کد خبر: شیرین‌کننده‌ای-که-موجب-رشد-ابرباکتر
۱۵ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۶

به گزارش طبنا ( خبرگزاری سلامت ) از دیلی‌میل، شیرین‌کننده ترهالوز که در گیاهان و قارچ‌ها یافت می‌شود، در خوراکی‌های خشک و همچنین یخ‌زده، آبمیوه‌ها، نودل‌ها، برنج و شکلات سفید به کار می‌رود. این شیرین‌کننده به طور طبیعی در اندازه‌های کم در قارچ‌ها، عسل و غذاهای دریایی یافت می‌شود

از آنجایی که این شیرین‌کننده از ورود فروکتوز به کبد پیشگیری کرده و همچنین سلول‌های کبدی را از شر چربی‌های اضافی رها می‌کند و نسبت به شکر، از کالری کمتری برخوردار است، مورد تایید سازمان دارو و غذای آمریکا قرار گرفت و در محصولات غذایی انسان به‌کار برده شد. حتی در تحقیقی مشخص شده بود که ترهالوز می‌تواند با فعال کردن پروتئینی به نام TFEB، سلول‌های ایمنی بدن را وادار به حذف انسدادهای موجود در قلب کند. 

اما اخیرا محققان کالج پزشکی بیلور، متوجه شدند که این شیرین‌کننده می‌تواند زمینه سوخت و ساز و رشد دو نوع از انواع متفاوت باکتری‌های مرگبار کلسترویدیوم دیفیسیل را ، که باعث بیماری انتروکولیت با غشای کاذب با علایمی چون اسهال، تب، بی‌اشتهایی، تهوع و دردهای شکمی می‌شود، فراهم کند. 

به گزارش طبنا، این محققان می‌گویند با افزایش مصرف شیرین‌کننده ترهالوز، بیماری‌های ناشی از این ابرباکتری‌ها در جهان افزایش یافته و باید در استفاده از آن احتیاط کرد.

مترجم: نادیا زکالوند

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha