عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور؛ معتقد است که مخالفت‌ها در مسیر اجرای قانون تعرفه‌ گذاری خدمات پرستاری، خارج از وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه است.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي   سازمان نظام پرستاری، علی‌اشرف رحمان‌پناه اظهارداشت: اگر بیمه‌ها تدبیر اقتصادی داشته باشند و اصولاً یک نهاد اقتصادی هم محسوب می‌شوند به‌خوبی درمی‌یابند که اجرای قانون تعرفه‌گذاری به نفع بیمه‌ها و مردم است. تردیدی وجود ندارد که تعرفه یک خدمت با تخصص در حد کارشناسی بسیار کمتر از تعرفه همان خدمت با انجام آن توسط یک متخصص و یا فوق تخصص و حتی پزشک عمومی است. این موضوع در همه جای دنیا صادق است.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های پیشنهادی معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری دست‌کم یک سوم تعرفه پزشکان است، افزود: به‌عنوان مثال تعرفه سرم‌تراپی که به یک پزشک ۵۰ هزار تومان و تعرفه همان خدمت توسط پرستار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خواهد بود این هم به‌نفع بیمه‌هاست و هم به نفع مردم. آیا ممک هست که یک کارشناس اقتصاد سلامت آن را درک نکند ؟!

رحمان‌پناه با بیان این‌که چنانچه با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مخالفت شود این موضوع مخالفت با قوانین حاکم بر کشور است، خاطرنشان کرد: در اینجا کارشناسان بیمه وجاهت قانونی برای مخالفت ندارند چون هم دولت و هم مجلس بر اجرای این قانون تأکید دارند و آن‌را به مصلحت کشور می‌دانند.

وی مخالفت کارشناسان بیمه برای اجرای این قانون را نوعی زیر سئوال بردن قانون مصوب مجلس دانست و گفت: جای تعجب دارد که بیمه‌ها با تعرفه‌ها خدمات پرستاری در منزل مخالفت می کنند چون دریافت خدمات در منزل هم به‌نفع اقتصاد خانواده‌ها، اقتصاد درمان، اقتصاد سلامت و هم مانعی برای بیکار شدن شماری از اعضای خانواده بیمار است ،همه این عوارض و بار اقتصادی مربوط به آن و خسارات ناشی از آن برای کشور بسیار بیشتر ازهزینه تعرفه‌های خدمات پرستاری است که اگر درست و منطقی محاسبه شود نسبت به تعرفه های پرستاری در منزل یک به هزارهم نخواهد بود.
و البته این بناسب و سود در تعرفه های خدمات پرستاری در بالین و مراکز درمانی نیز حاکم است و اگر بیمه ها درست کارشناسی کنند و با عینک خاص و هدایت شده به تعرفه های خدمات پرستاری نگاه نکنند یقینا اجرای تعرفه ها ی خدمات پرستاری هم به نفع نظام سلامت و مردم و هم اقتصاد درمان خواهد بود.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با طرح این پرسش که کارشناسان بیمه با چه نیتی با اجرای تعرفه خدمات پرستاری در منزل مخلفت کردند؟ یادآور شد: به اعتقاد بنده مانع اصلی برای اجرای این قانون در جای دیگری است چون در جایی منبع درآمد پزشک و پرستار تداخل می‌کند این مخالفت‌ها ریشه در این تداخل دارند.

رحمان‌پناه با بیان این‌که دوستان نظام پزشکی مانع اصلی هستند، افزود: تاکنون ۳ وزیر علیرغم تمایلشان برای اجرا نتوانستند این قانون را اجرا کنند از طرفی جناب آقای میرزابیگی ۳ نامه از آقای دکترآقاجانی معاون محترم درمان وزارت بهداشت عنوان کردند مبنی بر این‌که ما تعرفه‌ها را به شورایعالی بیمه ارسال کردیم پس چرا برای اجرا پیگیری نشد؟ و چرا شورای عالی بیمه سابقه ای را اعلام نمی کند ؟! و جالب است که از طرف وزارت هم پیگیری صورت نگرفته است علی رغم اینکه ما معاونتی در وزارت بهداشت و درمان داریم که جامعه پرستاری اگر تنها و تنها یک خواسته از ایشان داشتند و یک انتظار این بود که در این مدت و بر مبنای همین سه نامه مطرح شده توسط خودشان می بایست پیگیری جدی و اطلاع رسانی و بستر سازی مناسب برای اجرایی شدن ورفع شبهات و جلب رضایت کارشناسان بیمه ها انجام میدادند و این متاسفانه پذیرفتنی نیست که پس از اعلام مخالفت کارشناسان بیمه ها با طرح بیایند و مخالفت آنها را محکوم نمایند اگرچه خود می تواند گامی به جلو و مثبت و فراهم کننده نوعی تفاهم و همسویی با خواسته جامعه فرهیخته پرستاری و سازمان نظام پرستاری بعنوان مرجع پیگیری حقوق قانونی پرستاران است.

وی ادامه داد: انتظار ما از ایشان و تیم وزارت بهداشت و نظام پزشکی این است که با عنایت به اینکه تعداد زیادی از اعضای شورای عالی بیمه از وزارت بهداشت و نظام پزشکی هستند این است که با مطرح شدن و رای مثبت خود شک و شبهات موجود در ذهن ما پرستاران را برطرف نمایند . چرا که پس از ارسال سه نامه و برای رسیدگی تعرفه ها ی خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه شورای عالی بیمه تاکنون ۴ جلسه برگزار کرده است، ادامه داد: به اعتقاد بنده این‌ها همه نوعی سیاست‌بازی است و اراده قوی مبنی بر اجرای این قانون در کشور وجود ندارد از این‌روبر فعالان صنفی پرستاری است تا از و بزرگان کشور اعم از مجلس و دولت بخواهند خودشان رأساً برای برطرف کردن این شائبه ها وارد عمل شوند.

رحمان‌پناه یادآور شد: چطور یک شبه ۱۷۰۰ تعرفه پزشکی اضافه شد و بهای تعرفه‌های پزشکی ۳.۵ برابر شد در آن زمان اقتصاد درمان و منافع مردم مطرح نبود حال برای ۲۵۰ تعرفه مراقبتی پرستاری در منزل بیمه‌ها با اجرای آن ورشکست می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha