عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد:هیچ قصور پزشکی در نظام سلامت پذیرفته شده نیست.

 

به گزارش گروه فضاي خبرگزاري سلامت  به نقل از خانه ملت حیدرعلی عابدی ، درباره  خطاهای پزشکی در حوزه سلامت، افزود: در عرصه بهداشت و درمان هیچ قصور پزشکی پذیرفته شده نیست و نباید تصور کرد که برای خطای پزشکی استانداردی وجود دارد چراکه میزان این خطاها باید صفر باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خطای پزشکی، خطای دارویی، خطای تشخیصی و خطای ارایه خدمت در هر بُعد باید صفر باشد و اگر مبنای کارمان تیمی باشد همه نیروهای درگیر با حوزه سلامت باید دست به دست هم داده تا این میزان خطا به صفر برسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از خطاهای پزشکی این است که سیستمی و تیمی کار شود و بر اساس گزارش های تیمی، راهکاری برای درمان بیمار مدنظر قرار گرفته شود به عنوان مثال بیمار در روند  درمان به درستی پذیرش شود و سپس پرستار شرح حال بیمار را نوشته و پزشک بر اساس این دو گزارش صورت گرفته از وضعیت بیمار، تصمیم به چگونگی نحوه درمان می گیرد.

وی یادآور شد:  آمار دقیقی از میزان خطاهای پزشکی وجود ندارد و هیچ گاه نمی توان آمار دقیقی نیز از این بابت ارایه داد زیرا بسیاری از خطاهای پزشکی به هیچ عنوان گزارش نشده است البته اکنون با ورود جدی رسانه ها به بحث خطاهای پزشکی، این موضوع تاحدودی جدی گرفته شده و همین امر باعث ورود جدی مسئولان مربوطه نیز گردیده است.

عابدی تاکید کرد: اکنون در پزشکی قانونی یا دادستانی پرونده های زیادی از شکایت افراد نسبت به خطاهای پزشکی صورت گرفته و بر مبنای آن به طور مکرر نیز رای صادر می شود لذا این موارد نشان می دهد خطای پزشکی صورت می گیرد که بر اساس آن رای صادر می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت بهداشت باید آیین نامه ها و بخشنامه هایی به مراکز درمانی ابلاغ کند تا بر اساس آن اقدامات درمانی بیماران به صورت تیمی صورت گیرد و نسبت به عملکرد این بخشنامه ها نیز نظارتی صورت گیرد تا در این صورت بتوان میزان خطای پزشکی را کاهش داد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha