کد خبر: طرح-همدلی-تفاهمی-برای-آموزش-دانش-آم
۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷

مراسم اختتامیه طرح ملی "همدلی" با حضور معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان کشور، قائم مقام دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور و مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم و جمعی از مسولین استانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت  طرح همدلی با هدف آموزش طرح دادرس به ۳۰۰ دانش آموز عضو اتحادیه انجمن های اسلامی قم در روزهای پایانی شهریور ماه برگزار شد. در این طرح دانش آموزان در دو گروه مجزا آموزش هایی شامل؛ اسکان اضطراری، اطفاءحریق، پناهگیری و خروج ایمن، حمل مصدوم، ارزیابی، کنترل و احیا، خونریزی و پانسمان و بانداژ، شکستگی و آتل بندی و همچنین  دوره آشنایی با نهضت صلیب سرخ و هلال احمر را فرا گرفتند.

سرآغاز صبح روزهای پایانی شهریور سایت آموزشی مجتمع فرهنگی امدادی شهدای امدادگر جمعیت استان قم میزبان دانش آموزان پرشور عضو اتحادیه انجمن های اسلامی شده است، نسیم صبحگاهی و حضور دانش آموزان در صفوف منظم و آماده، تداعی اولین روزهای آغاز سال تحصیلی و طراوت بوی ماه مهر دارد.

تا چشم کار می کند در این جمع، انرژی و شور و نشاط موج می زند، صدای فریاد شادی دخترانه آرام آرم جای خود را به حرکت می دهد و دانش آموزان در ۵ گروه به سمت کارگاه های آموزشی پیش بینی شده می روند، محوطه بزرگ پایگاه، زمین چمن سبز رنگ و عبور از سوله های بزرگ و در نهایت سایت مجهز آموزش های عملی امداد، محل اجرای طرح همدلی را تبدیل به اردوگاهی بزرگ کرده است.
وارد کلاس آموزشی احیا قلبی و ریوی که می شوی مربی در حال آموزش است، و در این میان چشمان تیزبین دانش آموزان ضمن رصد مانکن های مانور cpr حرکات و نکات آموزشی را ثبت می کند. سوال های دانش آموزان نشانگر دقت و توجه آنها به آموزش ها و جذابیت های موارد آموزشی است. کارگاه گروه الف که به اتمام می رسد، فرصتی برای جابجایی دانش آموزان جهت حضور در کارگاه های دیگر فراهم می شود، در این زمان اندک، دانش آموزان پرسشگر و علاقمند به دنبال پاسخ سوالات و رفع اشکالات گرد مربی جمع شده اند و مشغول گفتگو هستند و آن سوتر، چند نفری هم با شیطنت خاص دوران نوجوانی مشغول سلفی گرفتن با مانکن آموزشی هستند!

کارگاه بعدی محلی برای آشنایی دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی استان قم با تاریخچه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر است، آشنایی با اصول هفتگانه و اهداف انسانی جمعیت هلال احمر و فعالیت های عام المنفعه و طرح دادرس سازمان جوانان، برای دانش آموزانی که تا امروز فقط هلال احمر را با فعالیت های امدادی می شناختند جذابیتی دو چندان ایجاد کرده است. پس از این کارگاه با برنامه ریزی فشرده ای که برای اجرای طرح همدلی طراحی شده است، کارگاه تئوری آموزش اطفا حریق با حضور یکی از استاید مجرب آتشنشانی آغاز می شود و مربی به ارائه نکات مهم آموزشی می پردازد.
حال و هوای همدلی و شوق و شور آموختن در تمام کارگاه های آموزشی جریان دارد، جمعی از دانش آموزان در سایت امدادی مشغول تمرین آموزه های عملی همچون حمل مصدوم و چادر زنی هستند. ساعاتی بعد دانش آموزان در صفوف منظم نماز جماعت و پس از انجام فریضه عبادی در مسابقات ورزشی و فوق برنامه ها فرهنگی شرکت کردند و ضمن دریافت هدایایی امدادی با انرژی مضاعف در کارگاه های آموزشی نوبت عصر حاضر شدند.
مراسم اختتامیه طرح ملی “همدلی” با حضور معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان کشور، قائم مقام دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور و مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم و جمعی از مسولین استانی برگزار شد.

تحقق جامعه ای ایمن با تکمیل آموزش های امدادی

در مراسم اختتامیه مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم، ضمن خیر مقدم به مسولین حاضر در این مراسم از جمعیت هلال احمر جمهور اسلامی ایران به عنوان یکی از سه جمعیت برتر جهان نام برد و اظهار کرد: به گفته  فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی جز سه جمعیت برتر دنیا است و شاید یکی از علل این برتر بودن، بلاخیزی ایران و قرار گرفتن در جمع ده کشور بلاخیز دنیاست.

دکتر گلفشان با بیان اینکه فاصله ی وقوع بلایا در کشور ما کم است، تصریح کرد: از آنجا که شاهد وقوع بلایای مختلف و در فواصل اندک در ایران هستیم، امر آموزش یک نیاز مهم در کشور ما به شمار می رود و باید نسبت به آموزش توجه ویژه داشته باشیم و همه افراد، خانواده ها و جامعه باید همواره آماده مقابله با بلایا باشیم.

وی با اشاره به کاهش تلفات در زلزله و بلایای مشابه در کشورهای دیگر نسبت به ایران، افزود: گاهی بلایایی قوی تری در سایر کشور اتفاق می افتد اما تلفاتشان کمتر از بلایای مشابه در ایران است، و بحث آموزش مردم و آگاهی از روش های مقابله آنها باعث این امر است، و ما نیز باید به این مبحث توجه لازم را داشته باشیم که در نهایت آموزش است که می تواند، تلفات و آسیب های ما را در وقوع بلایا کاهش دهد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به اینکه از سوی وزارت کشور، جمعیت هلال احمر مسول آموزش همگانی است، اضافه کرد: ما موظف به گسترش بخش آموزش امداد، کمک های اولیه و امدادگری در کشور هستیم و برای نیل به شعار “هر خانواده یک امدادگر” و توسعه امور محوله آموزشی به جمعیت، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

گلفشان با اشاره به اجرای طرح همدلی، انعقاد تفاهمنامه میان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی در کشور را یک اتفاق فرخنده و مبارک خواند و ابراز کرد: امید داریم که این امر خیر باعث توسعه آموزش های امدادی شود، و وقتی دانش آموزی آموزش دیده است خیال ما از حضور یک امدادگر در آن خانواده راحت است.

وی در پایان با توصیه دانش آموزان بر ادامه آموزش های تکمیلی و تخصصی تاکید کرده و گفت: با بهره گیری از توانی که در مجموعه جمعیت هلال احمر و حوزه جوانان قم وجود دارد، امید داریم شعار “هر خانواده یک امدادگر” به زودی محقق شود و هر یک از دانش آموزان به عنوان مبلغ آموزش های امدادی در سطح جامعه فعالیت نمایند، و با عنایت به اینکه این آموزش ها نخست دارای بهره فردی و سپس بهره مندی خانواده و جامعه است، با فراگیری افراد بیشتر شاهد ایجاد جامعه ای ایمن با تکمیل آموزش ها عموم مردم در سطح جامعه باشیم.

ایجاد صلح پایدار جهانی غایت و آمال تمام تشکل های دانش آموزی

در ادامه معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان کشور که یکی دیگر از مهمانان مراسم اختتامیه بود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانش آموزان اظهار کرد: خدا را شاکرم که اختتامیه طرح همدلی در دهه ارزشمند ولایت و به همت معاونت امور جوانان قم  در این استان برگزار می شود.
سعید بابایی ضمن تقدیر از فعالیت های جمعیت و معاونت امور جوانان هلال احمر استان قم گفت: معاونت امور جوانان قم مثل ستاره ای در میان سایر معاونت های هلال احمر کشور می درخشد.

وی با بیان اینکه غایت و آمال تمام تشکل های دانش آموزی ایجاد صلح جهانی است، تصریح کرد: این زمان، بهترین زمان برای دعا در تعجیل حضرت مهدی (عج) و ایجاد صلح پایدار جهانی توسط آن حضرت است.

وی در ادامه ضمن گفتگوی مستقیم با دانش آموزان در قالب پرسش و پاسخ، به معرفی اصول و اهداف جمعیت پرداخت و سپس با حضور در سایت امدادی، شاهد اجرای عملی آموزه های دانش آموزان در طرح همدلی، و میزان بهره مندی فراگیران از آموزش ها بود.

آموزش ۲۰ هزار دانش آموز فعال انجمن‌های اسلامی در طرح همدلی

قائم‌مقام دبیرکل انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان دیگر مهمان این مراسم بود وی به امضای تفاهم‌نامه با سازمان جوانان هلال‌احمر اشاره کرد و بیان داشت: سازمان جوانان هلال‌احمر یکی از تشکل‌های دانش‌آموزی است که در مدارس فعالیت دارند و مقرر شد با کمک آنه ا، آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه را برای ۲۰ هزار نفر از اعضای فعال انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان داشته باشیم و همچنین در اوقات فراغت از ظرفیت‌های متقابل استفاده کنیم.
سیدابراهیم هدف کلی از این همکاری ها را استفاده از ظرفیت های بسیار خوب و همچنین شناسایی دستگاه و سازمان هایی همچون هلال احمر برای شکوفایی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بیان کرد و افزود: این تفاهمنامه ها در یک بازه زمانی دو تا پنج سال به نتایج خوبی می انجامد و در بخش آموزش های امدادی فراگیری این آموزه های می تواند باعث توانمندی دانش آموزان و حانواده ها در مقابله با حوداث و بلایا شود.

درخواست افزایش سهمیه و ادامه طرح همدلی برای آموزش ۷۰۰ دانش آموز تا پایان سال

در این مراسم معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم نیز ضمن ارائه گزارشی از اجرای طرح همدلی در استان، اظهار کرد: همزمان با اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت “شوق رویش” با برنامه ریزی ویژه ای که تدارک دیده شد، طرح همدلی، با هدف آموزش طرح دادرس به دانش آموزان انجمن های اسلامی استان قم را به صورت دو اردوی آموزشی یک روزه  ویژه خواهران و برادران به اجرا در آوردیم.

محمد مصباحی با اشاره به اینکه در جلسه هم اندیشی اجرای طرح همدلی مقرر شد، همزمان با روزهای پایانی شهریور ماه، طرح همدلی به صورت مجزا در دو گروه برادران و خواهران ویژه دانش آموزان اتحادیه انجمن های اسلامی در محل مجتمع فرهنگی امدادی شهدای امدادگر جمعیت استان قم برگزار شود، گفت: در این کارگاه های آموزشی، دانش آموزان آموزش هایی شامل؛ اسکان اضطراری، اطفاءحریق، پناهگیری و خروج ایمن، حمل مصدوم، ارزیابی، کنترل و احیا، خونریزی و پانسمان و بانداژ، شکستگی و آتل بندی و همچنین  دوره آشنایی با نهضت صلیب سرخ و هلال احمر فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه  طرح “همدلی” از طرح های سراسری سازمان جوانان است که طی تفاهم نامه کشوری در فصل تابستان در راستای آموزش طرح دادرس به دانش آموزان تحت عضویت انجمن های اسلامی اجرا می شود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت آموزش دانش آموزان و همکاری و اعلام آمادگی و درخواست افزایش سهمیه از سوی مسولان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان، امید داریم با همکاری و مساعدت سازمان جوانان تا پایان سال جاری ۷۰۰ دانش آموز دیگر را تحت پوشش این آموزش ها قرار بدهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha