کد خبر: شناسایی-سریع-ویروس-پشه-ها-با-بررسی-فضول
۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰

به گزارش خبرنگار طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از نیواطلس، از این پس برای شناسایی ویروس های مرگبار پشه ها می توان فضولات آنها را بررسی نمود. تحقیقات جدید نشان می دهد که مایعات و پسماند حشرات روشی ارزان قیمت برای یافتن ویروس های خطرناک در بدن آنهاست.

 معمولا برای شناسایی ویروس های خطرناکی که پشه ها حامل آنها هستند، از روش جمع آوری و بررسی تعداد زیادی از این حشرات استفاده می شود. اما روش یادشده گران قیمت و وقت گیر است. در مقابل بررسی فضولات تنها یک پشه هم می تواند به شناسایی ویروس های مهلک مخفی شده در بدن آنها کمک کند.

این روش حتی در مقایسه با روش بررسی نمونه خون برخی حیوانات نیز سرعت و دقت بیشتری دارد و استفاده از آن به خصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته یا نقاط دورافتاده که به امکانات آزمایشگاهی دسترسی ندارند، منطقی تر به نظر می رسد.

محققان پیش از این در تلاش بوده اند که شناسایی ویروس های مهلک را از طریق بررسی بزاق حشرات هم ممکن کنند. آنها می گویند این روش نیازمند حداقل 15 روز تحقیق و تجزیه و تحلیل است. این در حالی است که روش تازه مبتنی بر بررسی فضولات حشرات به تنها 3 روز زمان نیاز دارد.

این بررسی با همکاری محققان دانشگاه جیمز کوک استرالیا انجام شده و تا به حال با استفاده از آن ویروس های مهلکی مانند ویروس غرب نیل، ویروس Ross River و ویروس ورم مغز در پشه ها شناسایی شده اند.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha