کد خبر: سنجش-از-دور-ماهواره‌ای-در-حوزه-سلامت-چ
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰

داده‌‌های ماهواره‌های سنجش از راه دور می‌‌تواند با ایجاد چشم‌‌انداز جدیدی از مسائل مربوط به سلامت انسان،  فرصت‌ ویژه‌ای را برای مبارزه با بیماری و نجات جان انسان‌ها به‌ وجود آورد.

به گزارش خبرگزاري سلامت ، داده‌‌های سنجش از دور در زمینه سلامت می‌‌توانند با در نظر گرفتن عوامل مختلف سلامت مانند تولید، دسترسی و توزیع  غذا، خطرات محیطی سلامت، بیماری‌‌های واگیردار و عفونی، مسائل مزمن حوزه سلامت و ارائه خدمات سلامت به ما کمک کنند.

همه این عوامل در گذشته توسط موسسات مختلف به صورت جداگانه مدنظر قرار می گرفتند. متخصصین حوزه سلامت معمولا استفاده انسان از زمین و شرایط بوم‌‌شناسی موثر بر سلامت انسان را از چشم‌‌انداز ماهواره های سنجش از دور مشاهده نمی‌‌کنند. برای آن‌‌ها که عمدتا مشکلات را از منظر تقریب نقطه‌‌ای و میانگین جوامع مورد بررسی قرار می‌‌دهند، دیدگاه بصری و فضایی سنجش از دور، رویکرد یکپارچه‌‌تری را فراهم می‌کند.

داده‌‌های سنجش از دور در کنار داده‌‌های دیگر می‌‌تواند اطلاعاتی را درباره شرایط محیطی جهت درک انتشار بیماری‌‌های آب، کیفیت هوا، خاک و پوشش گیاهی ارائه نماید. چراکه این موارد سلامت جامعه و دام را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین با فراهم آوردن اطلاعات فضایی درباره کاربری زمین و زیرساخت‌‌ها به تشخیص محل زندگی مردم، محل زندگی جمعیت آسیب پذیر، نحوه توزیع جمعیت شهری، و کیفیت راه‌‌ها و زیرساخت‌‌ها برای ارائه خدمات سلامت کمک می‌‌کند.

برای درک کامل پتانسیل کاربردهای سنجش از دور نیازمند ارتباطات بین رشته‌‌ای و بین‌‌المللی بین دانشمندان بخش‌‌های سنجش‌‌از‌‌دور، محیط زیست و سلامت هستیم. یکی از عوامل استفاده موفق از داده‌‌های سنجش از دور برای مبارزه با مسائل مربوط به سلامت عمومی، همکاری بین جامعه سنجش‌‌از‌‌دور و جامعه سلامت عمومی است.

اگر داده‌‌های سنجش از دور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به اندازه‌‌گیری بیماری کمک کنند، می‌‌توانند برای ترسیم نقشه توزیع بیماری و تخمین رنج غیرمستقیم ناشی از بیماری بر روی جامعه و هدف گرفتن استراتژی های مداخله گرانه مورد استفاده قرار گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha