کد خبر: عده-ای-با-طرح-تحول-سلامت-پولدار-شدنداقل
۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۴

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت، گفت: عده ای با اغوای نمايندگان مجلس و فريب افكار عمومی، تلاش كردند با شيفت منابع عمومي به جيب عده اي خاص، صرفاً در جهت تمول گام بردارند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری دکتر علی محمد آدابی  ، اظهارداشت: اقتصاد پايه آرمان ها و شعور اجتماعي و نهادهاي اجتماعي و خود متأثر از آنها است.

وی با بیان این مطلب که مديريت اسلامي با سرمايه داري مخالفتي ندارد، گفت: البته نوعی از سرمایه داری كه محصول تلاش افراد در شرايط آزادي و دسترسي يكسان به اطلاعات و اعتبارات برای تمام آحاد ملت است، اما اگر قرار باشد عده اي با سوءاستفاده از موقعيت خود با دست بردن به منابع عمومي و صرفاً براي تأمين منافع خود اقدام نمايند حقيقتاً اين امر مورد سئوال و محل اعتراض خواهد بود.

آدابی ادامه داد: متاسفانه به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت عده اي با اغوای نمايندگان مجلس و فريب افكار عمومي به جاي تلاش و كوشش منطقي، تلاش كردند با شيفت وسيع منابع عمومي به جيب عده اي خاص، صرفاً در جهت تمول گام بردارند بدون آنكه به اين مسئله بيانديشند كه با اين كار ناصواب كيان نظام سلامت و بلكه امنيت اجتماعي را مورد تهديد جدي قرار مي دهند .

وی، عدالت و تعادل را شرط لازم براي حفظ و ارتقاي نظام سلامت و امنيت جامعه دانست و گفت: بعد از اجراي طرح تحول نظام سلامت اين مسئله در سيستم بهداشت و درمان كشور به شدت مورد آسيب واقع شده است بطوريكه بي انگيزگي و افت كيفي خدمات به علت مشاهده شكاف وسيع طبقاتي در جامعه، به نحو بارزي مشهود است و هر انسان دردمندي در مراجعه به بيمارستان ها و مراكز درماني آن را با همه وجود احساس مي كند چرا كه اساساً هيچ انسان عاقلي حاضر نيست كار پرخطري چون مواجهه با بيماري هاي مهلک را انجام دهد و نفع آن به جيب عده ديگري سرازير شود .

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران، اظهارداشت: اساساً فلسفه وجودي نهادهاي غيردولتي، هشدار و بيان بدون إغماض اين واقعيت ها در جامعه است و دولت ها وظيفه دارند تا با استماع سخن دلسوزانه ناصحان نسبت به اصلاح رويه خود اقدام نمايند. ليكن متأسفانه در حال حاضر شاهد هستيم كه اقليت حاكم بر وزارت بهداشت نه تنها به نظرات سازمان نظام پرستاري كشور به عنوان بزرگترين نهاد NGO كشور اعتنا نمي كند بلكه با انواع دسيسه ها در صدد تضعيف اين نهاد ارزشمند است و تلويحاً پاسخ نظرات كارشناسي سازمان را با الفاظ سخيف و تمسخر آميز مي دهند كه زيبنده يك مسئول و مقام دولتی نيست كه البته از اين اباهه ها طرفي نمي بندند چرا كه خداوند وعده فرموده كه ظلم پايدار نمي ماند و عاقبت با صابران است.

وی افزود: در دلايل انحراف طرح تحول سلامت از مسير خود بايد گفت اساساً با يك سوم از اعتبارات چند هزار ميلياردي اين طرح فشار مالي ناشي از هزينه هاي درماني از دوش مردم كاملاً حذف مي گرديد و بايد يك سوم از اعتبارات طرح در بخش پيشگيري از بيماري ها و اصلاح سبك زندگي مردم هزينه مي شد و يك سوم ديگر، با همكاري و تحت نظارت وزارت خانه ها و نهادهاي برون بخشي نظير آموزش و پرورش، وزارت رفاه، سازمان محيط زيست، استانداري ها و شهرداري ها، در خصوص سالم سازي محيط زيست، اشتغال و بهبود فضاي شهري و روستايي هزينه مي شد تا با اين ترتيب به جاي زراندوزي عده اي محدود، تمام مردم ايران از رفاه نسبي برخوردار شوند.

آدابی تاکید کرد: جا دارد مسئولين عالي رتبه نظام با حساسيت جدي در اين خصوص وارد عمل شوند و هرچه سريعتر دست افراد ناصالح را از بيت المال و منابع عمومي متعلق به ملت كوتاه كنند. اين سفارش مولاي متقيان علي (ع) به مالك اشتر است كه «هرگز نفع خواص را به نفع عوام و توده هاي ملت ترجيح مده و از خشم مردم بترس چراكه خشم ملت بارقه اي از خشم خداست».

وی در پایان، گفت: سازمان نظام پرستاري حسب وظيفه ذاتي خود در فضاي تعامل و گفتگو بر مدار مذاكره منطقي با حفظ اقتدار و حقوق متقابل با تمام توان در جهت تحقق عدالت اجتماعي در راستاي تأمين سلامت آحاد جامعه خواهد كوشيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha