سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از کل 96 هزار تخت بیمارستانی حدود ۵۸ هزار و ۸۰۰ مورد تخت فرسوده و قدمت بالای 30 سال دارد، گفت: ۲۱ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت یازدهم راه اندازی می‌شود.

 

 ایرج حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت  در ارتباط با اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهارداشت: پیش از آغاز این برنامه، بیماران در خارج از ساعات اداری و نیز ایام تعطیل به پزشکان متخصص دسترسی نداشتند و در بیمارستان‌های دانشگاهی نیز بار عمده مسئولیت‌ تشخیص و درمان بر دوش دستیاران دوره تخصصی بود.

 

وی افزود: هدف از اجرای این طرح آن بود که ضمن ارتقای کیفیت مراقبت‌های پزشکی، دسترسی مردم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام ساعات شبانه‌روز و روزهای تعطیل به پزشکان متخصص افزایش یابد.

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: حضور پزشک متخصص (داخلی، طب اورژانس، اطفال، جراحی عمومی، زنان و زایمان، بیهوشی مقیم اتاق عمل، ارتوپدی، قلب و عروق و هر متخصص دیگر به تشخیص بیمارستان) به صورت شبانه‌روزی در بیمارستان‌های دولتی بالای 64 تخت امکان دسترسی مردم به پزشک متخصص برای بیماران اورژانسی را فراهم کرد.

 

حریرچی افزود: انجام به موقع معاینه و ویزیت بیماران، تعیین تکلیف بیماران اورژانسی در نخست فرصت و پاسخگویی به موقع و به صورت 24 ساعته در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، فعال بودن اتاق عمل در شیفت عصر و شب از ویژگی‌های دیگر این بسته حمایتی است.

 

وی با اشاره به حضور متوسط روزانه 1617 متخصص مقیم با 19 تخصص در بیمارستان‌های مشمول برنامه، گفت:حضور متخصصین مقیم در 412 بیمارستان در 241 شهر کشور از اقدامات دیگری است که با اجرای طرح تحول سلامت محقق شده است.

 

 قائم مقام وزیر بهداشت گفت:ایران سرزمینی پهناور با بیش از 150 هزار کیلومتر راه روستایی و صعب‌العبور است. دسترسی فوری به مراقبت‌های درمانی برای حادثه‌دیدگان و بیماران اورژانسی و نیز مادران باردار (به هنگام نیاز به انجام زایمان) خصوصاً در مناطق صعب‌العبور و دوردست، هدف این برنامه بوده است. طراحی این بسته در راستای پوشش نقاط مختلف کشور با هدف افزایش سرعت و کیفیت انتقال بیماران، کاهش مرگ و میر و کاهش عوارض ناشی از تأخیر در ارائه خدمات فوریتی پزشکی انجام شد.

 

حریرچی به راه‌اندازی 21 پایگاه اورژانس هوایی اشاره کرد و اعلام کرد: از ابتدای آغاز طرح، انتقال 4204 مصدوم و بیمار به بیمارستان‌ها طی 2687 سورت پروازی انجام شده و میانگین روزانه پرواز 3.87 ساعت بوده است.

 

وی افزود: نگاهی به زیرساخت فیزیکی حوزه سلامت در ارائه خدمات، نشانگر کاستی محسوسی در قیاس با کشورهای جهان و بالاخص کشورهای منطقه و افق 1404 است. شاخص 1.7، به ازای 1000 نفر جمعیت شاید نتوانست توصیف‌گر خوبی باشد از آن چه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و پزشکان و پرستاران و همین‌طور بیماران و مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی با آن مواجه هستند. لذا با مراجعه به مراکز درمانی کشور می‌توان بار سنگین مراجعه و حجم عظیم فشردگی و فعالیت بالاتر از ظرفیت موجود را ملاحظه کرد.

 

  سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این دغدغه زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم از کل 96000 تخت فعال کشور البته تحت فعال واحد شمارش تخت‌های مراکز درمانیحدود 58800 تخت فرسوده و با سن بالای 30 سال هستند و از این موارد بیش از 30000 تخت با قدمت 50 سال و بیشتر می‌باشند. در بسیاری موارد هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و همچنین فرسودگی تجهیزات، مدیریت و ارائه خدمت در مراکز را پرچالش و گاه ناممکن می‌نماید.

 

 

وی افزود: در بررسی‌های فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با بررسی شرایط حال حاضر و چشم‌انداز جمعیتی کشور و همین‌طور مروری بر وضعیت کشورهای در حال توسعه و حوزه سند چشم‌انداز، رسیدن به شاخص 2.6 به ازای 1000 نفر جمعیت (معادل حدود 200 هزار تخت بیمارستانی)،‌ هدف اولیه و تأمین‌کننده نیازهای پایه جمعیت کشور و مورد اتفاق‌نظر صاحب‌نظران است.

 

حریرچی اضافه کرد: مروری بر تجربه سال‌های پیش از دولت یازدهم نشان می‌دهد، سالانه عددی حدود 2000 تخت به مجموعه بیمارستان‌های کشور افزوده شده است (مجموع دولت نهم و دهم 16000 تخت). چنانچه با همین روند و آهنگ پیش رویم، قریب به 50 سال زمان لازم است تا به شاخص هدف دست یابیم! و این با نادیده گرفتن فرسودگی بیش از دو سوم زیرساخت‌های درمانی فعلی است.

 

قائم مقام وزارت بهداشت گفت:بدیهی است که تأمین مالی از طریق سرمایه گذاران داخلی و منابع عمومی و خصوصی کشور اولویت اول این وزارتخانه می‌باشد، اما نظر به محدودیت شدید منابع مالی اعتباری داخلی در شرایط موجود کشور، اهمیت مشارکت‌های بین‌المللی در این حوزه دو چندان می‌شود که در مجالی به تفصیل تقدیم حضور خواهد شد.

 وی افزود: این دولت مفتخر است با مدیریت بهینه منابع و اولویت‌سنجی (اصل اهم و فی‌الاهم)، متعهد شده است تا پایان دولت یازدهم 21000 تخت بیمارستانی به تجهیز و بهره‌برداری برساند که گامی است بزرگ در گشودن گره‌های حوزه سلامت کشور.

كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha