کد خبر: شایع-ترین-علل-ریزش-مو-در-زنان-و-مردان-خو
۲۱ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱

خبرگزاری سلامت: ريزش مو علل مختلفي دارد، در بعضي از اشكال آن مو به طور خود به خودي مجددا رشد مي‌كند. ساير انواع ريزش مو مي تواند به طور موفقيت آميزي توسط متخصص پوست درمان شود. بیشتر مردان و زنان مواد شيميايي را روي موهاي خود امتحان مي‌كنند از جمله رنگ كردن مو، بي رنگ كننده‌ها، صاف كننده ها و فرهاي دائمي. اين مواد در صورت استفاده درست به‌ندرت باعث آسيب موها مي‌شوند و در صورتي كه زياد استفاده شوند، موها را ضعيف و شكننده مي‌كنند. در صورتي كه موها در استفاده از مواد شيميايي شكننده شوند، بهتر است تا رويش مجدد موها استفاده از آنها قطع شود.

دکتر حبیب حسن نژاد، متخصص پوست، مو و زیبایی می گوید: آلوپسي آندروژنيك شايع ترين علت ريزش مو است و از خانواده پدري و يا مادري به ارث مي رسد. زنان با اين شكل دچار نازك شدن موها مي شوند، اما به طور كامل طاس نمي شوند. ريزش مو ارثي مي تواند در دهه اول ، دوم يا سوم زندگي اتفاق افتد.

وی ادامه می دهد: استرس یکی از عوامل مهم ریزش مو به شمار می رود. گاهی اوقات استرس، بی خوابی های شبانه و ... می توانند به صورت موقت موجب ریزش مو شوند. یکی دیگر از علل ریز مو در مردان و زنان ناشی از بیماری های داخلی نظیر کم خونی، بیماری های تیروئید و بیماری های مو است و از طرفی دیگر اختلالات هورمونی، کمبود ویتامین D و همچنین کمبود زینک موجب ریزش مو در خانم ها می شود. یک‌سری دیگر از ریزش موها به صورت موقت است. برای نمونه ریزش مو 2 تا 3 ماه پس از زایمان به صورت موقت و البته طبیعی است، اما باز هم با این وجود زنان باید به متخصص پوست مراجعه داشته باشند.

دکتر حسن نژاد چنین عنوان می کند که ریزش موهای خشک روزانه تا 100 عدد و موهای خیس تا 300عدد طبیعی است، اما هیچ فردی برای شمارش موها حوصله و وقت کافی ندارد. بنابراین برای تشخیص ریزش مو توسط بیمار حس او بسیار مهم است، یعنی فردی که تاکنون روی بالش، لباس ها، کف اتاق و... موهایش را مشاهده نمی کرده، اما یکباره ریزش مو فعال شده و موهایش در جاهای مختلف مانند بالش و... به چشم می خورد، این جاست که برای متوقف کردن روند ریزش مو باید به سرعت به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید می کند: نکته مهم آن که موها هنگام ریختن نازک می شوند و این علامت یکی از علائم مشخص قبل از ریزش مو است. در خصوص ریزش مو سن خاصی مطرح نشده، اما تا 45 سالگی و بروز عوامل موثر در ریزش مو امکان پیدایش آن وجود دارد، اما ریزش مو ارثی و ژنتیکی از سنین 20 تا 25 سالگی آغاز و شاید علائم آن تا 50 سالگی هم دیده شود.

متخصص پوست و مو می گوید: درمان ریزش مو متفاوت است و افراد به هیچ عنوان نباید خوددرمانی کنند، زیرا علل و عوامل موثر در بروز آن در همه افراد مشابه نیست. به طور کلی خوددرمانی در هیچ بیماری پوستی توصیه نمی شود. درمان باید بر اساس علل زمینه ای کلید بخورد. متأسفانه در مواردی که بیمار دست به خوددرمانی زده  به علت عدم تشخیص بیماری و عدم دریافت درمان مناسب نتیجه عکس می گیرد و روند درمان را دشوار می کند چرا که تشخیص بیماری از پایه غلط است.

وی در ادامه سخنانش ذکر می کند: مسأله دیگر که میان عوام به وفور دیده می شود، استفاد از درمان های نادرست موجود در اینترنت و شبکه های مجازی است و عده ای بدون توجه به صحت و سقم و عوارض چنین درمان های نادرست، غیر اصولی و غیر استاندارد آنها را مورد استفاده قرار می دهند و پس از مواجه شدن با عوارض بسیار زیاد ناشی از آنها به پزشک مراجعه می کنند. بنابراین هر زمانی که افراد دچار مشکل می شوند بهترین و منطقی ترین اقدام مراجعه به یک متخصص پوست است.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، رئیس انجمن متخصصین پوست ایران می گوید: بیشتر موهایی که می ریزد ناشی از اتمام چرخه رشد آنها است و ریزش مو 50 تا 100 عدد در روز مورد انتظار است و نشانه خطر نیست. در حقیقت این موها، موهای مرده هستند. برخی بر این باورند به دلیل مرده بودن این موها و ریزش آنها دیگر جای آنها مویی رشد نخواهد کرد، در حالی که این‌طور نیست و جای موهای مرده ریخته، رویش مجدد مو خواهیم داشت و جای نگرانی نیست.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha