کد خبر: عضو-شورایعالی-نظام-پرستاری-کشور-عنوان-2
۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۰۵

عضو شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به پتانسیل محدود برای تربیت پرستار در بیمارستان های کشور،گفت: تنها ۲ تا ۳ بیمارستان در تهران توانایی تربیت پرستار را خواهند داشت چون هم اکنون همه بیمارستان ها توسط دانشجویان پرستاری اشغال شده است.

به گزارش خبرگزاري سلامت علی اکبر قربانی  تربیت بیمارستانی پرستار را ایده ای مقطعی برشمرد و افزود: از این رو تنها در شمار محدودی از بیمارستان های تهران قابلیت اجرا دارد و این طرح بجایی نخواهد رسید چون در سیستم موجود این طرح قابلیت اجرا را ندارد.

وی با بیان این که هم اکنون بیمارستانی در کشور خالی از دانشجو نیست، اظهار کرد: البته همه این موارد در شرایطی است که با افزایش شمار تخت های بیمارستانی و تخت ویژه و راه اندازی بیمارستان ها و مراکز درمانی جدید و نیز کمبود پرستار در آینده با کمبود شدید پرستار مواجه خواهیم شد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قم خاطرنشان کرد: هم اکنون نسبت ضریب پرستار به تخت ۱.۱، ۱.۲ و حتی ۰.۸ و ۰.۹ است حال آن که باید ۲.۵ باشد بر این اساس در کشور ۲۰۰ هزار پرستار در بخش های تخصصی و فوق تخصصی و آموزشی داریم.

قربانی با بیان این که پرستاری یک رشته آکادمیک است ادامه داد: بنابراین این طرح کمکی به برطرف کردن کمبود پرستار در کشور نمی کند.

وی کمبود پرستار را بهانه ای دانست و گفت: کمبود فضای آموزشی، تراکم دانشجو در بیمارستان های آموزشی و کمبود هیئت علمی بالینی همه این موارد باعث شکست خوردن این طرح می شود و به نظر می رسد این طرح نوعی مقابله حرفه ای است.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این که هم اکنون برای بسیاری از رشته ها دانشگاه های غیرانتفاعی راه اندازی شده است، تصریح کرد: این دانشگاه ها اغلب برای رشته هایی است به مهارت نیاز ندارند نظیر فیزیک، شیمی، عربی و … .

قربانی ادامه داد: اما راه اندازی دانشگاه های غیرانتفاعی برای رشته پرستاری نیازمند راه اندازی بیمارستان ها برای گذراندن دوره های کارورزی و کارآموزی هستند چون هم اکنون دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری فضاهای آموزشی را اشغال کرده اند از این رو این دانشگاه ها باید دست کم ساختمانی با رعایت موارد استاندارد را داشته باشند تا دانشجویان بتوانند مهارتهای عملی را در آن مکان فراگیرند.

وی بهترین کار را افزایش انگیزه برای افراد شاغل در بیمارستان دانست و یادآور شد: هم اکنون دولت توان جذب همه فارغ التحصیلان پرستاری را ندارد و اغلب به صورت قراردادی و یا شرکتی آنها را جذب می کنند از این رو بهترین کار تقویت فرصت های شغلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha