کد خبر: سيب-سلامت-بايدها-و-نبايدهاي-تغذيه-اي-در
۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۸

اگر يک وعده غذايي حذف شود، حدود 600 ـ 500 کيلو‌کالري انرژي حذف مي‌شود و اين مساله مي‌تواند باعث پيشگيري و درمان بسياري از بيماري‌ها شود.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، لازم است بدانيم ما هر آنچه ميل مي‌کنيم اعم از پروتئين‌هاي حيواني، گياهي، قندهاي ساده، مرکب، چربي‌هاي حيواني و گياهي، همه را بدن مي‌تواند با تبديل به چربي ذخيره کند.

مصرف زياد چه غذاهايي در ماه مبارک رمضان توصيه نمي‌شود؟

مصرف زياد حلوا، شله زرد، زولبيا و باميه توصيه نمي‌شود. علت اين است که اين غذاها سرشار از انرژي‌هاي فراوان و زيان بخش است که زمينه بروز بيماري‌هاي غيرواگير را افزايش مي‌دهد. توصيه شده است مصرف مواد غذايي در ماه مبارک رمضان به شکلي باشد که علاوه بر بهره‌مندي از مواهب معنوي از مواهب جسماني و فضاي رواني اين دوران هم استفاده شود. يادمان باشد در اين دوران نبايد فقط به خوردن بسنده کرد و صبح تا شب را در خواب به سر ببريم. همچنين نبايد وعده سحري را حذف کنيم. مصرف غذاهاي آماده، سرخ‌شده در اين روزها توصيه نمي‌شود.

به نظر شما چه غذاهايي براي شروع افطار مفيد هستند؟

شير کم چرب ولرم و خرما، خوراکي‌هاي مناسبي براي آغاز افطار به شمار مي‌روند.

مصرف چه غذاهايي در فاصله افطار تا سحر توصيه نمي‌شود؟

مهم‌ترين نياز بدن به آب و ريزمغذي‌هاست که بايد تامين شود. بهتر است يک تا يک ساعت و نيم بعد از شام، چه احساس تشنگي داريم چه نداريم، آب را جرعه جرعه بنوشيم که ميزان آن بايد يک تا يک و نيم ليتر باشد. 400 ـ 200 گرم ميوه ميل کنيم. سبزيجات خام و پخته استفاده کنيم و البته تحرک فراموش نشود. بهتر است پياده‌روي کنيم و اين پياده روي مي‌تواند کمک کند تا وعده سحري را نيز ميل کنيم. توصيه مي‌شود بلافاصله بعد از شام نخوابيد و با مصرف متعادل ميوه ها، سبزيجات و آجيل‌هاي سالم، ريزمغذي‌هاي مورد نياز مانند روي، منيزيم و اسيدهاي چرب مفيد را دريافت کنيد.

آيا مصرف پنير با بادام مشکل ايجاد مي‌کند؟

مصرف پنير با گردو بسيار مفيد است و اگر به آن سبزي هم اضافه شود بسيار اثربخش است؛ اما مصرف پنير با بادام زياد توصيه نمي‌شود زيرا پوسته قهوه‌اي بادام ممکن است حساسيت‌هايي ايجاد کند. البته مي‌توان پوسته قهوه‌اي بادام را جدا و آن را آسياب کرد و با شير به کودکان بدهيم. اين ماده خوراکي سرشار از آرجنين است که اين ماده به رشد قدي کودکان کمک مي‌کند.

 

دکتر ضياء‌الدين مظهري؛ متخصص تغذيه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha