رئیس انجمن زنان و زایمان و ناباروری، طرح تحول نظام سلامت را گامی در جهت تحقق عدالت در سلامت دانست و ترویج زایمان طبیعی و افزایش کیفیت سلامت مادر و کودک را از فواید اجرای این طرح عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاري سلامت دکتر اعظم سادات موسوی، رئیس انجمن زنان و زایمان و ناباروری، گفت: طرح تحول سلامت در سال 93 با رویکرد دولت مبنی بر عدالت در سلامت به یاری بیماران شتافت.

وی با اشاره به مشکل ارز دارو در دولت دهم گفت: در آن زمان بیماران برای تهیه دارو مشکلات زیادی داشتند و خوشبختانه در صد روز اول دولت یازدهم ، مشکل دارو حل شد.

دکتر موسوی گفت: بخشی از این موفقیت به اراده دولتمردان و قسمت مهم جریان نیز به سروسامان گرفتن تحریم ها و بیرون آمدن از وضعیت بحران و همکاری سیستم های بانکی بود که نهایتا منجر به رفع بحران دارو در دولت یازدهم شد.

رئیس انجمن زنان و زایمان ادامه داد: آنچه به عنوان چالش در حوزه سلامت و بهداشت در جامعه وجود داشت، این بود که تا قبل از دولت یازدهم مردم کمتر از دفترچه بیمه استفاده می کردند و این موضوع روزبه روز کمرنگ تر می شد. در عرض 25 سال گذشته ارائه خدمات دولتی در بخش بهداشت و درمان کاهش یافته بود. به طوری که مردم تصور می کردند، دفترچه بیمه کارکرد مفید و ثمربخشی ندارد.

دکتر موسوی افزود: طرح تحول سلامت با شهامت زیاد و پشتوانه قوی دولت به سیستم سلامت ورود پیدا کرد و عدالت در سلامت را تا حدودی عملیاتی کرد و آنچه مردم نیاز داشتند، در دسترس آنها قرار داد، تا بیمار به جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد.

وی با بیان این که اجرایی شدن طرح تحول سلامت قابل تقدیر بوده و باید شاکر باشیم، گفت: در حال حاضر مردم در شهرها فقط 6 درصد و در روستاها 3 درصد از هزینه های درمانی را پرداخت می کنند و باقی هزینه ها را دولت تقبل کرده است.

بیمارستان ها ملزم به تهیه تجهیزات بیماران شدند

رئیس انجمن زنان و زایمان افزود: تامین تجهیزات و دارو در داخل بیمارستان نیز از نقاط عطف طرح تحول سلامت بود. چراکه در حال حاضر بیمار برای تهیه ملزومات خود به خارج از بیمارستان ارجاع نمی شود. قبل از طرح تحول، بیمار برای اینکه جراحی یا بستری شود، تجهیزات مورد نیاز خود مانند پروتزها و پانسمان ها و دیگر ملزومات را خودش تهیه می کرد، که باعث سرگردانی بیماران و یا همراهان آنها می شد. اما با اجرای این طرح بیمارستان ها ملزم شدند تا تمامی لوازم، داروها و تجهیزات مورد نیاز بیماران را در اختیار آنها قرار بدهند.

دکتر موسوی با بیان اینکه اقدام شایسته طرح تحول سلامت افزایش تخت های بیمارستانی در مراکز دانشگاه های بزرگ و در شهرهای کوچک بود، گفت: افزایش کیفیت هتلینگ بیمارستان ها نیز از جمله اقداماتی بود که سطح رضایتمندی بیمار و کیفیت خدمات رسانی به آنها را افزایش داد.

ترویج زایمان طبیعی از آثار مثبت طرح تحول سلامت

رئیس انجمن زنان و زایمان گفت: طرح تحول سلامت شامل برنامه ای در راستای سیاستهای جمعیتی بود که براساس آن زایمان طبیعی رایگان شد و تلاش های زیادی نیز درجهت ترویج زایمان طبیعی صورت گرفت. در ابتدا چالش های زیادی در فرهنگ عمومی وجود داشت و مادران باردار راضی به انجام زایمان طبیعی نبودند اما درحال حاضر آمار زایمان طبیعی در قشر تحصیلکرده نیز افزایش پیدا کرده است.

موسوی افزود: در بسیاری از بیمارستان و شهرها بخش های زایمانی تجهیز شد و ارتقا پیدا کرد، اما هنوز کافی نیست. چراکه برای ترویج زایمان طبیعی باید اقدامات زیرساختی بیشتری صورت گیرد.

درمان زوج های نابارور از نقاط مثبت طرح تحول سلامت

دکتر موسوی درخصوص ارایه خدمات ناباروری نیز گفت: در طرح تحول سلامت، بودجه خوبی برای خدمات ناباروری در اختیار زوج های نابارور قرار گرفت و افرادی که مشمول طرح رایگان خدمات درمانی ناباروری بودند، شناسایی و پروتکل و استانداردها ی مورد نیاز در این زمینه نیز تعیین شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha