان سومین هدف توسعه پایدار سازمان ملل که «سلامت برای همه» است را پوشش می‌دهد.

لوئیس سخنانش را با مطرح کردن اقدامات Global compact از 10 سال پیش برای جامعه مدنی در سازمان ملل، ادامه داد و گفت: تاکنون 12 هزار شرکت به برنامه جهانی Global compact پیوسته‌اند که تنها 6 سازمان از ایران عضو آن هستند که خوشبختانه محک یکی از آنها است.

 

صدیقی: به محک به خاطر دستاوردهای بی‌نظیرش در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تبریک می‌گویم

دكتر ثمين صديقي، نماينده مقيم سازمان بهداشت جهاني (WHO) در ايران درباره موضوع «نگاه کلان به مبحث مسئولیت اجتماعی و سلامت» به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: باعث افتخار است كه به عنوان نماينده سازمان بهداشت جهاني در اين همايش حضور دارم. كمتر از يك سال است كه در ايران اقامت دارم و در این مدت از نزديك با محك آشنا شده‌ام و به اين سازمان به خاطر دستاوردهاي بي‌نظيرش در حمايت از كودكان مبتلا به سرطان تبريك مي‌گويم.

وي با اشاره به نقش شركت‌هاي دارويي در عمل به مسؤليت اجتماعي در دهه‌هاي گذشته افزود: «اين شركت‌ها از طريق بازاريابي اجتماعي در حوزه سلامت موجب افزايش آگاهي، تحقيقات و توسعه شده‌اند.

 

والیلا: محک برنده نشان زرین انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه است

ویکو والیلا، عضو سابق هیأت مدیره انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA)، سخنان خود را با اشاره به کسب نشان زرین IPMA  توسط مؤسسه خیریه محک در سال 2015 آغاز کرد.

وی محورهای سخنرانی خود را «محیط‌زیست و مسؤلیت اجتماعی» برشمرد و گفت: انجمن جهانی مدیریت پروژه‌ها، با نقش رهبری خود در جهان بر استفاده از انرژی‌های پاک تلاش می‌کند و در برابر مخالفان استفاده از انرژی‌های جایگزین می‌ایستد.

 

قنات‌آبادی: ايجاد مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز محك پیروی از یک مدل استراتژيك است

دکتر فیروزه قنات‌آبادی، استاد دانشگاه به «پیوند حسن شهرت، مسئولیت اجتماعی و تداوم سازمان» پرداخت.

وی در این همایش گفت: مسؤلیت اجتماعی می‌تواند به ارتقاي منابع بنگاه‌ها منجر شود و سبب شود تا با بالا بردن سطح كيفيت بنگاه‌ها، سطح تقاضا از آنها در جامعه نیز افزایش یابد. به عبارتی با افزایش ارزش مالکیت معنوی یک بنگاه، ارزش مالی آن نیز افزایش می‌یابد.

قنات‌آبادی با بیان اهداف استراتژیک سازمان‌ها گفت: پروژه ايجاد مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز محك، نمونه‌اي از عمل به مسؤليت اجتماعي است كه از مدل استراتژيك خلق ارزش مشترک پيروي مي‌كند.

 

گریلیش: دیدن کودکان محک گسترش فعالیت‌هایمان را به ما می‌آموزد

هوبرت گريليش، بنيانگذار شركت GWORKS در چهارمین همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها به مسأله «قوانین جدید در کارآفرینی اجتماعی» ‌پرداخت و گفت كه در حوزه مسؤليت اجتماعي نيازمند چشم‌انداز و ايده‌هاي جديد هستيم.

مدير سابق ارتباطات برندينگ در شركت Diageo Brands با اشاره به بازديد خود از محك گفت: دیدن کودکان محک که با وجود بیماری خوشحال هستند به ما می‌آموزد که تا چه اندازه مي‌توانيم فعاليت‌هايمان را گسترش دهیم و انجام بسياري از كارها را به شكل ساده‌تري پيش ببريم.در اين زمان است كه با خود مي‌گوييم چه كاري مي‌توانيم براي ساختن جهاني بهتر به‌ويژه براي كودكان انجام دهيم.

 

ایجاد مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در محک

در این همایش مؤسسه خیریه محک اولین پروژه مسئولیت اجتماعی با موضوع ایجاد و توسعه مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز را به عنوان پروژه مشترک با بنگاه‌های اقتصادی معرفی نمود.

گروه «بهمن» همزمان با تغییر ساختار مدیریتی، 100 درصد مالکیت آن به بخش خصوصی که نمونه موفقی از خصوصی‌سازی بوده است، و ورود به دوره جدید فعالیتش اقدام به این همکاری با محک کرده است. در این تفاهم‌نامه که با گروه «بهمن» منعقد شده است، این شرکت هزینه 5 هزار آزمایش HLA Typing مربوط به اهداکنندگان نمونه برای ایجاد اولین مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز را از طریق اختصاص مبلغی ثابت از محل فروش خودروهای آن تأمین می‌کند. این پروژه که نتیجه پیوند اهداف یک سازمان مردم‌نهاد با بخش خصوصی است، با هدف تأمین سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای بیماران نیازمند به پیوند بخصوص کودکان مبتلا به سرطان آغاز گردید.

این پروژه مسؤلیت اجتماعی دستیابی به یکی از بزرگ‌ترین مراکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران را هدف گرفته و امیدوار است با دستیابی به اهداف پروژه در پایان سال 1396، فاز دوم را با هدف اتصال به بانک‌های بین‌المللی آغاز نماید.

در چهارمین همایش مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها، دكتر وحيد فلاح آزاد، رئیس آزمايشگاه بيمارستان محك و صبا كامكار، مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل مؤسسه خيريه محك به معرفی پروژه همکاری مشترک با گروه «بهمن» موتور برای ایجاد مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک پرداختند و این پروژه را یکی از اولین‌ نمونه‌های پروژه‌های چندعملکردی در سازمان محک مطرح کردند که در آن متخصصان حوزه‌های مختلف از نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنند. با اتکا به این ظرفیت بزرگ سازمانی و با همراهی جامعه ایران پیش‌بینی می‌شود این مرکز تا پایان سال 1400 به یکی از بزرگ‌ترین مراکز اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز در منطقه تبدیل شود.

 

طالبیان: ارتباط دانشگاه صنعتی شریف را با محک افزایش می‌دهیم

آراسب احمدیان، مدیرعامل محک ضمن قدردانی از حامیان مالی، علمی و سخنرانان ملی و بین‌المللی و همچنین قدردانی ویژه از دبیر همایش که در 4 دوره گذشته در این زمینه قبول مسؤلیت کردند، مهم‌ترین تفاوت چهارمین همایش را با دوره‌های قبل، که مبنای برنامه‌ریزی کنفرانس آتی قرار خواهد گرفت، همکاری مراکز دانشگاهی معتبر با این همایش دانست.

لازم به ذکر است دکتر مسعود طالبیان، معاون پژوهشی و همكاري‌هاي بين‌المللي دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به دعوت از محک در چهاردهمین دوره کنفرانس بین‌المللی مدیریت در سال جاری گفت: تصمیم داریم ارتباط دانشگاه صنعتی شریف را با این مؤسسه خیریه افزایش دهیم چرا که محک نشان داده که سازمانی مردم نهاد با عملکرد حرفه‌ای است.

 

همایش پنجم و بهره‌مندی از پشتیبانی علمی دانشگاه‌ها

در پایان، بیانیه چهارمین همایش بین‌المللی مسؤلیت اجتماعی شرکت‌ها قرائت شد.

بر اساس این بیانیه، همایش پنجم در بهمن ماه 1397 با محوریت تبیین مدل‌های علمی طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های مسؤلیت اجتماعی برگزار خواهد شد.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha