کد خبر: سخنگوي-وزرات-بهداشت91-درصد-مرگ-ها-در-سنی
۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۵۴

سخنگوي وزرات بهداشت با بیان این که بیشترین علت مرگ و میر در افراد بالای 70 سال ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است ، گفت: در سنین زیر 70 سال نیز بیشترین علت مرگ و میر در اثر حوادث جاده ای است.


به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از  وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری دو هفتگی خود با بیان این که در سال ١٣٩٤ يك ميليون و پانصد هزار تولد ثبت شده است، گفت: در این سال افزايش جمعيت یک میلیون و ۱۹۵ هزار و۳۹۲ و میزان مرگ هم374 هزار و 827 بوده است.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از ٣٨٥ هزار مرگ در سال ٩٤ تعداد مرگ زير ٧٠ سال ٢١٢هزار يعني ٥٥درصد و تعداد مرگهاي زير ٥٠سال ٩٨هزار يعني ٢٥درصد اين مرگها را تشكيل ميدهند.
دکتر حریرچی با اشاره به این که از كل تعداد مرگ هاي سال ٩٤، 46 درصد به دليل بيماريهاي قلبي عروقي بوده است، افزود: دومین عامل مرگ،به ترتیب بيماريهاي سرطان با ١٣درصد ،مرگ ناشي از تصادفات ٩درصد، بيماريهاي مزمن تنفسي ٤درصد، ديابت 3درصد و ديگر بيماريها با ١٨ درصد از كل تعدادمرگهاي سال ٩٤ بوده اند.


وی با بیان این که در سنين زير ٧٠ سال علت مرگ و مير ناشی از بیماری های قلبی و عروقی کمتر می شود و بیشتر در اثر حوادث جاده ای صورت می گیرد، افزود: 91 درصد مرگ ها در سنین زیر ۷۰ سال به دلیل حوادث جاده اي و 68 درصد مر گ ها در سنین زير ٥٠ سال بوده است.
دکتر حریرچی حريرچي خاطر نشان كرد: پيش بيني مي شود در سال ٢٠٣٠بار بيماريها تغيير كند و ايدز، افسردگيهاي تك قطبي، بيماريهاي قلبي عروقي، حوادث ترافيكي، بيماريهاي هنگام تولد، سكته هاي قلبي عروقي، بيماريهاي مزمن ريوي، عفونتهاي دستگاههاي تنفسي، از دست دادن شنوايي در سنين بالاو آب مرواريد به ترتيب بار بيماريها را تشكيل دهند.


وي افزود: در مقايسه بار بيماريها در سال ٢٠١٠نسبت به سال٢٠٣٠ HIVاز رتبه سه به يك و حوادث رانندگي از رتبه 8 به 4 و خشونت از رتبه پانزده به سيزده و اختلالات افسردگي از رتبه 4 به 2 تغيير كند اين در حاليست كه در كشورهاي توسعه يافته افسردگي رتبه يك و در كشورهاي در حال توسعه بعد از ايدز افسردگي دومين رتبه بار بيماريها را در سال٢٠٣٠ تشكيل ميدهند و حوادث رانندگی در جاده ها از رتبه ۸ به رتبه ۴ و خشونت از رتبه ۱۵ به رتبه ۱۳ تغییر می کند.


قائم مقام وزیر بهداشت افزود: بیماری های روانی در ایران 14 درصد بار کلی بیماری ها را به خود اختصاص می دهند.


دکتر حریرچی با اشاره به انتشار رتبه بندی بار بیماری ها در ایران برای سال 2010 که در سال 2014 منتشر شده است، افزود: حوادث جاده ای، درد کمری، اختلالات افسردگی اساسی، بیماری های ایسکمیک قلبی، اختلالات مصرف دارو، خشونت بین فردی، آسیب رساندن به خود، ایدز، اختلالات اضطرابی، درد گردنی، دیابت و سقوط به ترتیب بار بیماری ها برای مردان در سال 2010 بوده است.
وی اختلالات افسردگی اساسی، درد کمری، حوادث جاده ای اختلالات اضطرابی، سایر اختلالات عضلانی اسکلتی، آنمی فقر آهن، بیماری ایسکمیک قلبی، درد گردنی، میگرن، دیابت، اختلالات مصرف دارو و اختلال دو قطبی را از بار بیماری های زنان ایران در سال 2010 عنوان کرد و گفت: میانگین بیماریها در ایران نسبت به میانگین جهانی در سال 2010 برای حوادث جاده ای، ۳ در قیاس با ۱۰ جهانی، اختلالات اضطرابی ۱۰ در قیاس ۲۶ جهانی، اختلال افسردگی ۴ در قیاس با ۱۱ جهانی، اختلالات مصرف دارو ۱۲ در قیاس با ۳۱ جهانی و دیابت ۹ در قیاس با ۱۴ جهانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha