کد خبر: شایع-ترین-علل-بروز-اختلالات-قاعدگی
۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱

متخصص داخلی و فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: اختلالات قاعدگی دلایل بسیار زیاد و گوناگونی دارد که هر کدام از آنها نیازمند درمان‌های خاصی است.

 

دکتر فرزانه سروقدی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: بسیاری از این موارد به اختلالات تنظیم هورمون های زنانه در سطح تخمدان و یا حتی بالاتر و غده هیپوفیز مربوط است.

وی ادامه داد: هر نوع اختلالی که در این محور وجود داشته باشد، تعادل ترشح هورمون های زنانه که یکنواخت نیست و در طول سیکل های قاعدگی تغییرات خاصی می یابد را برهم می‌زند و نمود آن در بدن فرد می تواند به صورت اختلالات قاعدگی بروز پیدا کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از دلایل دیگر اختلالات قاعدگی به ساختار رحم در فرد مربوط می شود که امکان دارد توده هایی به عنوان فیبروم در رحم وجود داشته باشد که منشأ اختلالات قاعدگی،قطع نشدن خونریزی و لک بینی و یا حتی نازایی فرد ناشی از اختلالات آناتومیک در رحم باشد.

وی افزود: از جمله هورمون هایی که ایجاد کننده اختلال هستند غیر از هورمون های زنانه، می‌تواند اختلالاتی در سطح هورمون های هیپوفیز مانند تغییرایت ترشح هورمون های مترشحه تیروئید یا هورمون شیرساز یا هورمون فوق کلیه و... وجود داشته باشد که کاهش یا افزایش هر یک از این هورمون ها هم به نوعی با اثر غیر مستقیم روی تخمدان می تواند قاعدگی و باروری خانم ها را تحت تأثیر قرار دهد.

سروقدی خاطرنشان کرد: یک خانم باید قاعدگی های منظم داشته باشد و این امر نشان می دهد که سیستم هورمونی بدن فرد به صورت طبیعی در حال کار کردن است و قاعدگی هایی همراه با تخمک گذای خواهد بود که بالطبع در پی آن انتظار است که باروری فرد به صورت طبیعی رخ دهد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha