کد خبر: سيب-سلامت-مبتلايان-زخم‌هاي-گوارشي-رو
۹ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۲

بيماران مبتلا به زخم‌هاي گوارشي فعال که زخم حاد دارند و درمان آنها نبايد عقب بيفتد و گرسنگي باعث تشديد بيماريشان مي‌شود، نبايد روزه بگيرند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، افراد مبتلا به هليکوباکتر پيلوري که زخم حاد هم دارند بايد درمان شوند و بعد از بهبود، روزه بگيرند. اما اگر فرد ميکروب هليکوباکتر پيلوري در بدن دارد و زخم گوارشي ندارد چون مشکل حاد نيست، مي‌تواند درمان را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کند و روزه بگيرد. افرادي که گاستروآتريت حاد و استفراغ‌هاي حاد يا مسموميت‌هاي غذايي دارند، طبيعي است در فاز حاد بيماري که دو تا سه روز طول مي‌کشد روزه نگيرند؛ چرا که اين افراد توان روزه گرفتن ندارند و بعد از طي کردن دوره حاد بيماري مي‌توانند روزه بگيرند.

آيا روزه‌داري در افراد مبتلا به کوليت عصبي بايد قطع شود؟

براي کسي که کوليت عصبي (سندرم روده تحريک‌پذير) تثبيت شده دارد، چون اين بيماري‌ها مزمن هستند و نياز به مصرف دارو دارند اگر زمان مصرف دارو را با مشورت پزشک خود در زمان سحر و افطار موکول کنند مي‌توانند روزه بگيرند چون اين افراد در فاز حاد بيماري نيستند.

افراد مبتلا به شقاق يا هموروئيد در چه شرايطي بايد روزه خود را قطع کنند؟

افرادي که شقاق يا هموروئيد دارند، اگر عامل شقاق آنها يبوست است يا يبوست، شقاق را تشديد مي‌کند يا قبلا شقاق داشته و خوب شده‌اند و الان بيماريشان عود کرده، بهتر است دو سه روز، روزه نگيرند و در آن فاز حاد، مايعات و مواد غذايي فيبردار مصرف کنند تا مشکل‌شان حل شود. بعد از حل شدن مشکل مي‌توانند روزه بگيرند. اين افراد بايد ميوه‌هاي خام و رسيده مصرف کنند سبزيجات، کاهو و حبوبات بخورند و ورزش هم بکنند. البته همراه اينها آب و مايعات مصرف کنند. در اين بين پزشک همزمان در فازهاي اول درمان ممکن است دارو تجويز کند. تجويز داروها هم بهتر است به افطار و سحر موکول شود، اما اگر اين افراد با اين همه اقدامات دچار خونريزي و ساير علائم شدند، مي‌توانند در اين فاز روزه‌داري را قطع کنند.

آيا افراد مبتلا به کرون يا کوليت زخمي مجاز به روزه‌داري هستند؟

در مورد روزه‌داري افراد مبتلا به کوليت زخمي يا کرون بايد بگوييم اگر بيماري اين افراد فعال است و اسهال و آبسه دارند، نمي‌توانند روزه بگيرند؛ اما اگر بيمار در فاز کنترل نگهداري شده باشد مي‌تواند روزه‌ بگيرد. البته کسي که آبسه فعال داشته و به آنتي بيوتيک درماني منظم نياز دارد هم نمي‌تواند روزه بگيرد.

براي افرادي که احساس سنگيني و تهوع بعد از صرف افطار دارند، چه توصيه‌اي مي‌کنيد؟

براي اين افراد توصيه مي‌شود با سرعت غذا نخورند. همچنين حجم غذاي مصرفي را کاهش دهند، غذاهاي سرد، گرم و داغ پشت سر هم نخورند. از آنجاکه اينها غذاها را تند و با حجم زياد مي‌خورند و تنوع غذايشان زياد است، احساس مي‌کنند با روزه‌داري دچار مشکل شده‌اند، اما اگر اين نکات را رعايت کنند دچار مشکل نمي‌شوند.

دکتر حسين خدمت؛ فوق‌تخصص گوارش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha