کد خبر: شکاف-درآمدی-پرستاران-و-پزشکان-تا-کی؟
۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵

طبق اعلام وزارت بهداشت تا‌كنون ۱۶ هزار پرستار به‌ طور مستقيم در طرح تحول سلامت، ۴۱۰۰ نفر با آيين‌نامه دانشجويی، ۷۵۰۰ نفر از طريق طرح و تداوم آن و ۵۰۰۰ نيروی جايگزين با پرستارانی كه به مرخصی زايمان رفتند، بكار گرفته شده اند.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي  سازمان نظام پرستاری، طرح تحول سلامت كه از افتخارات و دغدغه‌های حسن هاشمی وزير بهداشت است برای همه تيم پزشكی دستاوردهای مالی و كاری يكسانی نداشته است. پرستاران معتقدند كه اجرای طرح تحول سلامت سبب افزايش تعرفه‌های پزشكان شده و با اجرا نشدن قانون تعرفه نظام پرستاری، شكافی که بین درآمد پرستاران و پزشکان بوده تشدید شده است.این موضوع حتی در مراسم روز پرستار که وزارت بهداشت برگزار کرده بود نیز مطرح شد.

تشدید شکاف درآمدی

كار بسيار نسبت نامناسب بين تعداد پرستار و بيمار، پرداخت‌های نامنظم و ديرهنگام کارانه از مشکلات پرستاران با طرح تحول سلامت است. مسئولان بهداشتی مانور رسانه ای زیادی روی این طرح داند و تحول در بخش‌های مختلف سلامت و کاهش میزان پرداخت از جیب مردم، تسهیل روند تهیه دارو همه و همه موضوعاتی بود که در چند وقت یکبار به اطلاع عموم مردم رسید. در این میان پرستاران انگار از یاد رفتند.

علی‌ محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، می گوید: متاسفانه در کشور ما اختلاف درآمد بین پرستار و پزشک بسیار زیاد است و این مساله تعادل اقتصادی در جامعه را برهم می‌ریزد. برخی پزشکان سالانه درآمدی بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دارند و این در حالی است که درآمد پایه یک پرستار حدود یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

وی می افزاید: در جامعه‌ای که حداقل دستمزد ۸۱۲ هزار تومان است، این میزان درآمد پزشکان عدالت را که شرط همزیستی مسالمت‌آمیز است، برهم می‌ریزد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، اجرای طرح تحول سلامت را یکی از علل افزایش درآمد پزشکان می داند و می گوید: وزارت بهداشت به بهانه کاهش پرداختی از جیب بیمار، این طرح ملی را اجرا کرد اما این در حالی است که اجرای این طرح موجب افزایش درآمد پزشکان، به خصوص پزشکان در مناطق مرزی شده است.

وی می افزاید: اگر وزارت بهداشت هرچه سریع‌تر از این معضل جلوگیری نکند، در آینده نزدیک با مشکل عظیم بودجه‌ای مواجه می‌شود که به تبع آن مردم و جامعه پرستاری نیز به شدت متضرر می‌شوند.

اما دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نظر ديگری دارد. او می گوید: بعد از اجرای طرح تحول، اختلاف درآمد مجموع پزشكان به پرستاران را كاهش داده‌ايم اما نمي‌گوييم ايده آل است بلكه نسبت اختلاف تغييرات داشته است.

واقعیت چیز دیگری است

اما پرستاران این موضوع را قبول ندارند، چون واقعیت چیز دیگری است. هشت سال از تدوین قانونی که براین امر صحه می‌گذاشت باید خدمات پرستاری نیز مانند پزشکان تعرفه گذاری شود می گذرد اما تنها روی کاغذ مانده و هنوز اجرا نشده و در حال حاضر هم طرح تحول سلامت شکاف درآمدی را بیشتر کرده است. حالا هم که مجلس سرانجام در برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت را موظف به اجرای آن کرده و منابع مالی آن را از درآمدهای بیمارستانی اختصاص داده باز هم نمایندگان وزارت بهداشت با خروج از جلسه شورای عالی بیمه مانع اجرای آن می شوند.

نجمه غلامی که سابقه کار در بیمارستان دولتی و خصوصی را دارد درباره حقوق دریافتی پزشکان، می گوید: تفاوت حقوق پرستار و پزشک زیاد است  درحالیکه هدف مشترک پزشک و پرستار درمان بیمار است.

وی با اشاره به سنگینی کار پرستاران، می افزاید: بعضی از پزشکان خود بیمار را معاینه نمی‌کنند و به اطلاعاتی که پرستار می‌دهد اکتفا می‌کنند، اما زحمات پرستاران دیده نمی شود ودرآمد پرستاری خیلی کم است و نمی‌توان یک زندگی را گذراند.

غلامی ادامه می دهد: در هیچ جای جهان شرح وظایف پرستاران اینقدر وسیع نیست. در ایران پرستاران مجبورند کارهایی که به کارهای تهاجمی معروف است انجام دهند.
مانند رگ‌گیری یا وصل کردن سند به بیمار، این کارها در هیچ جای دنیا از طرف پرستار انجام نمی‌شود.

در حال حاضر حرفه پرستاری با چالش های زیادی مواجه است، مشکلاتی که فقط با فکر کردن حل نمی شود بلکه برای رفع آن باید مسئولان وزارت بهداشت تلاش کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha