کد خبر: شناسایی-باکتری‌هایی-با-مقاومت-مادرزا
۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰

به گزارش خبرنگار طبنا (خبرگزاری سلامت)، معمولا باکتری‌ها در برابر مصرف آنتی‌بیوتیک آسیب‌پذیر هستند و با مصرف این دارو از بین می‌روند و بیماری افراد نیز بهبود می‌یابد. اما در دهه‌های اخیر و با افزایش بی‌رویه مصرف آنتی‌بیوتیک بسیاری از باکتری‌ها در برابر این ماده درمانی مقاوم شده‌اند و به سادگی از بین نمی‌روند.

اما نکته نگران کننده این است که برای اولین بار باکتری‌هایی شناسایی شده‌اند که بدون آنکه هرگز سابقه مداوا شدن از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک را داشته باشند، در برابر داروی مذکور مقاومت دارند.

گسترش این پدیده ممکن است منجر به بازگشت بیماری‌های مرگباری شود که پیش از این تصور می‌شد به طور کامل ریشه‌کن شده‌اند. دانشمندان از مدت‌ها قبل هشدار می‌دادند که نباید در مصرف آنتی‌بیوتیک زیاده‌روی کرد و حالا پیامدهای خطرناک این مسئله روشن شده است.

بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه بوستون حاکی است تعداد باکتری‌هایی که می‌توانند روش‌هایی برای بقای خود در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها بیابند کم نیست و آنها می‌توانند سموم تزریق شده از طریق آنتی‌بیوتیک را از سلول‌های خود بیرون کنند.

اما روش مورد استفاده باکتری‌ها برای پمپاژ موارد آنتی‌بیوتیک به خارج از سلول‌های خود نیز دارای ضعف‌هایی است و محققان در تلاش هستند با شناسایی دقیق این ضعف‌ها راهی برای نابودی باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها بیابند. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha