سخنگوي وزارت  بهداشت ، با اشاره به سوال نماینده محترم مردم کرمانشاه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: زمانی که دوستان از وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت سوال دارند، قاعدتا سوال از مسئولان وزارت بهداشت باید پرسیده شود تا فرصت پاسخگویی مناسب هم فراهم باشد.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از وبدا دكتر ايرج حريرچي ادامه داد: پرسش اصلی ما این است منابعی که از کارگران اخذ می شود و طبق قانون 9 بیست و هفتم پول هایی که از کارگران و کارفرمایان اخذ شده باید صرف بهداشت و درمان کارگران شود، علاوه بر این مهم هر منابع دیگری که در تامین اجتماعی و شرکت های سرمایه گذاری قرار دارد نیز باید به همین نسبت در حوزه سلامت هزینه شود در سالهای گذشته و در حال حاضر کجا هزینه شده است؟

وي تاکید کرد: یک سوال کوتاه مطرح می کنیم و آن این است پولی که از کارگر گرفته می شود آیا برای سلامت آنها هزینه می شود یا خیر، همچنین درخواست داریم که افرادی که خود در این مسند در سالهای گذشته بودند و همچنین سازمان های مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشند.

حریرچی یادآور شد: محاسبات ما بر این نکته اشاره دارد که در دو دهه گذشته سهم بیمه درمان کارگران در جای خود هزینه نشده است و همچنین از سال 92 تا 95 از 9 بیست و هفتم، 11 هزار و 105 میلیارد تومان در غیر بهداشت و درمان هزینه شده است، به گونه ای که 2 هزار و 15 میلیارد تومان در سال 92 ، 2 هزار و 195 میلیارد تومان در سال 93، 2 هزار و 556 میلیارد تومان در سال 94 و پیش بینی می شود که حدود 4 هزار و 340 میلیارد تومان در سال 95 در درمان کارگران هزینه نشده است حال درخواست ما این است که این موضوع شفاف سازی شود.

قائم مقام وزير بهداشت  با رد صحبتهای مطرح شده در خصوص عدم اجرای احکام برنامه پنجم تاکید کرد؛ وزارت بهداشت متعهدترین وزارتخانه در پایبندی به قانون برنامه در طول دوران برنامه های توسعه است و برنامه پزشک خانواده که در برنامه پنجم به آن اشاره شده از سوی این وزارتخانه تثبیت شد و این طرح به شهرهای زیر 100 هزار نفر و حاشیه شهرها توسعه پیدا کرد.

حريرچي به موضوع تعرفه ها نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید با شفافیت توضیحاتی ارائه داد؛ به عنوان مثال در 6 ماهه اول سال 93 رشد تعرفه K صفر درصد بوده است. در 6 ماهه دوم نیز افزایش، 98 درصد بوده است، و در سال 94 این رشد صفر درصد و در سال 95 نیز رشد تعرفه ها برابر با 5 درصد بوده است. حال چرا عده ای آدرس اشتباه می دهند و اذهان را به طرف مطالب غیر صحیح سوق می دهند؟

سخنگوي وزارت بهداشت ی درباره هزینه تعرفه تخت روز، تاکید کرد: در صحبتهای آقای دکتر مصری اشاره شده هتلینگ 570 درصد رشد داشته است درحالی که تعرفه تخت روز اتاق سه تخته به عنوان شاخص هتلینگ در سال 92 معادل 48 هزار و 600 تومان، در سال 93 معادل 90 هزار تومان، در سال 94 معادل 108 هزار و 300 تومان و در سال 95 معادل 133 هزار و 200 تومان بوده است که در همان سال 94 سازمان های بیمه گر صورت جلسه امضا کردند که هزینه تمام شده 206 هزار تومان است یعنی هنوز به رقم قیمت تمام شده خدمات نرسیده ایم.

وی افزود: تبدیل 48 هزار و 600 تومان به 133هزار تومان طی این چند سال با توجه به تورم موجود و برای نزدیک شدن به قیمت تمام شده واقعی خدمات بوده است حال بر چه اساسی ادعا می شود 570 درصد رشد داشته است؟ من معتقدم هر کسی که در حوزه سلامت اظهارنظر می کند، سلامت همه افراد و کارگران باید اولویت اول وی باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با یادآوری برخی اظهارات نسبت به اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه های تابعه سپرده دارند، گفت: این وزارتخانه و دانشگاه های تابعه آن یک ریال سپرده ندارند که این مهم از سوی وزیر بهداشت بخشنامه شده است و دستگاههای قانونی مربوطه هم نظارت دقیق دارند اکنون نیز حساب ها نیز شفاف بوده و قابل رسیدگی است. دکتر حریرچی در پایان بر رعایت اخلاق و انصاف در بیان مواضع تاکید کرد و گفت نمیشود خود را‌ حامی کارگر و جامعه کارگری معرفی کرد ولی از بدیهی ترین حقوق کارگر که استفاده کامل از سهم بیمه درمان در دریافت خدمات است دفاع نکرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha