سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در قاره آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی کشورهای برتر دز زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده‌های آن هستند، افزود: در جامعه عمومی کشور نزدیک به 2 میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و کمتر از 300 هزار نفر مبتلا به هپاتیت  C مزمن هستند.

 

بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت  در مورد سلبات خون های اهدایی گفت: در حال حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان بر علیه هپاتیت B ، آمار هپاتیت  B رو به کاهش است.‌این شیوه کاهشی،‌آرامش اطمینان‌بخشی را برای مصرف‌کنندگان خود و فرآروده‌های آن در کشور به دنبال داشته است. همچنین باید توجه کرد که خون‌هایی که از نظر هپاتیت Bو HIV  در مراکز در انتقال خون شناسایی می‌شوند از چرخه انتقال خون خارج می‌شوند.

 

 

وی اظهارداشت: طی 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون از 0.6 درصد به کمتر از0.12 درصد و در زمینه هپاتیت C از 0.15 درصد با یک کاهش چشمگیر به 0.4 درصد تا پایان سال 94 رسیده است و این در حالی بوده که شیوع هپاتیت B در جامعه  عادی بیش از 2 درصد و در مورد هپاتیت C بین نیم تا 0.7 درصد است.

 

 

وی افزود: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خودبا فرهنگ‌سازی، آموزش و ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.

 

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد:‌در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خود و کمترین میزان شیوع عفونت‌های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورها است.

 

 

حاجی‌بیگی با بیان اینکه در جامعه عمومی کشور نزدیک به 2 میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و کمتر از 300 هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی مزمن هستند، گفت:‌در سراسر جهان 400 میلیون نفر مبتلا به ویروس‌های هپاتیت  B و C بوده و طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون هپاتیت B در سال 94 به 12 مورد از هر 10 هزار واحد اهدای خون جمع‌آوری شده و در مورد هپاتیت C این آمار در هر 10 هزار واحد خون اهدایی جمع‌آوری شده به 4 مورد رسیده است.

 

 

وی افزود: در قاره آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی کشورهای برتر دز زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده‌های آن هستند. در مورد HIV نیز در طی 10 سال گذشته در بین اهداکنندگان خون در سراسر کشور سه مورد در 100هزار واحد خون اهدایی بوده است.

كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha