کد خبر: سردار-عبدالهيتولید-بنزین-از-پالایشگا
۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۴

فرمانده قرارگاه با بیان اینکه قرارگاه عرصه را بر خارجی ها تنگ کرده است گفت: امروز ظرفیت و توانی که در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) وجود دارد می تواند قرارگاه را محور اقدامات سازندگی در کشور قرار دهد.

 به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از  سپاه نیوز :سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم  الانبیاء (ص) امروز در نشست خبری که به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تأسیس قرارگاه برگزار شد به ارائه گزارشی از عملکرد قرارگاه در حوزه‌های مختلف مأموریتی پرداخت.


سردار عبداللهی با بیان اینکه قرارگاه یکی از بزرگترین مجموعه‌های سازندگی، فنی و اجرایی کشور است گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) امروز در 10 حوزه فعال بوده و به اجرای پروژه‌های ملی کلان و ابرپروژه‌ها می پردازد.


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)  با اشاره به عملکرد قرارگاه در حوزه نفت و گاز گفت: ساخت فازهای پارس جنوبی از افتخارات مجموعه قرارگاه به شمار رفته و ما امروز توانسته‌ایم از این طریق 25 میلیارد متر مکعب گاز را وارد شبکه کرده و از واردات آن بی نیاز شویم.


وی افزود: فازهای 22،13و 24 پارس جنوبی نیز که بیش از 84 درصد پیشرفت دارند، با افتتاح آنها 115 میلیون متر مکعب گاز به شبکه وارد می شود.


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه به عملکرد قرارگاه در حوزه آب اشاره و تصریح کرد: 45 میلیارد متر مکعب مخزن امروز در کشور ساخته شده که 25 میلیارد متر مکعب آن توسط قرارگاه به انجام رسیده  است.


وی افزود: در حوزه خطوط انتقال نیز 10500 کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز داریم که 60 درصد آن به انجام رسیده و مابقی در دست  اجراست.

سردار عبداللهی در ادامه با بیان اینکه 50 درصد آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه ساخته شده و یا در حال ساخت است گفت: آزادراه‌های حرم تا حرم که پیش بینی عبور 12 هزار خودرو را داشت و امروز بیش از 20 هزار خودرو از آن عبور می کند و توانسته 80 کیلومتر مسافت را کوتاه کند، همچنین کمربندی جنوبی تهران بعنوان کریدوری که غرب و شمال غرب را به شرق و جنوب کشور متصل می‌کند و چهار قطعه آن همزمان در حال ساخت و  اجرا است از جمله پروژه‌های قرارگاه در حوزه ساخت آزادراه می‌باشد.

وی افزود: قطعه چهارم کمربند جنوبی تهران از چرمشهر به اتوبان قم آسفالت شده و تا ابتدای سال آینده راه‌ندازی می شود؛ سایر قطعات این آزادراه نیز در کمتر از 3سال با یاری خداوند متعال به بهره‌برداری می رسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) جمع آوری روان آبها را پروژه‌ای عظیم و سرنوشت ساز توصیف و تصریح کرد: در این پروژه 11 هزارنفر مشغول کار بوده و 10 کارخانه لوله ساز به طور سه شیفت به فعالیت می پردازند و با توجه به مشکلات اشتغال که امروز جوانان این مرز و بوم با آن دست به گریبان هستند این پروژه توانسته برای بیش از 50 هزار نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.

وی اولویت‌بندی پروژه‌ها را از اقدامات صورت گرفته در قرارگاه در سال اقدام و عمل عنوان و تصریح کرد: براین اساس 65 پروژه که بیش از 80 درصد پیشرفت دارند در اولویت اقدامات قرارگاه قرار گرفته‌اند که شامل 55 پروژه عمرانی و 10 ابرپروژه نفتی می‌باشد.

سردار عبداللهی  افزود: در سال جاری 55 پروژه عمرانی اولویت دار به اتمام می رسد و در صورت تأمین اعتبار پروژه‌های نفتی نیز تا 2سال آینده اجرا شده و عایدی 140 هزار میلیارد تومانی را برای کشور بهمراه خواهد داشت.

وی برخورداری از بیش از 12 هزار دستگاه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته را بخشی از ظرفیت قرارگاه عنوان و خاطرنشان کرد: با برخورداری از این امکان و با همت و تلاش در 8 ماهه‌ ابتدای سال جاری بطور مثال 246 کیلومتر خط انتقال به انجام رسیده که برای تحقق این مهم 300 هزار تن ورق نیاز است. همچنین از ابتدای سال تاکنون 32 کیلومتر تونل در حوزه مترویی به انجام رسیده است.

سردار عبداللهی در ادامه با اشاره به شرایط پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: این پالایشگاه در زمینی به ابعاد 700 هکتار ساخته شده و شامل سه ترین می‌باشد که 60 میلیون لیتر فراورده در روز تولید می کند و حدود 40 میلیون لیتر آن بنزین است.

وی با بیان اینکه تولید بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال آغاز می‌شود گفت: یک ماه پیش  واحد تقطیر این پالایشگاه راه اندازی شده و روزانه 10 میلیون لیتر گازوئیل و نفتا تولید می کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم  الانبیاء (ص) در ادامه با اشاره به پتانسیل و ظرفیت شرکت صدرا اظهار کرد: صدرا مجموعه ای بزرگ و ظرفیتی ارزشمند در کشور است که در حوزه کشتی سازی فعالیت می کندو ساخت  بزرگترین جک آپ  و نیز ساخت کشتی اقیانوس پیما در 22 ماه را در کارنامه اقدامات خود دارد.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت کشتی با یک شرکت خارجی گفت :در شرایطی که با مشکل بیکاری جوانان در کشورمان مواجهیم ؛ با برخورداری از  ظرفیت‌ وپتانسیل غنی جوانان این مرز و بوم وتجربه و دانش شرکت‌های داخلی بزرگی مثل صدرا متأسفانه شنیده‌ایم که قراردادی به منظور ساخت 10 فروند کشتی با کشور کره جنوبی به امضا رسیده که امیدواریم این طور نباشد و این قرارداد هنوز امضا نشده باشد؛اما آیا بی اعتنایی به توان داخلی اقدام درستی است؛ در صورت صحت خبراز رئیس جمهورمحترم تقاضا داریم با در نظر گرفتن پتانسیلها و ظرفیت های داخل کشور آن را لغو کنند.

سردار عبداللهی  با بیان اینکه کره‌ای‌ها 8 سال پیش 215 میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند اما با شروع تحریمها به تعهداتشان عمل نکردند تصریح کرد :ما آمادگی داریم با بهره گیری از توان و ظرفیت داخلی در قالب کنسرسیوم این 10 کشتی را ساخته و از این طریق برای جوانان ایران اسلامی اشتغال ایجاد کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه با اشاره به پروژه خط آهن چابهار – زاهدان تصریح کرد: بندر شهید بهشتی از پروژه‌هایی است که تا پایان سال به انجام می‌رسد، بندر با اتصال خط آهن به آن معنا پیدا می کند و با توجه به اهمیت ویژه طرح توسعه‌ی این بندر در صورتی که تأمین اعتبارلازم صورت پذیرد پروژه خط آهن چابهار – زاهدان که بخش عمده ای از آن زیرسازی شده است به انجام خواهد رسید.

سردار عبداللهی عدم خام فروشی را از تأکیدات رهبر معظم انقلاب عنوان و خاطر نشان کرد: امروز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس 24 میلیون متر مکعب آب شیرین می‌کنند اما سهم ما تنها 300 متر مکعب است از این رو به دولت پیشنهاد دادیم در طرحی به عنوان "طرح ناب "به تولید آب و انرژی در جنوب کشور پرداخته و اولویت را نیز استانهایی که در مرز آبی قرار داشته و مشکل دارند قرار داده‌ایم.

وی افزود: ما آمادگی داریم این اقدام بزرگ را با محوریت قرارگاه و در قالب کنسرسیوم عملیاتی کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه با بیان اینکه در 9 طرح عظیم با دولت به طور مشارکتی اقدام کرده‌ایم گفت:چنانچه دولت بتواند بستر مناسب و مطمئنی را فراهم کند تا پولهای سرگردان را جذب نماید به طور قطع با استقبال مردم مواجه شده و مشکلات کشور نیز حل خواهد شد.

وی افزود: به طور مثال در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس 300 میلیارد تومان سهام این پالایشگاه تنها در مدت 30 ثانیه به فروش رفت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه پیرامون حضور دوباره شرکت های نفتی خارجی در پروژه‌های نفتی کشور گفت: ما مخالف سرمایه‌گذاری خارجی‌ها نیستیم اما با وجود آنکه شاهد بودیم در زمان تحریم‌ها شرکت های خارجی عرصه را خالی کردند و قرارگاه با تکیه بر توان دانش و ظرفیت داخلی پای در عرصه گذاشت و توانست فاز 15 و 16 پارس جنوبی را به بهره برداری برساند ؛با وجود اثبات این که ظرفیت داخلی توان اجرای پروژه‌ها را دارد باید ببینیم تا چه حد نیاز به حضور شرکت های خارجی احساس می شود.

وی در ادامه پیرامون جلب مشارکت بانکها در پروژه های عمرانی کشور اظهار کرد: ما جلسات متعددی با بانک ها داشتیم و از آنها درخواست کردیم که پول های در اختیارشان را به پروژه های عمرانی کشور بیاروند تا هم درآمد کسب کرده و هم به سود کشور گام بردارند اما متأسفانه چندان نتیجه ای نگرفتیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)  در ادامه پیرامون  قراردادهای جدید نفتی ایران گفت: به طور قطع باید قرارگاه در قراردادهای جدید نفتی و در بخش بالادستی نفت ایران حضور داشته باشد، مذاکراتی با وزارت نفت داشتیم و موافق هایی حاصل شده و در آینده نزدیک تفاهم نامه ای با وزارت نفت خواهیم داشت.

وی از امضای تفاهم نامه این قرارگاه با وزارت نفت برای مطالعات میدان آزادگان خبر داد و گفت: این تفاهم نامه قرار است در آینده ای نزدیک بین وزارت نفت و قرارگاه  به امضا برسد.

سردار عبداللهی عنوان کرد: ما آمادگی داریم بر اساس قراردادهای نفتی که با خارجی‌ها منعقد می‌شود، زیر قیمت آنها قرارداد امضا کنیم و این را هم اعلام کردیم و این در حالی است که شرکت‌های خارجی تمایل دارند تا با این قرارگاه همکاری داشته باشند.

وی افزود: مذاکرات متعددی با شرکت گازپروم و چند شرکت اروپایی داشتیم و آنها ابراز تمایل کردند که با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در قراردادهای جدید نفتی ایران همکاری داشته باشند.

سردار عبداللهی تصریح کرد: در خصوص میدان آزادگان جنوبی که به دلیل مسائل افزایش ضریب بازیافت پروژه آسانی نخواهد بود، حاضریم با شرکت های خارجی تشکیل کنسرسیوم دهیم.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم آزادراه تهران - شمال را 4 ساله به طور کامل تکمیل کنیم، گفت: ما پیشنهاد خود را با 60 درصد تأمین مالی ارائه کردیم اما مورد موافقت دولت قرار نگرفت؛ اعلام می کنم اگر کل پروژه را به صورت پکیج به مناقفصه بگذارند ما حاضریم شرکت کنیم و اگر به قرارگاه واگذار شود آنرا 4 ساله تکمیل می کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه با تأکید براینکه فعالیت در حوزه محرومیت زدایی را رسالت خود می‌دانیم گفت: سیاست قرارگاه این است که در محل‌های اجرای پروژه تا شعاع 70 کیلومتری خدماتی به مردم ارائه شود که این اقدام در حوزه‌های مختلف شامل فعالیت های عمرانی، فرهنگی، بهداشتی و آموزشی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) عرصه را بر خارجی ها تنگ کرده است گفت: محوریت قرار گرفتن قرارگاه به معنای تنگ کردن عرصه برای بخش خصوصی نیست بلکه قرارگاه به سازماندهی ظرفیت‌های داخلی می‌پردازد و امروز 5هزار پیمانکار با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء همکاری دارند و از آن بعنوان ستون حمایتی و پشتوانه خود استفاده می کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)  در پایان تاکید کرد: امروز باید تلاش کنیم که کشور را به یک کارگاه سازندگی بزرگ تبدیل کنیم کما اینکه قرارگاه این اقدام را صورت داده و با ظرفیت و توانی که در این مجموعه وجود دارد می تواند محور اقدامات سازندگی در کشور قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha