کد خبر: سندرم-تخمدان-شایع-ترین-اختلال-هورمونی
۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران با اشاره به اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان است، گفت: خوردن فست‌فود، عدم تحرک و ورزش همچنین مشکلات زیست محیطی می‌تواند سبب بروز این بیماری‌ در زنان شود.

 

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران با اشاره به این که سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان است،  به خبرنگار خبرگزاری سلامت گفت: خوردن فست‌فود، عدم تحرک و ورزش همچنین مشکلات زیست محیطی می‌تواند سبب بروز این بیماری‌ در زنان شود.
اعظم السادات موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت  در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک اظهارداشت:شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان در سنین باروری سندرم تخمدان پلی کیستیک است. نامگذاری این سندروم به دلیل وجود تخمدان های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک در اغلب زنان مبتلا و نه در همه است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است.
وی افزود: قاعدگی های نا منظم، رشد موهای زاید، جوش های پوستیو چاقی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشاهده می شود. این عارضه می تواند در نوجوانی با دوره های قاعدگی نامنظم مشخص شود یا این که بعد ها به دنبال افزایش وزن یا مشکل در باروری تشخیص داده شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران با اشاره به اینکه علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز ناشناخته است، بیان داشت: زنان مبتلا ممکن است به دلیل مشکلات به وجود آمده در تخمک گذاری، برای باردار شدن با مشکل مواجه شوند که تشخیص زود هنگام و شروع درمان می تواند به پیشگیری عوارض طولانی مدت آن مثل دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سکته کمک کند.
موسوی ادامه داد: علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب بلافاصله بعد از اولین دوره قاعدگی شروع می شود. در پاره ای از موارد نیز در سال‌های بعدی باروری، به دلیل افزایش تدریجی وزن رخ می دهد. علائم آن، هم از لحاظ شدت و هم از لحاظ نوع آن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
وی آندومتریوز را نیز از دیگر بیماری‌های شایع زنان که همراه با درد لگنی، ناباروی و خونریزی  همراه است،برشمرد و گفت:  هم در آندومتریوز و هم در سندرم تخمدان پلی کیستیک خوردن فست‌فود، عدم تحرک و ورزش همچنین مشکلات زیست محیطی می‌تواند سبب بروز این بیماری‌ها در زنان شود.
رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران خاطر نشان کرد: با کمک سونوگرافی می توان تخمدان های بزرگ حاوی تعداد زیادی کیست کوچک را مشخص کرد. اما برخلاف آن چه از نام آن پیداست، تنها با وجود تخمدان های پلی کیستیک نمی توان تشخیص قطعی داد.
موسوی  در پایان گفت:برای تشخیص قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دوره های قاعدگی نامنظم یا علائم ناشی از میزان آندروژن بالا نیز لازم است. ممکن است برخی از زنان با وجود تخمدان های پلی کیستیک در سونوگرافی به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا نباشند. از طرف دیگر نیز ممکن است در بعضی از افراد مبتلا به این سندروم، تخمدان ها در سونوگرافی طبیعی باشند.


کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha