کد خبر: شکاف-لب-و-کام-شایع‌ترین-اختلال-فک-و-صور
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۴

رئیس مرکز تحقیقات جمجمه، فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه شکاف لب و کام شایع‌ترین اختلال فک و صورت به شمار می‌رود، گفت: از طریق برخی غربالگری های قبل از زایمان می‌توان بسیاری از این مشکلات را در مراحل اولیه تشخیص داد.

دکتر فرزین سرکارات در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با شایع ترین اختلالات ناحیه فک و صورت گفت: برخی از این اختلالات زمینه ارثی و مادرزادی دارند همچنین شایع ترین آنها اختلالات رشدی ـ فکی بوده همچون کسانی که فک پایین آنها جلو، عقب و فک بالا رشد کافی پیدا نکرده است.

وی افزود: عوامل مختلفی می تواند سبب بروز مشکل و اختلال در ناحیه فک و صورت شود و از عوامل مؤثر در این زمینه مشکلات مادرزادی همچون شکاف لب، کام و شکاف استخوان فک است.

رئیس مرکز تحقیقات جمجمه، فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از طریق برخی غربالگری های قبل از زایمان می توان بسیاری از این مشکلات مربوط به فک و صورت را تشخیص و در برخی موارد نیز نسبت به رفع آن راهکارهایی را پیشنهاد داد.

سرکارات در مورد آمار مبتلایان به اختلال های فک و صورت از جمله شکاف لب و کام بیان داشت: آمارهای دقیقی در این زمینه در کشور ما وجود ندارد؛ البته برخی تحقیقات محلی در این راستا صورت پذیرفته ولی هنوز رسما اعلام نشده است.

 رئیس کمیته اجرایی چهارمین کنگره بین المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران گفت: شکاف لب و کام که یکی از شایع ترین اختلالات فک و صورت بوده، امروزه با توجه به غربالگری ها و انجام سونوگرافی سه بعدی، قبل از زایمان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و این مسئله تا حدودی سبب کاهش آن شده است.

وی ادامه داد: البته شکاف لب و کام در دختران نسبت به پسران شایع تر است همچنین بیمارانی که با این وضعیت متولد می شوند مشکلات زیادی دارند و این افراد حداقل نیاز به 5 الی 6 عمل جراحی دارند.

سرکارات افزود:  جراحی لب، کام، انجام پیوند استخوان فک، انجام ارتوندسی و جراحی تغییر موقعیت فک همچنین حراحی زیبایی بینی و لب در رفع این مشکل نیاز بوده که یک روند طولانی و مشکلات روحی ممکن است برای خانواده بیمار به همراه داشته باشد لذا این مسئله نیاز به یک درمان تیمی با حضور چندین متخصص دارد تا درمان با موفقیت انجام شود.

این عضو انجمن بین المللی جراحان دهان و فک و صورت تصریح کرد: استانداردهای جراحی فک و صورت در ایران بسیار بالا بوده و قابل رقابت با کشورهای پیشرفته دنیا است همچنین امروزه با توجه به آموزش های گسترده و کارآمد که در سطح دانشگاه انجام شده خدمات با کیفیتی به بیماران ارائه می شود.

سرکارات در مورد کیفیت امکانات و تجهیزات حوزه جراحی فک و صورت بیان داشت: امکانات و تجهیزاتی که در این زمینه در کشور است در دسترس بوده و می توانیم بگوییم در این زمینه به روز هستیم ولی البته با اندک کار بیشتر حداقل کسری ها نیز جبران خواهد شد.

رییس آکادمی بین اللمللی IAMDI منطقه خاورمیانه  خاطر نشان کرد: ما در مرکز تحقیقات جمجمه و فک و صورت دانشگاه آزاد که بنده مسئولیت آنجا را برعهده دارم با امکانات به روز دنیا همچون پرینترهای سه بعدی و جراحی های مجازی، با استفاده از آخرین تکنولوژی و تجهیزات به ارائه خدمات به بیماران می پردازیم.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha