کد خبر: سند-راهبرد-ملی-توسعه-گیاهان-دارویی-و-طب
۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به همزمانی سال 96 با برنامه ششم توسعه دولت ابراز امیدواری کرد این ستاد بتواند بیش از پیش در این سال متناسب با اسناد بالادستی پیش رود.

به گزارش خبرگزاري سلامت ، محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در راستای آغاز سال جدید و فعالیت‌های این ستاد، گفت: سال 95 سال خوش‌یمن و افتخارآمیزی برای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طی سنتی بود، چرا که از ابتدای این سال با نام‌گذاری مقام معظم رهبری با نام اقتصاد مقاومتی و اقدام وعمل تمام دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مرتبط با ستاد در این سال تمام تلاش خود را در پیاده‌سازی اقدام و عمل در حوزه وظایف این ستاد گذاشتند.

وی بیان کرد: از اقداماتی که جهت پیاده‌سازی و عملیاتی سازی سند راهبردی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا بر اساس آن هر دستگاهی وظایف خود را از آن استخراج کند و در نهایت تجلی آن در تدوین یک نقشه راه تبلور پیدا کرد.

به گفته عصاره، در سال 95 ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی موفق شد سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی وطب سنتی را با حضور با شکوه قریب به 800 شرکت و بنگاه اقتصادی بعضاً دانش‌بنیان به صورت مانور اقتصادی، تجاری، فرهنگی برگزار کند.

وی توضیح داد: بسیاری از چرخه‌ها و زنجیره از زنجیره علم تا صادرات، علم تا بازار، علم تا تجاری‌سازی، در این مانور اقتصادی به نمایش گذاشته شد و شاید یکی از اتفاقات مهمی که در این رویداد و رخداد ملی شکل گرفت رونمایی از نقشه راه توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی بود که توسط مسوولین اتفاق افتاد و متعاقب آن تمام دستگاه‌ها تجدید میثاقی داشتند که این نقشه راه را عملی کنند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بیان کرد: خوشبختانه شاخص‌ها نشان می‌دهد در سال 95 ما شاهد رشد در زمینه‌های علمی بوده‌ایم که مصداق آن برگزاری همایش‌ها و تعداد مقالات، حضور در نمایشگاه و غیره بوده است که نشان از توسعه این صنعت دارد.

وی افزود: برخی شاخص‌های کمی از جمله تعداد فرآورده‌ها و داروهای ثبت شده و رسمی شده در فهرست وزارت خانه‌های متولی، افزایش سطح زیر کشت، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه صنعت و در حوزه طب سنتی با رونق گرفتن سلامتکده ها، دانشکده‌های طب سنتی، نظام‌مند شدن فارغ‌التحصیلان طب سنتی همه و همه حکایت از رشد مناسب در سال 95 دارد.

عصاره خاطر نشان کرد: همان طور که اشاره شد ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی سال 95 را با کارنامه قابل قبولی پیشت سر گذاشته  و به سال 96 ورود پیدا کرد، امید داریم با ظهور و بروز بهار، شکوفایی و نو شدن طبیعت، به لطف پروردگار و همکاری دست اندرکاران و علاقه‌مندان دلسوزان صنعت گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و طب سنتی سالی درخشان‌تر و با پیشرفت و توسعه فزون‌تر همراه باشیم.

وی هم‌وغم ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برای سال 96 را اجرایی سازی کامل‌تر در بحث پیاده سازی سند راهبرد ملی و توسعه گیاهان دارویی طب سنتی عنوان کرد و توضیح داد: نقشه عملیاتی ما همان نقشه راه است که در نظر داریم بخش مربوط به سال جاری را به بهترین نحو عملی کنیم و هر دستگاه با توجه به آنچه طراحی شده است وظایف خود را صورت دهد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی  افزود:  به یقین با عملیاتی شدن وظایف تعریف شده در نقشه راه برای هر دستگاه، تحقق و تجلی آن در استحکام پایه های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نمایان خواهد شد.

وی ویژگی سال 96 را آغاز نخستین سال برنامه ششم دولت دانست و ابرازی امیدواری کرد تا از این فرصت استفاده شده و متناسب با این برنامه اسناد بالادستی از جمله سند ملی، نقشه راه، دستورات و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، توسعه در تعداد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و سایز شاخص‌هایی که بر اساس اسناد ستاد موظف به رصد و پایش آنهاست هرچه بهتر و بیشتر محقق شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha