دکتر حریرچی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت به قدری پرداختی مردم در بیمارستان ها کاهش یافته که از هزینه رفت و آمد بیماران برای مراجعه به بیمارستان در مراکز استانها نیز کمتر شده است.

به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با بیان این که وزارت بهداشت از انتقادها استقبال می کند، گفت: در صورتی وزارت بهداشت از انتقادها استقبال می کند که مبنا داشته باشد و حاضریم با افرادی که تجربه کافی کار اجرایی در سطح بالا دارند مناظره کنیم.

دکتر حریرچی افزود: دکتر پزشکیان که منتقد طرح تحول سلامت بود اعلام کرده که هیچ دولتی به اندازه این دولت به محرومان کمک نکرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برخی واژه های غیراخلاقی و بی ادبانه که از سوی برخی نامزدها بیان می شود در جامعه اثر نامطلوبی دارد و متاسفانه حرفهایی از فقر و بدبختی مردم از طرف برخی کاندیداها مطرح می شود که گویی از آن سوی مرز و از سوی دشمنان نظام است.

وی افزود: با وجود این همه خدمات که در مدت سه سال گذشته انجام شده چرا عده ای می گویند هیچ کاری انجام نشده است، البته برخی از منتقدان دیروز امروز منصفانه می گویند کارهایی انجام شده ولی ایرادهایی هم دارند.

دکتر حریرچی در خصوص برخی از صحبت های منتقدان، گفت: برخی منتقدان می گویند چرا برای درمان خرج کرده اید و به بهداشت کمتر بها داده اید، در پاسخ به این افراد باید گفت در تمام دنیا و کشورهایی که نظام سلامت مدرن دارند و حداکثر 13 تا 14 درصد اعتبارات سلامت در بخش بهداشت هزینه می شود، این میزان برای اولین بار در این دولت در ایران به 9 درصد رسیده است اما مگر می توان درمان بیماران سرطانی، افرادی که دچار سکته می شوند یا بیماران دیابتی، را متوقف کرد.

وی افزود: این حرف ها در عالم شعار خوب است، حرف هایی مانند اینکه باید برای سلامت مردم فرهنگ سازی کنیم ولی نمی توانیم اجازه دهیم مردم هنگام بیماری به درمان دسترسی نداشته باشند یا دچار هزینه های کمرشکن درمانی شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: می گویند در انگلستان و آلمان دولت ها، تخت های بیمارستانی را کم می کنند چرا شما تخت اضافه می کنید، در انگلستان به ازای هر هزار نفر 13 تخت و در آلمان 8.5 تخت وجود دارد این چه ربطی به ایران دارد که به ازای هزار نفر فقط 1.5 تخت بیمارستانی داریم.

وی با اشاره به تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت افزود: برای اولین بار در دنیا در وزارت بهداشت در دولت یازدهم معاونت اجتماعی تشکیل شد تا به 52 عامل اجتماعی و افتصادی مرتبط با سلامت توجه شود، 620 تشکل غیر دولتی مرتبط با سلامت مجوز گرفتند، 872 خیریه تشکیل شد و 210 گروه جهادی با حضور پزشکان متخصص برای خدمت به روستاها تشکیل شده است.

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در انتشار حساب ملی سلامت گفت: متولی انتشار کتاب حساب ملی سلامت مرکز آمار ایران است، سال 92 که این دولت تشکیل شد، آخرین کتاب حساب ملی سلامت که منتشر شده بود مربوط به سال 87 بود، امروز کتاب حساب سلامت سال 92 نیز منتشر شده است، کتاب سال 93 نیز با قرارداد بین وزارت بهداشت و مرکز آمار ایران در حال چاپ است و قرارداد انتشار کتاب حساب ملی سلامت در سال 94 نیز منعقد شده است.

دکتر حریرچی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت به قدری پرداختی مردم در بیمارستان ها کاهش یافته که از هزینه رفت و آمد بیماران برای مراجعه به بیمارستان در مراکز استان نیز کمتر شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین از 257 سفر استانی وزیر بهداشت و بازدید از 583 شهر و شهرستان و 297 روز اقامت در این شهرها خبر داد که یک رکورد تاریخی برای یک وزیر در تمام تاریخ ایران است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره مشکل نوبت دهی در بیمارستان ها نیز گفت: مطلوب ما این است که در تمام مراکز درمانی سرپایی و بستری نوبت دهی به صورت الکترونیکی و تلفنی انجام شود ولی هنوز زیرساخت های الکترونیک این کار فراهم نشده است.

دکتر حریرچی درباره علت کمبود کلینیک‌های ویژه پزشکان متخصص نیز گفت: در کلان شهرهایی مثل تهران مشکل زمین داریم، توان مالی این را نداریم که زمین های متری 5 میلیون، 10 میلیون و 20میلیونی بخریم اما در صورت تامین جا و زمین، امکان توسعه این مراکز را در کشور داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha