دکتر حریرچی از تشکیل ستادی در وزارت بهداشت برای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد .

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در پانزدهمین نشست خبری سخنگو که هر دو هفته یکباردر ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار می شود، افزود:  کتاب اقدامات وزارت بهداشت در  زمینه اقتصاد مقاومتی نیز به زودی منتشر می شود.

وی گفت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت این است که کاری کنیم که با وجود افرایش هزینه ها، مردم از خدمات سلامت محروم نشوند که البته در این مورد تجربیات تلخی را در دولت قبل داشتیم.

دکتر حریرچی ادامه داد: در سال 91 ،تورم باعث شد ، تاب آوری مردم در برابر هزینه های سلامت کم شود و متاسفانه شاهد کاهش مراجعات مردم به پزشک و کاهش بهره مندی مردم از خدمات سلامت بودیم.

وی افزود: هفت درصد اقتصاد کشور مربوط به حوزه سلامت است و هر اتفاقی در اقتصاد کشور بیفتد در حوزه بهداشت و درمان نیز بازتاب دارد.

دکتر حریرچی گفت: تلاش وزارت بهداشت در دولت یازهم این بوده تا جای ممکن هزینه های اضافی را در نظام سلامت کم کند و در این راستا تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی، اصلاح و منطقی کردن مصرف دارو، کاهش محسوس 10 قلم داروی پر مصرف مثل آنتی بیوتیک ها و مدیریت مصرف داروهای گرانقیمت مانند آلبومین اجرا شده است.

وی افزود:این اقدامات باعث شد در سالهایی اخیر میزان رشد هزینه های سلامت کمتر از تورم باشد و این دستاوردی کم سابقه است.

عملکرد مثبت تامین اجتماعی در پرداخت بدهی ها

وی در مورد آمار اعلام شده در مورد بدهی بیمه‌ها گفت: سازمان‌های بیمه‌گر 3 نوع رقم مالی بر اساس ارائه خدمات، اسناد ارسال شده و بر اساس تفاهم‌نامه به قوانین دارند و با این وجود بیمه تامین اجتماعی بعد از مهر 94  و بهمن همین سال در پرداخت بدهی‌ها داشته و نسبت به بیمه سلامت این مسئله را بیشتر مورد توجه قرار داده است.

قائم مقام وزیر بهداشت از بدهی بیش از ۹هزار میلیارد تومانی دو سازمان بیمه‌گر به مجموعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت، خبر داد.

وی افزود: البته در ۹ ماه گذشته عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، به مراتب بهتر از سازمان بیمه سلامت ایرانیان بوده است؛ به طوریکه با اجرای طرح عامل سوم از سوی این سازمان، تاخیرها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

به گفته قائم مقام وزیر بهداشت، اکنون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت با احتساب اسناد ارسال شده و  نشده 3365 میلیارد تومان ازبیمه تأمین اجتماعی طلب دارند. این در حالی است که مطالبات بیمارستان‌ها از سازمان بیمه سلامت به مراتب بیشتر از این میزان و 6307 میلیارد تومان است.

 

فرق خطای درمانی با خطای پزشکی

وی همچنین درباره میزان خطای پزشکی در کشورمان در مقایسه با کشورهای دیگر توضیح داد: اول باید این توضیح داده شود که خطای درمانی با خطای پزشکی فرق می‌کند و متأسفانه خطای درمانی در تمام کشورهای جهان بسیار وسیع رخ می‌دهد مثلاً اگر کسی در بیمارستان دچار عفونت شود، خطای درمانی است یاکسی در بیمارستان دچار لخته خون شود و یا از روی تخت بیمارستان بیفتد همه این موارد خطای درمانی است که متأسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم آن راخطای پزشکی عنوان می‌کنند، در حالی که در دنیا آمار خطای درمانی بسیار گسترده است و فقط منوط به ایران نمی‌شود کما اینکه در کشور ما نیز مطالعات وسیعی در گذشته در این حوزه انجام نشده است.

دکتر حریرچی تصریح کرد: بنابراین خطای درمانی را نمی‌توان کتمان کرد ولی ما باید راه‌های پیشگیرانه را لحاظ کنیم تا حتی یک مورد خطای درمانی یا خطای پزشکی صورت نگیرد بنابراین عمده خطاها در بیمارستان‌ها، خطای درمانی است که ما با ارتقای اعتباربخشی در بیمارستان‌ها به دنبال کاهش این خطا هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح بیشتر درباره روند جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها گفت: اعتباربخشی بیمارستانی به معنای امتیازدادن به بیمارستان‌ها است و در گذشته ایمنی بیمار در اعتباربخشی‌ها بسیار کم دیده می‌شد ولی هم‌اکنون در 900 شاخص اعتباربخشی 105 مورد به ایمنی بیمار دیده شده است که هم در کل آمارهای  امتیازدهی بیمارستان  تاثیر دارد و هم اینکه اگر بیمارستان امتیازهای ایمنی بیمار را دریافت کند می‌تواند امتیاز بیمارستانی خود را بالا ببرد.

خوداظهاری خطاهای درمانی

دکتر حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره خوداظهاری خطاهای پزشکی که در  برخی کشورها انجام می‌شود، گفت: در برخی کشورها قانونی وجود دارد که براساس آن اگر پزشکی در زمینه خطای درمانی خوداظهاری کند قانون به طرقی از فرد حمایت می‌کند. در عین حال یکی از روش‌هایی که به دنبال آن در کشور هستیم این است که ما هم بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا چنین تسهیلاتی وجود داشته باشد.

ارتقای ویزیت ، یکی از بسته‌های طرح تحول سلامت

دکتر حریرچی در پاسخ به اینکه پزشکان موظفند اقدامات درمانی را برای بیماران تشریح کنند، اما در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ گفت: این اشکالی است که کاملا وارد است و علل مختلفی دارد. در اکثر کشورهای توسعه یافته آنچه را که ما ویزیت می‌گوییم، مشاوره نام دارد. متاسفانه در کشور ما وقت مناسبی برای توضیح دادن نحوه درمان به مردم صرف نمی‌شود که برخی افراد دلایل آن را تراکم بیمار و یا پایین بودن تعرفه‌ها اعلام می‌کنند.

وی افزود: در برخی کشورهای توسعه یافته شرایط به این صورت است که پزشک و بیمار مشاوره‌ای را که انجام می‌دهند به صورت مکتوب درآورده و آن را امضا می‌کنند، اما متاسفانه این اقدام انجام نمی‌شود. بر این اساس درصدی از شکایات به این موضوع مربوط می‌شود که اگر پزشک و بیمار ارتباط خوبی داشته باشند، می‌توان از آن پیشگیری کرد.

دکتر حریرچی با بیان اینکه بر این اساس یکی از بسته‌های طرح تحول نظام سلامت موضوع ارتقای ویزیت بود، گفت: امیدواریم جامعه پزشکی، دستگاه‌های نظارتی و مردم با همراهی هم بتوانند بحث ویزیت را ارتقا دهند. از مردم هم می‌خواهیم که این موضوع را مطالبه کنند. در حال حاضر وضعیت ما در این زمینه خوب نیست، اما اقداماتی در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد. البته این موضوع تشریح روند درمان را هم شامل می‌شود؛ چرا که حق بیمار است که بداند درمانش به چه صورتی خواهد بود.

وضعیت تولد نوزادان معتاد در بیمارستان‌های تهران

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آمار تولد نوزادان مبتلا به اعتیاد در بیمارستان‌های تهران گفت: آمارهایی که در این زمینه اعلام می‌شود بر اساس تخمین است. در عین حال ما همه نوزادان و مادران را از نظر ابتلا به اعتیاد تست نمی‌کنیم و این موضوع جزو پروتکل کشوری ما نیست. بلکه موارد مشکوک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه البته این موضوع از مسائل مورد توجه ماست که معمولا در اقشار آسیب پذیر دیده می‌شود و در برنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی درکشور به طور جدی دنبال می‌شود، افزود: در این زمینه بحث مهم این است که این کودکان که به صورت بی گناه به این موضوع دچار می‌شوند، شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند. البته این موضوع پیچیدگی‌هایی دارد و بیشتر باید از طریق نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد به این موضوع بپزدازیم.

گفتگو و مفاهمه، به شرط ایجاد مشارکت و تمایل به تفاهم

دکتر حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مسئولان نظام پرستاری عنوان کردند ۷ نامه تاکنون برای وزیر نوشته اند که آماده گفتگو و مذاکره هستند، اظهارداشت: وزارت بهداشت در دوره های مختلف با انجمن های صنفی پزشکی و غیرپزشکی در حوزه سلامت جلسات متعددی دارد اما شرط گفتگو و مفاهمه، ایجاد مشارکت و تمایل به تفاهم است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: قسمت قابل توجهی از صحبت های مسئولان سازمان نظام پرستاری بعد از تصمیم گیری اعلام می شود و در عین حال موضع گیری خیلی سفت و سخت می تواند ادبیات مناسب تری داشته باشد.

وی ادامه داد: نظر مسئولین وزارت بهداشت برای گفتگو با مسئولان سازمان نظام پرستاری این است که هر وقت ادبیات دوستان عوض شد، موضوع گفتگو و تعامل قابل بررسی است.

پرداخت یک دوازدهم بودجه سلامت بصورت ماهانه

دکتر حریرچی در خصوص وضعیت بودجه طرح تحول سلامت گفت: سازمان برنامه و بودجه همواره برای بهبود اوضاع بودجه سلامت کشور تلاش کرده و امسال هم با گفتگوهایی که داشتیم دکتر نوبخت قول مساعد داده و صورتجلسه ای امضا شده تا یک دوازدهم بودجه سلامت بصورت ماهانه به وزارت بهداشت داده شود که در صورت عملی شدن شرایط بهتر می شود.

توسعه اورژانس ها تا پایان سال جاری

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه توسعه فیزیکی اورژانس و افزایش تعداد نیروی انسانی آن مدنظر ما قرار دارد، گفت: وضعیت اورژانس‌ها و  آنچه مورد انتظار ما است هنوز به ایده‌آل نرسیده و این مسئله علل مختلفی همچون کمبود تخت اورژانس و تخت‌های بخش را دارد.

وی با بیان اینکه اورژانس وظیفه رساندن وضعیت بیمار به شرایط پایدار رادارد، گفت: خوشبختانه وضعیت اورژانس‌ها نسبت به گذشته بهبود یافته ولی متاسفانه هنوز تا ایده‌آل فاصله داریم و بیمار پس از 6ساعت تعیین تکلیف به دلیل کمبود تخت نمی‌تواند به بخش انتقال یابد و این مسئله تراکم در اورژانس را ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تخت های سوختگی افزود:در زمینه تخت های سوختگی در کشور کمبود داشتیم اما در بسته ای که در نظر گرفته شده هم افزایش تخت سوختگی مدنظر قرار دارد و هم تخت مراقبت ویژه سوختگی، همچنین قطب های سوختگی که با امکانات مناسب سطوح مختلف سوختگی را درمان کنند، ایجاد می شود.

اقدامات موثری در زمینه بهداشت محیط انجام شده است

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع بهداشت محیط اشاره کرد و گفت: توجه به این مسئله قدم مهمی برای پیشگیری از بیماری‌ها بوده و از هفته آینده به طرز معناداری اثرات ملموسی از این موضوع را به ویژه در برخی استان‌ها خواهیم داشت.

اعلام نتیجه پرونده کیارستمی تا ۲ روز آینده

دکتر حریرچی در خصوص اعلام نتیجه پرونده کیارستمی گفت: گروه پزشکی اعلام کردند که ما مراحل مختلف درمان و نحوه درمان را توضیح داده‌ایم، اما اینکه آیا در مراحل حاد بیماری و درمان جزئیات به دقت گفته شده یا نه را سازمان نظام پزشکی بعد از تشکیل جلسات‌شان اعلام می‌کند.

دکتر حریرچی در مورد پرونده مرحوم کیارستمی در فضای بد ایجاد شده بین پزشکان و هنرمندان، گفت: بین گروه‌های ارائه‌کننده خدمات بهداشتی و درمانی و سایر اقشار جامعه همچنین بین خود گروه‌های ارائه‌کننده خدمات بهداشتی و درمانی شامل پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و دیگر گروهها باید احترام متقابل باشد تا به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی لطمه‌ای وارد نشود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه جو گسترده‌ای در این زمینه نیست ولی همین میزان فضای نامناسب میان پزشکان و هنرمندان ضرر داشته و دودش به  چشم همه می‌رود.

سخنگوی وزارت بهداشت هنرمندان و مردم را دعوت به خویشتن‌داری کرد و گفت: اظهارات افراد باید مبتنی بر شواهد و به صورت علمی باشد. ما رسیدگی به این پرونده را به صورت دقیق مدنظر قرار داده و جهت تنویر اذهان عمومی اقدام می‌کنیم.

دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور دوستان نظام پزشکی و نمایندگانی از وزارت بهداشت تشکیل خواهد شد و نتیجه اولیه پرونده ارائه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha