کد خبر: ضرورت-فریز-اسپرم-قبل-از-شیمی-درمانیپزش
۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸

عضو هیات علمی اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهزان اذعان داشت: استفاده از داروهای نیروزا که در بدنسازی استفاده می‌شود، افزایش اختلال اسپرم را به دنبال دارد. بنابراین انتظار داریم پزشکان عمومی با معاینات دقیق و شرح حال برای درمان ناباروری مشارکت داشته باشند.

دکتر حامد اخوی زادگان عضو هیات علمی اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: پیشیگیری از ناباروری را می‌توان از دو جنبه تعریف کرد.

اخوی زادگان با اشاره به این‌که شمار بسیاری از افراد و حتی کودکان از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند، متذکر شد: مشخص شده است استفاده از تلفن همراه بیش از چهار ساعت، گذاشتن تبلت و موبایل روی پا می‌تواند منجر به ناباروری و یا تشدید علل آن باشد.

وی با اشاره به اهمیت معاینات دوران کودکی اذعان داشت: هنوز هم بیماران بسیاری از بیضه نهفته رنج می‌برند و باید در سنین کودکی با تشخیص پزشک عمومی برای درمان به متخصص ارجاع شود.

عضو هیات علمی اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استفاده از داروهای نیروزا که در بدنسازی استفاده می‌شود، افزایش اختلال اسپرم را به دنبال دارد. بنابراین انتظار داریم پزشکان عمومی با معاینات دقیق و شرح حال برای درمان ناباروری مشارکت داشته باشند.

اخوی زادگان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بیماری‌های شغلی باعث ناباروری می‌شود. به عنوان مثال، کار در محیط‌هایی که با رنگ و حلال‌های عالی سروکار دارد. در مورد این افراد نمی‌توان کاری انجام داد و انتظار نداریم پزشکان عمومی باعث تغییر شغل این افراد شوند؛ اما لازم است آگاهی‌های لازم به آنها داده شود.

وی افزود: پیشگیری از ناباروری در روند درمانی سرطان نیز قابل تامل است. امروزه با پیشرفت‌های پزشکی، بیماران گاهی طول عمر طبیعی دارند و بنابراین، لازم است پزشکان به بیماران آموزش دهند پیش از انجام شیمی درمانی جهت فریز اسپرم به مراکز تخصصی مراجعه نمایند.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha