کد خبر: سعی-کردیم-منابع-حوزه-سلامت-پایدار-و-واب
۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸

وزیر بهداشت شامگاه پنجشنبه با رییس و سناتور های کمیسیون بهداشت، آموزش و پرورش، کار و بازنشستگی و روسای کمیسیون های مجلس سنا مکزیک دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر سید حسن هاشمی در این دیدار با اشاره به جایگاه برتر ایران از نظر شاخص های بهداشتی در منطقه خاورمیانه، اظهار داشت: سعی کردیم که در دولت یازدهم در گام اول، منابع حوزه سلامت را پایدار کرده و وابستگی آن را به بودجه های عمومی حاصل از فروش نفت کاهش دهیم.

 

وزیر بهداشت به تشریح بخشی از اقدامات دولت یازدهم در حوزه سلامت پرداخت و گفت: بیمه کردن 11 میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه، کاهش پرداخت هزینه های درمانی به 3 درصد در روستاها و 6 درصد در شهرها، تولید 96 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور و افزایش 2.5 برابری صادرات دارو، حمایت از تولید واکسن در داخل کشور، گسترش شبکه بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی اولیه توسط 50 هزار مراقب سلامت در شهرها، حاشیه شهرها و روستاها و کلاشهرها و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، تنها بخشی از اقدامات انجام شده در حدود 3.5 سال گذشته است.

 

دکتر هاشمی یکی از محورهای همکاری مشترک ایران و مکزیک را تولید واکسن در مکزیک دانست و گفت: ایران در حوزه تولید واکسن همواره از کشورهای شاخص منطقه بوده و در تلاش هستیم تا بتوانیم همکاری های بین المللی را در این حوزه افزایش دهیم.

وزیر بهداشت یکی از بزرگترین مشکلات ایران در حوزه سلامت را بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: فشارخون، چاقی، قند خون، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی هر سال باعث مرگ تعداد قابل توجهی از مردم در دنیا و ایران می شود و هزینه های سنگینی را به دولت تحمیل می کند و برای کاهش این بیماری ها در ایران سند ملی کنترل و کاهش بیماری های غیرواگیر که یک سند با همکاری های بین بخشی است تدوین و در حال اجرا است.

 

دکتر هاشمی با اشاره به تحصیل 200 هزار دانشجو در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی در ایران، اظهار داشت: تلاش کردیم تا از طریق بومی گزینی و اختصاص 30 درصد از ظرفیت دانشگاه ها به مناطق محروم، عدالت نسبی را در حوزه آموزش پزشکی در کشور برقرار کنیم.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه پیوند اعضاء، تجربیات بسیار طولانی و ارزشمندی دارد، افزود: از نظر فرهنگسازی در حوزه پیوند عضو در ایران اقدامات بسیاری انجام شده تا اهدای عضو به یک فرهنگ تبدیل شود و مقام معظم رهبری، رییس جمهور، اعضای دولت و هیات همراهی که در این محل حضور دارند، همگی دارای کارت اهدای عضو هستند.

 

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروز ایران باثبات تر و قدرتمندتر از همیشه است و خواستار توسعه روابط و همکاری های مشترک با همه کشور ها به ویژه کشورهای پیشرو در حوزه علم و تکنولوژی است و باید برای رسیدن به این هدف، هیات های کارشناسی بین ایران و مکزیک رفت و آمد داشته باشند.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: فرهنگ مردم ایران و مکزیک همانند رنگ های پرچم دو کشور، بهم نزدیک است باید همکاری های مشترک به سرعت در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

دکتر هاشمی پس از این نشست، با رییس مجلس سنای مکزیک دیدار و بر تحکیم و توسعه روابط مشترک به ویژه در حوزه سلامت و تبادل هیات های کارشناسی پارلمانی، تجاری و بازرگانی تاکید کرد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha