کد خبر: سند-برنامه-پنج-ساله-به-محض-تصویب-مجمع-عم
۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه سند برنامه پنجساله جمعیت به محض تصویب مجمع عمومی قابلیت ابلاغ به سراسر کشور را خواهد داشت، گفت: همچنان که ما راهبرد سازمانی ده ساله که نیاز به تصویب شورای عالی داشت را بعد از تایید به تمامی استان ها و سازمان ها ابلاغ کردیم، به همین شکل برنامه پنج ساله اول را بعد از تایید شورای عالی و تصویب مجمع عمومی، به همه استان ها و سازمان ها ابلاغ می کنیم.
 

به گزارش خبرگزاری سلامت، علی اکبر پرواز مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر با اشاره به سند برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر اظهار کرد: پیش نویس اولیه برنامه 5 ساله جمعیت، طی ٢ روز همراه با اعضای منتخب شورای عالی، شورای معاونین، ستاد تدوین و مدیران عامل استان ها نوشته خواهد شد.
وی با بیان اینکه این همایش با تیم صد در صدی برنامه و به صورت کارگاهی برگزار شد، افزود: ما پنج کارگاه را براساس چهار حوزه اولویتی که در سند راهبردی تعریف شده است، تعریف کردیم و یک کارگروه را هم تحت عنوان اقدامات توانمندساز و پشتیبانی راه اندازی کردیم.
پرواز با اشاره به شرح برنامه های چهار کارگروه اصلی در برنامه ها بیان کرد: کارگروه اول که به بحث ترویج صلح و دوستی و تفاهم بر مبنای دیپلماسی بشردوستانه می پردازد، دو هدف راهبردی و پنج برنامه ذیل این اهداف را بررسی می کند. همچنین کارگروه دوم در قالب کمک به ایجاد جامعه تاب آور و کاهش خطر و کمک های موثر به حوادث و سوانح ایجاد شده که سه هدف راهبردی و شش برنامه پیش بینی شده ذیل این سه هدف را پیگیری می کند.
وی ادامه داد: کارگروه سوم به تامین زندگی سالم، ایمن و ترویج حفظ محیط زیست می پردازد و به دنبال دو هدف راهبردی و پنج برنامه پیش بینی شده ذیل این دو هدف راهبردی خواهد بود. همچنین کارگروه چهارم به ترویج و گسترش مشارکت اجتماعی در فعالیت های بشردوستانه با تقویت نقش جوانان و داوطلبان می پردازد که برای این کارگروه هم دو هدف راهبردی و هفت برنامه پیش بینی شده ذیل این اهداف تعریف شده است.


تاکید بر اهمیت اقدامات توانمندساز و پشتیبان
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر با تاکید بر اهمیت کارگروه پنجم افزود: این کارگروه با عنوان کارگروه اقدامات توانمندساز و پشتیبان تعریف شده است، بحث اصلی این کارگروه به همه اقداماتی که تاکنون انجام شده می پردازد که شامل حوزه اولویتی تعریف شده، اهداف راهبردی، برنامه ها و فعالیت ها است و امروز هم در پیش نویس اولیه برنامه ما به 23 برنامه و 266 فعالیت رسیدیم که طبیعتا امکان دارد این اعداد در کارگروه ها کمتر یا بیشتر بشود تا ببینیم چه نتیجه ای حاصل خواهد شد.
وی با اشاره به همه تلاش های شش ماهه بعد از تصویب سند راهبردی ده ساله در خرداد ماه سال جاری، ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن این تلاش ها ما یک کارگروهی را تشکیل دادیم که بسترساز اجرای همه فعالیت ها و برنامه های ما باشد، بر این اساس در شروع سال 96 که شروع فعالیت ها و برنامه های ما خواهد بود، این کارگروه الزامات، چگونگی شروع و بسترهای مورد نیاز در حوزه های مختلف نظیر IT، پشتیبانی، حقوقی، اطلاع رسانی، روابط عمومی، آموزش و دیگر حوزه ها به همراه اعضای منتخب این کارگروه را رصد و احصاء خواهد کرد.


میانگین افراد مشارکت داده شده 15 تا 18 نفر در هر کارگروه بوده است
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر با اشاره به اعضای این کارگروه ها گفت: میانگین افراد مشارکت داده شده 15 تا 18 نفر در هر کارگروه بوده است، از سویی انتخاب اعضای کارگروه را داشتیم که به عنوان مثال روسای این کارگروه ها به طور مستقیم از میان اعضای شورای معاونین جمعیت هلال احمر انتخاب شده اند که تجربه علمی و سابقه کاری آنها در حوزه های مربوطه بسیار زیاد است.
وی اضافه کرد: تمامی دبیران این کارگروه ها از اعضای ستاد تدوین انتخاب شده که خودشان مسئول اهداف راهبردی بیان شده هستند و در همین برنامه ها و حوزه فعالیتی مرتبط کار کرده اند؛ در حقیقت مسئولان ستاد تدوین به عنوان دبیران کارگروه ها انتخاب شده اند. اعضای دیگر هم براساس علاقه مندی، توانمندی علمی و همچنین تجربه کاری آنها، چه در اعضای منتخب شورای عالی یا شورای معاونین، ستاد تدوین و نیز مدیران عامل استان ها انتخاب شده اند.
وی با اشاره به اجرایی شدن قطعی همه برنامه های هلال احمر براساس سند راهبردی پنج ساله افزود: قطعا همه برنامه هایی که باید توسط سازمان ها، معاونت ها و استان ها از سال 96 اجرا شود باید براساس برنامه و فعالیت هایی باشد که در آینده ای نزدیک بنا است در شورای عالی مطرح شود و به تایید اعضای شورا برسد و همچنین امیدواریم در پایان سال به تصویب مجمع عمومی هم رسیده و اجرایی شود.


اجرای برنامه های سال 96 جمعیت براساس مصوبات سند تدوین برنامه پنج ساله خواهد بود
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر همچنین تاکید کرد: اینکه ما ادعا کنیم همه برنامه های مصوب برنامه پنج ساله را اجرا کنیم اصلا امکان پذیر نخواهد بود و طبیعی است که برای اجرای همه این برنامه ها و فعالیت های تعریف شده، بحث منابع مالی را در کنارش خواهیم داشت که حتما باید مدنظر باشد. امیدواریم به اندازه ای که بتوانیم منابع مالی اجرای برنامه خود را داشته باشیم به همان نسبت برنامه ها را اجرا خواهیم کرد. به هر ترتیب برنامه های پنج سال آینده جمعیت قطع به یقین براساس همین مصوبه خواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در برخی فعالیت ها ما جنبه متولی گری داشتیم و عنوان حامی و شریک به ما اطلاق می شد، اما در حال حاضر همه برنامه ها احصا و مشخص شده که ما در کدام برنامه ها متولی، یا حامی و یا اینکه شریک هستیم. بنابراین خود به خود یعنی اینکه ما نسبت به وظایفی که نباید به آن ها بپردازیم، پرهیز خواهیم کرد. وظایفی که در اساسنامه ما نیامده، در ابلاغیه مقام معظم رهبری به آن اشاره نشده است و نیز در سیاست هایی که در برنامه ریاست جمعیت به آن پرداخته شده هم عنوان نشده است؛ بنابراین به موضوعاتی که از لحاظ کاری به ما ارتباطی پیدا نمی کند نخواهیم پرداخت.


قابلیت ابلاغ سند برنامه پنج ساله برنامه به محض تصویب مجمع عمومی به سراسر کشور
پرواز در پایان با بیان این که این برنامه به محض تصویب مجمع عمومی قابلیت ابلاغ به سراسر کشور را خواهد داشت، گفت: همچنان که ما راهبرد سازمانی ده ساله که نیاز به تصویب شورای عالی داشت را بعد از تایید به تمامی استان ها و سازمان ها ابلاغ کردیم، به همین شکل برنامه پنج ساله اول را بعد از تایید شورای عالی و تصویب مجمع عمومی، به همه استان ها و سازمان ها ابلاغ خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha