کد خبر: سردارمهريکاهش-تصادفات-در-کشور-نيازمن
۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲

رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينکه در سال جاري هر ساعت 1.9 نفر در تصادفات رانندگي کشته و 40 نفر مجروح شدند، گفت: کاهش تصادفات در کشور نيازمند هم‌انديشي انديشمندان حوزه ترافيک است.

به گزارش خبرگزاري سلامت سردار "تقي مهري" در همايش جامعه انديشمندان ترافيک کشور با اشاره به اينکه جايگاه کشور در زمينه تحقيق و توسعه آن چيزي که بايد باشد، نيست ولي جهت گيري‌ها خوب است، افزود: ارتقاي جايگاه تحقيق و توسعه از مطالبات رهبر معظم انقلاب از مسئولان مربوطه است.

وي با اشاره به اينکه در تئوري همه قبول داريم که بايد به تحقيق و پژوهش اهميت داد، افزود: اين درحالي است که در عمل مشاهده مي کنيم در اين زمينه ضعف وجود دارد و اين را مي‌توان در تخصيص پايين اعتبارات پژوهشي مشاهده کرد.

رئيس پليس راهور ناجا با اشاره به اينکه ترافيک امروز در دنيا يک چالش اصلي است و سازمان بهداشت جهاني بر اين اساس دهه 2010 تا 2020 ميلادي را دهه ايمني نامگذاري کرده است، افزود: کشورها در اين دهه پيشنهادات سازمان بهداشت جهاني را در کشورهاي خود اجرايي مي کنند که در کشور ما همه پيشنهادات به جز اجباري شدن صندلي کودک تاکنون اجرايي شده است.

وي با بيان اينکه سالانه يک ميليون و200 هزار نفر در تصادفات رانندگي کشته و 55 ميليون نفر مجروح مي‌شوند، تصريح کرد: در کشور ما شمار کشته‌هاي تصادفات رانندگي از 27 هزار و760 کشته در سال 84 به 16 هزار و 586 کشته در پايان سال 94 رسيد که اين امر نشان از کاهش 11 هزار نفري کشته‌هاي سالانه تصادفات رانندگي طي اين يک دهه حکايت دارد.

رئيس پليس راهور ناجا به آمار 8 ماهه امسال تصادفات رانندگي در کشور اشاره کرد و گفت: در اين مدت 11 هزار و 624 نفر در تصادفات رانندگي کشته شدند که بدين ترتيب هر روز 47 نفر و هر ساعت 1.9 نفر در تصادفات رانندگي کشور جان خود را از دست مي دهند.

وي به مجروحيت 237 هزار و 534 نفر در تصادفات رانندگي اشاره کرد و گفت:بدين ترتيب هر روز 565 نفر و هر ساعت 40 نفر در حوادث ترافيکي مجروح شدند.

رئيس پليس راهور ناجا با اشاره به اينکه ترافيک و آلودگي هوا مسائل بسيار مهمي است، افزود: برابر آمارهاي موجود ميانگين سني 51 درصد کشته هاي تصادفات بين 20 تا 50 ساله هستند که نيروي کار به حساب مي‌آيند.

سردار مهري خاطرنشان کرد: براساس تحقيقات صورت گرفته، 6 تا 7 درصد توليد ناخالص ملي کشور در تصادفات رانندگي از بين مي‌رود و مي‌طلبد به اين مقوله نگاه ويژه‌اي شود.

وي با تاکيد بر اينکه در زمينه کاهش تصادفات در کشور نيازمند هم‌انديشي انديشمندان اين حوزه هستيم، افزود: در عين حال جامعه انديشمندان ترافيک کشور در مدت فعاليت خود پيشنهادات خوبي در زمينه استاندارد سازي خودروها، ارتقاي ايمني وسايل نقليه، مديريت سوانح ترافيکي، صنعت بيمه و ... ارائه کردند که خوشبختانه اکثر آنها مصوب و اجرايي شده است.

رئيس پليس راهور ناجا با تاکيد بر اينکه بيش از 90 درصد حمل و نقل در کشور زميني است، افزود: بايد براي افق‌هاي آينده سهم ساير سيستم هاي حمل و نقل افزايش يابد.

وي با اشاره به اينکه در هشت ماهه امسال 236 نفر کمتر در تصادفات رانندگي کشته شدند، افزود: اين درحالي است که در 9 ماهه امسال حدود يک ميليون دستگاه خودرو، 400 هزار دستگاه موتورسيکلت و بيش از يک ميليون راننده جديد وارد چرخه حمل و نقل کشور شدند.

در ادامه اين همايش، سرهنگ "بصيرت" رئيس مرکز تحقيقات کاربردي پليس راهور ناجا نيز از انجام 42 طرح پژوهشي، 11 عنوان تاليف و 108 فعاليت پژوهشي در سال پژوهشي 95 در پليس راهور ناجا خبر داد.

سرهنگ "شيرزاد" رئيس پژوهشگاه علوم انتظامي و مطالعات اجتماعي ناجا نيز در اين همايش با اشاره به اينکه سهم اعتبارات پژوهشي در کشور حدود يک درصد است، گفت: اين در حالي است که همان يک درصد هم عملا در تخصيص محقق نمي شود.

وي با اشاره به شمار زياد مرگ و مير روزانه در تصادفات رانندگي، گفت: متاسفانه جامعه حسي از اين مرگ و مير ندارد و بايد با اقداماتي که انجام مي‌دهيم جامعه را به اين سمت ببريم که اين تعداد مرگ و مير احساس شود.

شيرزاد از آمادگي پژوهشگاه علوم انتظامي و مطالعات اجتماعي ناجا براي اجراي يک پژوه کلان تحقيقاتي در اين حوزه خبر داد و گفت: آمادگي داريم پژوهشگران طرح هاي پيشنهادي خود را در اين خصوص ارائه کنند.

در ادامه اين همايش، دکتر "صفارزاده" نايب رئيس جامعه انديشمندان ترافيک کشور نيز با اشاره به اينکه در سال 2016 ميلادي 2.6 تريليون دلار در جهان صرف تحقيق و توسعه شده است، افزود: پيش‌بيني مي شود سرمايه‌گذاري در اين حوزه طي سال‌هاي آتي افزايش يابد.

همچنين در اين مراسم از 10 عنوان کتاب و 8 عنوان پژوهش انجام شده در سال پژوهشي 95 در مرکز تحقيقات کاربردي پليس راهور ناجا با حضور سردار مهري رونمايي شد.

در پايان اين مراسم از برترين هاي پژوهش راهور ناجا در سال 95 تقدير شد و بر اين اساس دکتر "حميد سوري" به عنوان مترجم برتر، دکتر "محمدرضا احدي" به عنوان مولف برتر، دکتر "داوود دعاگويان" به عنوان محقق برتر، دکتر "اصحاب حبيب زاده" به عنوان داور برتر، دکتر "مهدي شفيعيان" به عنوان ناظر برتر، دکتر "همايون صادقي" بازرگاني به عنوان پژوهشگر برتر، دکتر "امين جعفرپور" به عنوان مدير گروه برتر، سرهنگ "حميدرضا حيدري" براي نگارش پايان‌نامه کارشناسي ارشد برتر، سرهنگ "کرمي اسد" براي سامانه بهبود کيفيت دوربين‌هاي ثبت تخلف و سردار "حميدي" براي سامانه تشخيص خواب آلودگي راننده لوح تقدير و هداياي خود را از دست رئيس پليس راهور ناجا دريافت کردند.#

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha