کد خبر: ضرورت-بازنگری-قانون-نظام-پزشکیامنیت-ش
۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳

رییس کل سازمان نظام پزشکی، امنیت شغلی را از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه پزشکی عنوان و تصریح کرد: پزشکان عمومی بیشترین آسیب را از این قضیه متحمل می شوند.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اخلاق پزشکی از مباحث مهمی است که می‌بایست از حالت تئوری صرف خارج و ملاک ارائه خدمات باشد.

زالی در نشستی با حضور اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، اذعان داشت: ترویج اخلاق پزشکی بحثی دامنه‌دار و بهترین محل سرمایه‌گذاری این مهم در مراکز آموزش عالی کشور است؛ منتها با دو واحد درسی تئوری نمی‌توان به مقصود دست یافت.

وی با اشاره به این‌که طی دو سال گذشته مجموعه اخلاق پزشکی به تصویب شورای عالی سازمان رسید، متذکر شد: متاسفانه آیین نامه مدونی از اخلاق پزشکی در کشور نداریم. البته کارهایی به منظور تدوین پیش‌نویسی صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود در آذر ماه ارائه شود.

زالی افزود: قطعا از نقطه نظرات مسؤلین وزارت بهداشت در تدوین آیین نامه اخلاق پزشکی استقبال می‌کنیم؛ ضمن این‌که تمام ابعاد این حرفه مدنظر است. از سوی دیگر، تشکیل کمیته اخلاقی در بیمارستان‌ها و انجمن‌های پزشکی یک ضرورت است و پیشنهاد ما، تشکیل کارگروهی چندوجهی است که تنها جامعه پزشکی در آن حضور نداشته باشند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: تشکیل این کمیته و لینک ارگانیک آن با سازمان قدم مثبتی است که بر همین اساس، نسبت به تشکیل کمیته مذکور در دو بیمارستان خصوصی اقدام شده تا مشکل یکی از همکارن مورد بررسی قرار گیرد.

 

سیستم جامع فراگیر حمایتی برای جامعه پزشکی وجود ندارد

 

زالی در بخش دیگری از سخنان خود، جامعه پزشکی را ناهمگون و متنوع عنوان و تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل این قشر، امنیت شغلی پایدار است. بر اساس مطالعات پژوهشی انجام شده، بسیاری از دانشجویان سال آخر پزشکی از آینده شغلی خود نگران هستند و این خبر خوشی نیست.

وی با بیان این‌که سیستم جامع فراگیر حمایتی برای جامعه پزشکی به طور مکفی وجود ندارد، متذکر شد: روزانه حدود 50 نفر از جامعه پزشکی برای دریافت وام‌های اندک به واحد رفاهی سازمان مراجعه می‌کنند.

زالی گفت: البته شرایطی فراهم شده است تا تعدادی از پزشکان از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند شوند، اما خدمات این سازمان نیازهای این قشر را به طور کامل تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

وی همچنین تصریح کرد: پزشکان عمومی بیشترین آسیب را از این موضوع متحمل می‌شوند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی، فرسودگی شغلی را از دیگر مشکلات کاری جامعه پزشکی برشمرد و عنوان کرد:  البته آماری از فرسودگی‌های شغلی این رشته در کشور نداریم، اما سلامت پزشکان مساله مهمی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

زالی در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت مبنی بر ضرورت بازنگری قانون سازمان نظام پزشکی اذعان داشت: تاکنون هشت بار این قانون مورد بازنگری قرار گرفته که به دلیل وجود اختلاف نظر میان مجلس و شورای نگهبان، سرانجام قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

وی با اشاره به این‌که آخرین بازنگری انجام شده قانون سازمان نظام پزشکی مربوط به سال 83 است، بسیاری از پیشنهادات مربوط به بازنگری در اختیار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و برای حضور در جلسات کمیسیون بهداشت نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم.

 

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha