کد خبر: ضرورت-بازنگری-مدیریت‌ها-در-وزارت-بهدا
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۵۰

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی متذکر شد: همانطور که مجلس همراه وزارت بهداشت در ارتقای شاخص‌های سلامت است، انتظار داریم وزیر بهداشت نیز اقداماتی را به عنوان مثال در رابطه با بازنگری مدیریت‌ها انجام دهد.

دکتر رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: علیرغم خدمات ارزنده‌ای که ماماها در حوزه پیراپزشکی انجام می‌دهند، اما در قالب طرح تحول سلامت زحمات این افراد چندان مورد توجه قرار نگرفت.
خضری با تبریک روز جهانی ماما تاکید کرد: پیشبرد اهداف در حوزه سلامت باید به صورت گروهی باشد و چنین نیست که فقط گروه پیراپزشکی عمده مسؤلیت‌ها را عهده‌دار باشند.
وی اذعان داشت: کاهش سزارین و تشویق مادران به زایمان طبیعی، از اهداف مدنظر در قالب سیاست‌های افزایش جمعیت است که برای تحقق آن می‌بایست خدمات مامایی با دقت بیشتری نگریسته شود.؛ انتظار ما این بود که این خدمات با ریزبینی دقیق در طرح تحول سلامت گنجانده شود.

همراهی کمیسیون بهداشت با وزارتخانه در این دوره پررنگ‌تر بود
خضری در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که دوشنبه گذشته با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم در وزارت بهداشت برگزار شد، خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول سلامت با همکاری کمیسیون بهداشت کلید خورد.
وی یادآور شد: بر اساس قانون مصوب سال 72، هر ایرانی می‌بایست از یک بیمه فراگیر برخوردار باشد که در قالب اجرای طرح مذکور، مشخص شد بیش از یازده میلیون نفر در سطح کشور بدون بیمه هستند که عمدتا در مناطق حاشیه نشین و محروم سکونت دارند.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس نهم با اشاره به کاهش پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم در قالب اجرای طرح تحول سلامت اذعان داشت: همراهی و همدلی کمیسیون بهداشت با وزارت بهداشت در این دوره از مجلس، پررنگ‌تر بود.
خضری توضیح داد: در روند بررسی لایحه بودجه 94، قانون مالیات بر ارزش افزوده جزء احکام دائمی قرار گرفت که از این محل، سه هزار میلیارد ریال در سال گذشته می‌بایست در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این ‌ه در سال جاری این رقم به 5 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است، تاکید کرد: در اصل مردم این رقم را پرداخت می‌کنند و بنابراین، منتی برای آنها نیست.
وی افزود: از جمله مباحثی که در جلسه با وزیر بهداشت بدان اشاره گردید، اضافه شدن 1700 میلیارد تومان از محل مالیات بر خرده فروشی سیگار به سرجمع درآمدهای حوزه سلامت بود.

بازنگری مدیریت‌ها در وزارت بهداشت انجام شود
نماینده پیرانشهر و سردشت متذکر شد: همانطور که مجلس همراه وزارت بهداشت در ارتقای شاخص‌های سلامت است، انتظار داریم وزیر بهداشت نیز اقداماتی را به عنوان مثال در رابطه با بازنگری مدیریت‌ها انجام دهد.
خضری گفت: کارانه‌ای که بعضا روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت می‌کنند، قابل قبول نیست؛ این کارانه باید عادلانه باشد و پیراپزشکان نیز دریافتی داشته باشند.

عمده مشکلات سلامت ناشی از سوءمدیریت‌ها است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: 70 درصد مشکلات سلامت ناشی از سوءمدیریت‌ها است. منابعی که در این بخش هزینه می‌شود می‌بایست به فراخور نیازها باشد.
وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده، گردشکری سلامت بستر مناسبی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است.
این نماینده مجلس نهم با گلایه از این‌که هنوز اقدام جدی را در این بخش به ویژه در استان‌های مرزی شاهد نبوده‌ایم، متذکر شد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در علم پزشکی به عنوان یک برند در سطح بین‌الملل مطرح است و مهارت اطبای ایرانی مورد تایید جامعه جهانی می‌باشد.
خضری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت مبنی بر این‌که تاکنون از چند درصد ظرفیت‌های گردشگری سلامت در کشور استفاده شده است، تصریح کرد: شاید 5 درصد؛ باید اقدامات کاربردی و زودبازده عملیاتی شود که تمرکز زدایی می‌تواند در این راستا مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: وقتی تمام امکانات در تهران با وسعت مشخص جغرافیایی متمرکز باشد، با چالش‌های آلودگی و مهاجرت مواجه هستیم؛ در حالی که استان‌های مرزی می‌توانند به عنوان قطب گردشگری سلامت معرفی شوند، چرا که کشورهای همسایه عمدتا کشور هدف در این بحث هستند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گردشگری سلامت، 3 برابر بیشتر از گردشگر عادی درآمدزایی دارد و نکته مهم این که تمام بخش‌ها از این درآمد منتفع می‌شوند. بنابراین، توریسم درمانی چرخه اقتصادی برای کل کشور است.

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha