کد خبر: ضرورت-تدوین-سنجه‌های-اعتباربخشی-منطب
۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱

خبرگزاری سلامت: اعتباربخشی به منظور تثبیت و بهبود مستمر خدمات و پیگیری کاهش خطاهای پزشکی انجام می‌شود و در ایران کمتر از پنج سال سن دارد.

دکتر مهری حجت دوست مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در این رابطه به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت گفت: سازمان بهداشت جهانی متوجه خطاهای درمانی بسیاری شد که در سطح بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتاد و بر همین اساس، رویکردی اتخاذ گردید تا از تکرار و یا افزایش خطاهای پزشکی پیشگیری شود.

حجت دوست با اشاره به این که تدوین استانداردهای ایمنی بیمار به همین منظور انجام شد، ادامه داد: EMRO که در قالب دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در مدیترانه شرقی فعالیت دارد، استانداردهای بیمارستان‌های دوستدار بیمار را تدوین و در سال 2009 پیش‌نویس اولیه ارائه و دو سال بعد ابلاغ نهایی شد.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت با رویکرد حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار به طور جدی این موضوع را مدنظر قرار داد که در ابتدا تعدادی از بیمارستان‌ها به صورت داوطلبانه در این طرح شرکت کردند و خوشبختانه هر سال تعداد مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که برای اعتباربخشی اعلام آمادگی می‌کنند، افزایش می‌یابد.

تعیین نقش کارکنان بیمارستان برای دستیابی به اهداف کیفی، کارآیی و بهبود اثربخشی خدمات، مدیریت بهینه منابع و نیروی انسانی و نهایتا ارتقای ایمنی از طریق فرآیندهای مراقبتی از مهم‌ترین رویکردهای اعتباربخشی بیمارستانی است.

مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله خاطرنشان کرد: اجتناب یا پیشگیری از بروز آسیب یا صدمه طی فرآیند مراقبت و درمان را می‌توان برای ایمنی بیمار تعریف کرد.

به نظر می‌رسد ارتقا و استمرار اعتباربخشی ملی به عنوان تنها ابزار سنجش و ارزیابی بیمارستان‌های کشور است و برای این‌که اعتباربخشی منطبق با استانداردهای بین‌المللی باشد، سنجه‌ها می‌بایست به گونه‌‌ای طراحی شود تا تاییدیه انجمن‌های بین‌المللی را نیز کسب نماییم که خوشبختانه در این جهت حرکت کرده‌ایم.

 

کد خبرنگار: 41025

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha