کد خبر: سهم-مترو-در-حمل-و-نقل-از-50-درصد-عبور-می-کند
۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۲

شهردار تهران گفت: همه باید آن چیزی که درباره طرح LEZ تصویب شده است را اجرا کنیم و در اجرا هم کسی عقب نشینی نداشته باشد. وقتی می بینیم آلودگی هوا به صورت مستقیم به معنی حیات شهروندان این شهر است، همه باید این سختی را قبول کنیم و شاهد کاهش آلودگی باشیم.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، محمد باقر قالیباف صبح امروز در حاشیه مراسم بهره برداری از 43 دستگاه واگن مترو تهران و حومه که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد:  با اضافه شدن 43 واگن به حمل و نقل ریلی، روزانه 150 هزار نفر به ظرفیت حمل و نقل در شهر تهران افزوده خواهد شد.

وی تاکید کرد: همانطور که به مردم قول داده بودیم تاکنون سالی دو نوبت واگن به مجموعه ناوگان حمل و نقل ریلی  تهران در آغاز سال تحصیلی و انتهای اسفند ماه اضافه شده است؛ اما با تلاش همکاران من از این به بعد سالانه چهار نوبت واگن اضافه می شود تا در هر فصل بتوانیم به همین استعداد واگن وارد ناوگان حمل و نقل کنیم.

قالیباف با اشاره به شتاب صورت گرفته در روند زیر ساخت های مترو تصریح کرد: تنها در خط شش مترو تهران در هفته بیش از 1200 متر حفاری کامل و بیش از یک کیلومتر لاینینگ در حال انجام است و امیدوار هستیم تا در پایان شهریور ماه بتوانیم کل حفاری خط شش، به طول بیش از 30 کیلومتر به اتمام برسد.

شهردار تهران با اشاره بر ضرورت افزایش ظرفیت واگن در متروی تهران تاکید کرد: با برنامه مصوب شورای اسلامی شهر تهران ما اولویت را به مجموعه حمل و نقل عمومی داده ایم؛ دولت هم قول داده است که بتواند 1200 دستگاه واگن را برای شهر تهران خریداری کند و پس از تامین اعتبار، این واگن ها را در کارخانه واگن سازی تولید کنیم.

وی در پاسخ به  سوالی درباره آخرین وضعیت ورود 1200 واگن جدید به مترو تهران، ابراز داشت: این کار هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است و اتفاقاتی که رخ می دهد، با ظرفیت شهرداری تهران است.

 قالیباف ابراز داشت: ما در پایان امسال خط هفت را وارد مدار کرده و خط فرودگاه امام خمینی (ره) را نیز تکمیل خواهیم کرد؛ از این بعد بحران جدی ما تکمیل واگن ها خواهد بود و امیدواریم دولت در این زمینه کمک کند.

شهردار تهران درباره تعداد واگن های مورد نیاز در شهر تهران، گفت: در حال حاضر باید بتوانیم هر دو دقیقه یک قطار در ایستگاه داشته باشیم اما به صورت متوسط هر شش دقیقه یک قطار به ایستگاه وارد می شود. اگر تعداد واگن های ما به دو برابر افزایش پیدا کند، این ظرفیت فنی در زمینه احداث تونل ها و ایستگاه ها وجود دارد تا به عدد 10 میلیون مسافر در روز برسیم و این بدین معنی است که برنامه 1404 را تحقق داده ایم.

وی خاطر نشان ساخت: روزی که کار را در شهرداری تهران شروع کردیم، سهم مترو تنها 4 درصد جا به جایی ها بود اما اگر این واگن ها را در اختیار مترو قرار بگیرد، سهم مترو در حمل و نقل از 50 درصد عبور می کند و حمل و نقل پاک و ایمن می شود.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش جا به جایی مترو از 15 درصد به 35 درصد در شرایط فعلی، گفت: هم اکنون کار حفاری تونل ها در حال اتمام است و تا سال 96 احداث تمامی خطوط هفتگانه مترو و خط فرودگاه حضرت امام (ره)  به همراه ایستگاه های آن به اتمام می رسد؛ دولت هم قول داده است که 1200 دستگاه واگن را در این مرحله وارد کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون ما ورود واگن را با توان و استعداد داخلی خودمان پیش می بریم این در حالی است که اکثر کارخانه ها رو به تعطیلی هستند. اما باید توجه داشت به میزانی که ما واگن تهیه کرده و وارد مدار می کنیم، نمی توانیم سرفاصه ها را کاهش دهیم، بلکه گاهی سرفاصله ها افزایش پیدا می کند چرا که خطوط مترو در حال توسعه هستند.

وی افزود: ما سال گذشته خط سه مترو تهران را نداشتیم اما هم اکنون 38 کیلومتر خط مترو تهران فعالیت می کند؛ بنابر این هرچقدر واگن می آوریم تنها می توانیم همان سرفاصله قبل را حفظ کنیم.

قالیباف با اشاره به بند ق قانون برای صرفه جویی از محل حمل و نقل عمومی، گفت: نمی دانیم چرا در دو سال گذشته این موضوع فعال نشده است؟ ما معتقدیم به ازای هر مسافر حداقل 23 سنت در حوزه سوخت صرفه جویی می شود اما با دوستان در وزارت نفت روی 13 سنت توافق کرده ایم. از این رو اگر به ازای هر مسافر 13 سنت  برای خرید واگن گذاشته شود، هم به اقتصاد ملی کمک می شود و هم به نفع مردم است.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالبات شهرداری تهران از دولت، تاکید کرد: رسانه ها و مردم آئین نامه ها و قوانین را می دانند؛ مجلس دو میلیارد دلار برای توسعه مترو مصوب کرد اما دولت به این بحث اعتراض داشت و حتی این موضوع به تشخیص مصلحت رفت و قانون شد؛ وقتی یک موضوعی قانون شد، مربوط به این دولت و آن دولت نیست اما آیا پرداخت کردند؟

وی ادامه داد: در تامین اتوبوس 82 درصد باید از سوی دولت دولت و 18 درصد را شهرداری های کل کشور پرداخت کنند اما در شش هفت سال اخیر آیا یک اتوبوس تحویل داده شده است؟ همچنین قانون جرایم راهنمایی و رانندگی در مجلس تصویب و ابلاغ شده است که در این قانون مشخص است در شهر ها چند درصد جرایم متعلق به شهرداری ها و پلیس و در جاده ها نیز چقدر متعلق به وزارت راه و پلیس است. همچنین تمامی سیستم های بر پایه فناوری اطلاعات هستند و معلوم است که روزانه چقدر جریمه صورت می گیرد. این دیگر ربطی به تحریم و ارز ندارد بلکه مردم مستقیم جریمه شده اند و پول به حساب خزانه رفته است.

شهردار تهران یادآور شد: هم اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا که سرانه درآمد مردم و دولت بالاتر است، تنها جایی که هنوز همه دولت ها یارانه می دهند، حمل و نقل عمومی است به نحوی که دولت های فدرال و مرکزی برای مردم و به منظور تقویت اقتصاد ملی خودشان در حمل و نقل عمومی سرویس می دهند.

قالیباف ادامه داد: باید از این مسایل بگذریم چرا که این مردم خدمت می خواهند و ما هم باید کارمان را انجام دهیم. به مردم می گویم که من مسئول این کار هستیم و در این زمینه تلاش می کنم؛ انشالله دولت هم همراهی خواهد کرد.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره تصویب طرح LEZ در شورای عالی ترافیک، گفت: این طرح دغدغه ترافیکی را جواب نمی دهد، بلکه موضوع آلودگی هوا را حل می کند و البته برای ترافیک هم اثر گذار است.

شهردار تهران گفت: همه باید آن چیزی که تصویب شده است را اجرا کنیم و در اجرا هم کسی عقب نشینی نداشته باشد. وقتی می بینیم آلودگی هوا به صورت مستقیم به معنی حیات شهروندان این شهر است، همه باید این سختی را قبول کنیم و شاهد کاهش آلودگی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha